همایش بزرگداشت حافظ در پاریس برگزار شد

به گزارش ایرنا، در این همایش یک روزه که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه برگزار شد، جمع کثیری از فرهیختگان علمی ، فرهنگی و هنری اعم از ایرانی و فرانسوی حضور داشتند.

ارایه تعدادی مقاله و سخنرانی در زمینه ˈچهره حافظ ، زندگی خصوصی ، اشعار و غزلیات و احوال شخصی ویˈ از سوی شماری از چهره های علمی و فرهنگی حاضر، از جمله برنامه های این همایش بود.

ˈچهره حافظ در آیینه دیوان اوˈ توسط ˈسید علی موسوی گرمارودیˈ ، ˈحافظ شاعر غزل سرای ایرانی و اشعار جهانی اوˈ از جمله مقالات ارایه شده در این همایش بود.

ˈشارل هانری دوفوشه کورˈ مترجم دیوان حافظ به زبان فرانسه ، از چهره های علمی و فرهیختگان فرهنگی فرانسوی بود که در این همایش در زمینه ˈزیبایی ها و غنی نهفته در اشعار حافظˈ به ایراد سخنرانی پرداخت.

ˈحمید حکمتˈ رییس ˈگروه مشاوران جوان بنیاد نخبگان استان یزدˈ و ˈمدیر مدرسه بین المللی علمی پژوهشی اندیشه ماندگارˈ نیز دیگر سخنران این همایش بود.

حکمت در جریان سخنان خود، ضمن انتقاد از تولید و پخش فیلم موهن آمریکایی و همچنین کاریکاتورهای اهانت آمیز نشریه ˈ شارلی هبدو ˈ چاپ پاریس ، پیام اشعار حافظ به جهانیان را پیامی سرشار از صلح ، دوستی و عشق و عطوفت معرفی کرد.

ˈژیل لانوˈ نویسنده فرانسوی که تاکنون آثار متعددی راجع به فرهنگ ، سنن ، تاریخ و افسانه های ایرانی به رشته تحریر در آاورده است، در گفت و گو با ایرنا در وصف حال حافظ گفت: حافظ بزرگترین شاعر غزل سرا و عرفانی ایرانی است که اشعار و غزلیات وی حاکی از زیبایی ها و ظرافت های نهفته در زبان فارسی است.

لانو افزود: اشعار ماندگار حافظ از چنان غنی و سرشاری برخوردار است که توانسته از مکان و زمان خود فراتر رفته و مرزهای کشورش را درنوردد.

اجرای موسیقی سنتی ایرانی از سوی گروه موسیقی اعزامی از شیراز و همچنین برگزاری نمایشگاهی از خط و خوشنویسی ایرانی از جمله فعالیت های جنبی این همایش بود.

در این همایش علاوه بر ˈعلی آهنیˈ سفیر جمهوری اسلامی، جمع کثیری از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی و دیگر نمایندگی های ایران در فرانسه حضور داشتند.

همچنین در این همایش، علاوه بر شمار زیادی از خانواده های ایرانی مقیم، تعدادی از جوانان و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در فرانسه حضور به هم رساندند.

اروپام**۱۴۹۵**۱۵۰۰**۱۳۶۸**

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.