همایش سراسری آلرژی غذایی و تغذیه در کودکان در سنندج برگزار می شود

دبیر این همایش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فراخوان این همایش سراسری از هشت ماه پیش آغاز شده و تاکنون ۷۲ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از این تعداد نیز ۵۹ مقاله پذیرفته شده اند.

دکتر ‘پدرام عطایی’ اضافه کرد: از تعداد مقالات پذیرفته شده ۴۷ مقاله بصورت سخنرانی و ۱۲مقاله بصورت پوستر ارایه می شود.

وی افزود: در این همایش اساتیدی از دانشگاه های تهران، تبریز، شهید بهشتی، کرمان، زنجان، مشهد، شیراز، بابل، یزد، شهرکرد، زاهدان و کردستان حضور دارند.

عطایی به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: تعریف آلرژی، علل، مکانیسم ایجاد آلرژی های غذایی، پیشگیری از آلرژی های غذایی، ائوزینوفیلیک دستگاه گوارش و بررسی بیماری سلیاک از مهمترین محورهای مورد بحث و بررسی در این همایش کشوری است.

وی اظهار داشت: در این همایش که با همکاری انجمن علمی گوارش و کبد کودکان ایران، مرکز تحقیقات نقص ایمنی، مرکز طبی کودکان و مرکز تحقیقات علوم سلولی مولکولی برگزار می شود، دکتر خاتمی رئیس انجمن طب کودکان و بنیانگذار طب گوارش کودکان و خانم دکتر نجفی رئیس انجمن گوارش و کبد کودکان حضور خواهند داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود واکنش های غیر طبیعی نسبت به پروتئین های غذایی را آلرژی غذایی تعریف کرد و افزود: پروتئین های گاوی، سویا، آجیل، تخم مرغ، ماهی و گندم شش ماده اصلی هستند که اکثر آلرژی های غذایی بر اثر این مواد ایجاد می شوند.

دکتر عطایی افزود: شیر گاو در کودکان و آجیل و غذاهای دریایی در بزرگسالان بیشترین مواد غذایی هستند که سبب ایجاد آلرژی می شوند.

به گفته وی حذف ماده غذایی منجر به ایجاد آلرژی در افراد، مهمترین جزء درمان است و تشخیص نوع حساسیت مواد غذایی بر اساس سن افراد و انجام تست های پوستی و آزمایش های خونی است.

این فوق تخصص گوارش کودکان انواع آلرژی های غذایی را بصورت پوستی، تنفسی و گوارشی اعلام کرد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته شش تا هشت درصد کودکان زیر سه سال و سه تا چهار درصد بزرگسالان، مبتلا به آلرژی های غذایی هستند.

ک/۳ /۷۳۴۶/۵۷۰/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۴۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.