هلال ماه شوال چه زمانی رویت می شود؟

هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، مسئله رویت هلال ماه از اهمیت ویژه‌ای نزد عموم برخوردار و سوال‌هایی در ذهن هر علاقمندی مطرح می‌شود.

علی ابراهیمی سراجی، رویت گر هلال ماه در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماه قمری ۲۹ و نیم روز است یعنی بین ۲۹ روز و ۶ تا ۱۸ ساعت متغییر است و به همین دلیل ماه های قمری گاهی ۲۹ روزه گاهی در روز سی ام به اتمام می رسند.
وی افزود: رویت هلال ماه یک بحث علمی است که بر دو پایه و ریشه علمی و فقهی استوار شده و رصد آن بخصوص پس از اتمام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخودار است و تخمین زمان رویت هلال ماه به وسیله پارامترها، معیارهای جهانی و محاسبات دقیق صورت می گیرد.

**  هلال ماه شوال عصر روز ۲۸ مرداد رویت می شود
هلال ماه ۲۹ رمضان در شامگاه ۲۸  مرداد  و پس از غروب خورشید، در تمام پهنه ایران غیر قابل رویت است، بنابراین برای رویت آن باید ساعاتی قبل از غروب خورشید، اقدام به رصد هلال در روز کرد. با رویت شدن هلال در روز، فردای آن روز یعنی یکشنبه ۲۹ امرداد اول ماه شوال است و ماه رمضان امسال ۲۹ روزه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه تنها ۲۰ دقیقه برای رویت این هلال تازه متولد شده فرصت هست گفت: هلال ماه شوال به دلیل نزدیکی آن به افق و گرد و غبار موجود در هوا درشامگاه قابل رویت نیست و چند ساعت مانده به غروب خورشید در ۲۸ مرداد در آسمان با ابزار اپتیکی رصد می شود. البته این هلال باریک تنها یک درصد از روشنی قرص ماه  را دارا خواهد بود. جایگاه این هلال در سمت چپ خورشید با فاصله زاویه ای ۱۱ درجه بوده و به دلیل وجود خورشید در آسمان رویت آن با چشم غیر مسلح باید با احتیاط و در نظر گرفتن مسائل ایمنی برای سلامت چشم صورت گیرد.
ابراهیمی سراجی عنوان کرد: این هلال باریک در مناطق کوهستانی و مرتفع که آلودگی نوری و گرد و غبار در آنها کم باشد راحت تر رویت خواهد شد و همچنین شرایط فصلی بر روی رویت هلال ماه تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل تاثیر گذار در رویت هلال ماه قمری درجه جدایی ماه از خورشید است گفت: درجه جدایی هلال  ماه از خورشید امسال ۱۱ درجه است که با توجه به اینکه در سالهای قبل این درجه جدایی ۸ و یا ۹ بود بنابراین امسال رصد ماه  کمی راحت تر از سالهای گذشته خواهد بود.
ابراهیمی سراجی اظهار داشت: کشورهای موجود درمناطق اروپا، شمال آسیا و کانادار نمی توانند هلال ماه را به راحتی رصد کنند و کشورهایی همچون عربستان، جنوب غرب آسیا و آفریقا می توانند هلال را با چشم غیر مسلح و کشورهای جنوب آفریقا، آمریکا جنوبی و مرکزی، آمریکای شمالی قادر به رصد هلال با چشم مسلح خواهند بود./ط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.