همایش نسخه‌های خطی در شبه‌ قاره با حضور وزیر ارشاد در تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این همایش علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماری از مسوولان فرهنگی و هنری از جمله غلامعلی حدادعادل و جمعی از کارشناسان نسخ خطی از جمله این اساتید حسن انوشه،کامران فانی،اکبر ثبوت و محسن جعفری‌مذهب نیز حضور داشتند.

‘همایش نسخه‌های خطی و متون چاپی در شبه‌قاره ‘ به منظور بزرگداشت عارف نوشاهی، نسخه ‌پژوه و فهرست ‌نویس نسخ خطی فارسی در این منطقه و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های موجود در حوزه نسخ خطی شبه‌قاره از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب برگزار شده است.

در این همایش همچنین دو نشست با موضوع چاپ و نشر آثار فارسی در شبه‌قاره و فهرست‌ نویسی و کتاب‌شناسی آثار فارسی در شبه‌قاره با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزارشد.

در نخستین نشست، ‘ معین‌الدین عقیل ‘ از پاکستان به موضوع تاریخچه چاپ سنگی در شبه‌قاره، شریف‌حسین قاسمی به بررسی نقش پرفسور سید امیرحسن عابدی در شناخت زبان و ادبیات فارسی در هند، ناتالینا ایوانووا به فرهنگ میانجی در شناخت اروپائیان از ایران، محسن جعفری ‌مذهب به چاپخانه خانگی در شبه‌قاره و کامران فانی به نقش بلند شبه‌قاره در چاپ کتاب‌های فارسی پرداختند.

در دومین نشست موضوعاتی چون اهمیت فهرست کتاب‌های چاپی فارسی شبه‌قاره برای قلمرو فارسی و مطالعات اسلامی و عرفانی، خدمات فهرست‌نویسی و کتاب‌شناسی عارف نوشاهی، فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی و چاپی در شبه قاره، نشر آثار فرهنگی ایران در شبه‌قاره(مخطوطات و آثار چاپی)، پیشینه تدوین کتاب‌شناسی‌های چاپی و کار سترگ عارف نوشاهی و میراث مکتوب مفاخر ایران بررسی شد.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه اثر عارف نوشاهی

مصحح، فهرست نویس و نسخه پژوه پاکستانی رونمایی شد.

فراهنگ**۱۳۵۵** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۵۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.