همدستی شورای امنیت با صهیونیست‌ها

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – نشست یکروزه وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد در چارچوب تلاش‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد در تهران برگزار شد.

این نشست به دعوت جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور بیش از ۴۰کشور جهان در هتل آزادی تهران آغاز به‌کار کرد و کشورهای الجزایر، بنگلادش، کوبا، ایران، مصر، هند، سنگال، آفریقای جنوبی، زامبیا، فلسطین، زیمبابوه، اندونزی و مالزی به‌عنوان ۱۳عضو کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد در آن حضور داشتند.

علاوه بر مقامات کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها مقامات حدود ۳۰کشور دیگر عضو این جنبش برای حضور در این نشست به تهران سفر کردند. کشورهای شرکت‌کننده در این نشست شامل فلسطین، قطر، ونزوئلا، لبنان، بنگلادش، سودان و اوگاندا در سطح وزیران امور خارجه و وزیر مشاور بودند و ۷ کشور نیز در سطح قائم‌مقام و معاون وزیر حضور داشتند. برخی کشورهای عضو غیرمتعهدها نیز در سطح سفرای این کشورها در تهران در این اجلاس شرکت کرده بودند. توقف سریع تحریم‌ها، آزادی زندانیان سیاسی، کمک‌های امدادی و انسانی اضطراری و بازسازی زیرساخت‌ها مثل مساجد، بیمارستان‌ها و مدارس و همچنین معرفی عاملان این اقدامات خشونت آمیز به‌عنوان جانیان جنگی ازجمله درخواست‌های شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها در سال ۱۹۸۳با توجه به ماهیت موضوع فلسطین و مطابقت حقانیت مردم این کشور با اهداف و اصول بنیادین جنبش غیرمتعهدها تشکیل شد. در آغاز این نشست که با حضور رئیس‌جمهور در هتل پارسیان آزادی برگزارشد، مهمانان به درخواست وزیر امور خارجه کشورمان به احترام قربانیان غزه یک دقیقه سکوت کردند.

رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد با انتقاد از کم تحرکی و برخورد انفعالی مجامع بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایات ضد‌بشری در فلسطین گفت: جنبش عدم‌تعهد براساس موازین بنیادین خود باید برای توقف روند فعلی جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی وارد عمل شود. حسن روحانی با بیان اینکه بیش از ۶دهه است که مردم فلسطین همچنان از حقوق اولیه خود در سرزمین آبا و اجدادی خویش محروم هستند اظهار داشت:

تداوم بی‌تفاوتی و بی‌عملی شورای امنیت که یکی از دلایل اصلی آن همدستی و همراهی برخی اعضای دائم شورا با رژیم صهیونیستی است، این رژیم را در تداوم جنایاتش گستاخ‌تر کرده است به‌گونه‌ای که اینک به‌نظر می‌رسد درصدد بر آمده تا با آتش افروزی خودساخته و توسل به نسل‌کشی، بخشی از ملت مظلوم و سرزمین قطعه‌قطعه و اشغال شده فلسطین را در بدترین شرایط قرار دهد. روحانی تأکید کرد: بی‌عملی و بی‌اعتنایی بارز شورای امنیت سازمان ملل متحد در فاجعه جاری در فلسطین به‌ویژه در غزه، نماد آشکار بی‌عدالتی در شورای امنیت است.

روحانی با اعلام موضع خود در مسئله فلسطین با اشاره به درگیری‌ها و اختلافات درازمدت در خاورمیانه گفت: برقراری صلحی عادلانه و پایدار در منطقه جز از طریق حل و فصل مشکل فلسطین و پایان دادن به اشغال تمام سرزمین‌های اشغالی، اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین، بازگشت تمام آوارگان به سرزمین آبا و اجدادی خویش و تشکیل دولت یکپارچه فلسطینی به پایتختی قدس شریف در بستر برگزاری یک همه‌پرسی با شرکت تمام اقوام و ساکنین تاریخی این سرزمین به سرانجام نخواهد رسید. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سخنرانی خود در این نشست ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین گفت:

با بازماندگان خانواده کشته‌شدگان این جنگ که در چند هفته گذشته مورد اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند همدردی خود را اعلام می‌کنیم. جواد ظریف تصریح کرد: احساس غرور مشترک خود را در قبال مقاومت بسیار خوب مردم فلسطین اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جنایت علیه مردم غزه و جنایت علیه کودکان، زنان و سالمندان و تمامی آنچه در این مدت انجام شده است جنایت جنگی و علیه بشریت محسوب می‌شود، اظهار داشت: زمان آن رسیده است که مرتکبان این جنایت به میز محاکمه کشانده شوند و این در یک اقدام مشترک انجام شدنی است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه قاطعانه باید از ملت فلسطین و رهبریت مشترک آن حمایت کنیم، افزود: این موضوع برای ایجاد صلح پایدار و خاتمه‌دادن به حملات وحشیانه اهمیت دارد. وی با بیان اینکه کشورهای منطقه مسئولیت خطیری به‌عهده دارند خاطرنشان کرد: به‌طور واضح و آشکار شورای امنیت سازمان ملل در محکوم کردن این فاجعه انسانی و اقدام جهت جلوگیری از تجاوزات بیشتر عاجز بودند.

پس از سخنرانی‌های افتتاحیه ادامه نشست به درخواست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای بررسی بحران غزه و نحوه کمک‌رسانی به مردم فلسطین در پشت‌درهای بسته ادامه یافت. ظریف رئیس کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد پس از سخنرانی تعدادی از وزرای خارجه و سفرای کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد از خبرنگاران، تصویربرداران و نمایندگان رسانه‌ها خواست این نشست را به‌منظور تشکیل نشست غیرعلنی ترک کنند.

بیانیه پایانی نشست وزیران امورخارجه کمیته فلسطین در تهران

۵۰کشور شرکت‌کننده در نشست وزیران امورخارجه کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد برای رسیدگی به وضعیت غزه در بیانیه پایانی این نشست از دادگاه بین‌المللی کیفری درخواست کردند تا با جنایات جنگی و ضد‌بشری رژیم صهیونیستی در فلسطین برخورد کند. شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی ضمن محکومیت شدید جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی از مجامع بین‌المللی خواستار توقف فوری و بدون شرط حملات این رژیم شدند. رفع فوری و بدون شرط محاصره غزه و بازگشایی فوری تمامی گذرگاه‌ها از دیگر محورهای این بیانیه بود. نمایندگان ۵۰کشور شرکت‌کننده همچنین بر ضرورت ادامه جلسات و مشورت‌های جنبش عدم‌تعهد از طریق کمیته فلسطین و دفتر هماهنگی در نیویورک برای پیگیری وضعیت در غزه تأکید کردند.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.