همایش خلیج فارس در بوشهر

جام جم آنلاین: همایش روز ملی خلیج فارس،۱۰ اردیبهشت ماه با حضور مسوولان در استان بوشهر برگزار می شود.

شورای فرهنگ عمومی کشور در تیر ماه ۱۳۸۴ به منظور صیانت از نام و هویت ایرانی این منطقه، دهم اردیبهشت ماه سالروز شکست پرتغالی ها و اخراج آنان از تنگه هرمز را به عنوان روز ملی خلیج فارس در تقویم خورشیدی ایران نامگذاری کرد.

به همین مناسبت همه ساله در این روز به منظور پاسداشت نام خلیج فارس و جلوگیری از تحریف نام آن از سوی برخی کشورها و آگاه سازی عمومی درباره پیشینه تاریخی این منطقه همه ساله همایش ها و آیین های مختلفی در اقصی نقاط ایران برگزار می شود.

امسال بوشهر میزبان همایش روز ملی خلیج فارس است و به گفته احمد دشتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر و دبیر این همایش قرار است مسوولان بلند پایه کشوری و لشکری در این مراسم حضور داشته باشند.

تشکیل زنجیره انسانی با حضور بیش از پنج هزار نفر از اقوام و اقشار مختلف مردم در نوار ساحلی بوشهر، رژه شناوری، گلباران دریا، به صدا درآمدن بوق کشتی‌ها و خودروها، قرائت مقاله و تجلیل از خانواده‌های شهدای خلیج فارس از برنامه‌های این همایش ملی است.

در روز ملی خلیج فارس از کتاب «المسالک والممالک» تالیف استخری که به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده رونمایی خواهد شد که این کتاب شامل اسناد و نقشه‌هایی است که حاکمیت ایران و استان بوشهر را بر خلیج ‌فارس ثابت می‌کند.

قراراست در حاشیه برپایی روز ملی خلیج فارس در بوشهر، نخستین نمایشگاه و جشنواره توانمندی‌های دریایی در حوزه گردشگری نیز با حضور استان‏های ساحلی کشور شامل مازندران، گلستان، گیلان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و مناطق آزاد قشم، کیش، اروند، ارس، چابهار و انزلی در بوشهر برگزار ‏شود.

در کنار این نمایشگاه و جشنواره نیز نشست تخصصی معاونان گردشگری کل کشور با حضور «منوچهر جهانیان» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برپا می شود.

نخستین نمایشگاه و جشنواره توانمندی‌های دریایی از هشتم تا ۱۱ اردیبهشت‌ همزمان با همایش روز ملی خلیج ‏فارس با هدف شناساندن توانمندی‌های دریایی در حوزه گردشگری،جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، صنایع دستی و سوغات دریایی، حمل و نقل دریایی مسافر و آواها و نواهای محلی برپاست.(ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.