همایش بین المللی «اخوان المسلمین و جنبش های همسو» برگزار می گردد

۰۶اردیبهشت،

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تحولات گسترده چند سال اخیر کشورهای خاورمیانه نقش جنبش های اسلامی در رهبری و پیشگامی حرکتهای مردمی کشورهای مسلمان فصل نوینی را در مبازرات آزادی خواهانه و ایفای نقش راهبردی اندیشه های اسلامی در این راستا ایفا نموده است.
با عنایت به اینکه در مرحله کنونی باید ارزیابی دقیق و عمیقی از نقش و جایگاه جنبشهای اسلامی در کشورهای منطقه به دست آورد لازم است در دو حوزه نظر و عمل کارنامه تاریخی و کنونی جریانهای اسلام گرای دخیل در این جریانات را مورد کاوش و تحلیل قرار داد. برای این منظور در گام اول بررسی وضعیت دیروز و امروز جریان اخوان المسلمین و جنبش های اسلامی همسو در کشورهای اسلامی، برای همایش اول مورد توجه قرار می گیرد.
محورهای همایش
– اخوان المسلمین و جنبش های اسلامی همسو: مباحث تاریخی
– منشأ، تأسیس، تکامل و اشاعه جنبش اخوان المسلمین
– منشأ، تأسیس، تکامل و اشاعه جنبشهای همسو با اخوان المسلمین
– اخوان المسلمین و جنبشهای اسلامی همسو در عرصه فکر
– اخوان المسلمین و جنبشهای اسلامی همسو و مسایل جامعه
– تربیت جامعه یا تغییر حکومت؛ مفهوم شهروندی؛ مطالبات سکولار زنان؛ اصلاح اجتماعی؛ قومیت و نژاد؛
– اخوان المسلمین و جنبشهای اسلامی همسو و مسایل سیاست
– اندیشه های سیاسی؛ الگوهای مدیریتی و حکومتی؛ رهبری فردی یا شورایی؛ حاکمیت مردم یا حاکمیت الهی؛ حکومت مدنی و حکومت اسلامی؛ خشونت سیاسی؛ دموکراسی،آزادی یا انقیاد و اطاعت؛ حاکمیت ملی و فراملی؛ قانون اساسی یا حاکمیت اجتهادی متغیر؛ مفهوم ملت – دولت و مفهوم امت؛ حقوق بشر؛ تمکین؛ تجربه پارلمانی؛ رویکرد دگرگونی سیاسی؛ حقوق اقلیتها؛ انشعابات سیاسی؛عدالت؛ موضوع استعمار،‌ غرب و فلسطین؛ حکومت متحد اسلامی
– اخوان المسلمین و جنبشهای اسلامی همسو و مسائل فرهنگ
– حقوق و قضا؛ فرهنگ اختلاف(مدیریت اختلاف)؛ مفهوم آزادی(اندیشه، بیان، رسانه،… )
دبیرخانه کنفرانس بین المللی جنبشهای اسلامی معاصر در اندیشه و عمل مجموعه همایش هایی را مد نظر دارد تا به تحلیل علمی فعالیتهای صورت گرفته تحت عنوان بیداری اسلامی در کشورهای منطقه بپردازد که امسال موضوع اخوان المسلمین و جنبشهای همسو مورد بررسی قرار می گیرد و در سالهای آتی موضوعات دیگری انتخاب می گردد.
دبیرخانه دائمی این همایش در پژوهشگاه راه اندازی شده است. فراخوان مقاله به زبانهای مختلف به ۲۰۰۰ متخصص و مرکز علمی و تحقیقاتی ارسال شد و ۶۴ عنوان مقاله فارسی دریافت شد که ۳۳ مقاله آن پذیرفته شد و همچنین ۹ مقاله انگلیسی و ۳ مقاله عربی دریافت شد و در روز همایش ۲۵ مقاله سخنرانی خواهد شد و مقالات پذیرفته در چکیده مقالات منتشر می گردد.
کنفرانس بین المللی «جنبشهای اسلامی معاصر در اندیشه و عمل: اخوان المسلمین و جنبشهای همسو» هفتم و هشتم اردیبهشت ماه، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ۶۴ برگزار می گردد.
/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.