همایش ‘امام خمینی(ره) و بیداری اسلامی’ در پایتخت سوئد برگزار شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم، در این همایش که از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در سوئد برگزار شد، جمعی از نخبگان فرهنگی سوئد، عراق، افغانستان و ایرانیان مقیم پیرامون دیدگاه های رهبر کبیر انقلاب در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی و ابعاد شخصیتی ایشان به ایراد سخنرانی، ارائه مقاله و قرائت شعر، پرداختند.

‘حمید رضا شاکری نیاسر’، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد، طی سخنانی در این همایش، حضرت امام را شخصیتی فراتاریخی و انسانی با ابعاد وجودی متعدد و مجسم کننده مفاهیم والای اسلامی از جمله تواضع، ساده زیستی، خدا ترسی، مردم دوستی و ظلم ستیزی توصیف کرد.

وی گفت: امام خمینی(ره)، ابهت شرق و غرب را شکست و آمریکا را شیطان بزرگ نامید. هنوز فریاد رسای امام که تمام هیمنه ابوسفیانی امپریالیسم غرب را به سخره گرفت و فرمود ‘آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند’ در گوش جهانیان طنین انداز است.

سفیر ایران در سوئد افزود: تحولات اخیر منطقه و موج بیداری ملل مسلمان یک بار دیگر یادآور حقیقتی است که سه دهه قبل امام خمینی(ره) از آن پرده برداشت، این حقیقت همانا سرنگونی حکومت های غیرمردمی در کشورهای اسلامی بعنوان سرنوشت محتوم آنها است.

سپس ‘میکائیل’، محقق جوان سوئدی که ۱۰ سال قبل به دین مبین اسلام مشرف شده است با برشمردن مشکلات معنوی جوامع غربی و بن بست های اخلاقی و اجتماعی که نظام سرمایه داری و اندیشه های مادی گرایانه برای شهروندان این جوامع به وجود آورده، راه برون رفت از این مصائب و نجات از سراشیبی سقوط معنوی انسان را، تمسک به اسلام برآمده از آموزه های ناب قرآن کریم و عقلانیت همراه با اخلاق و معنویت برگرفته از گفتار نغز و کردار والای امیرالمومنین علی(ع) دانست.

وی در این مسیر توجه به بعد عرفانی امام خمینی را با اهمیت خواند و با تاکید بر ابعاد متعدد شخصیت آن رهبر فرزانه، اظهار داشت: امام خمینی عالمی عارف، فیلسوفی اخلاق مدار و سیاستمداری باهوش بود که توانست مردم را با گفتار و رفتار معنوی خود جذب و در جهت اهداف انقلاب اسلامی هدایت نماید و من شخصاً جذب بعد عرفانی وجود ایشان شده ام و تاثیرگذارترین جنبه شخصیت امام را عرفان عملی ایشان می دانم.

در ادامه این همایش، حجت الاسلام ‘حکیم الهی’، رییس مرکز اسلامی امام علی(ع) استکهلم پیرامون ابعاد اخلاقی و عرفانی شخصیت امام خمینی(ره) و تاثیرات عمیق آن در هویت بخشیدن به ملت های مسلمان و شکل گیری بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان مطالبی بیان کرد.

همچنین ‘شبرحسین’، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در سوئد با ارائه مقاله ای به بررسی نقش و تاثیر کلام امام در تشجیع مسلمانان پرداخت.

در پایان این همایش نیز یکی از شعرای ایرانی مقیم سوئد، اشعاری را در وصف انقلاب اسلامی ایران و معمار کبیر آن قرائت نمود.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۰۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.