همدلی، رمز بازگشت کاراته ایران به اوج

جام جم آنلاین: حاصل چند سال اختلافات داخلی درون خانواده کاراته و تغییر و تحولات مدیریتی چیزی جز سیر نزولی برای این رشته نبوده است.

فدراسیون کاراته که در ۶ سال گذشته علیرضا سمندر، بهزاد کتیرایی، حسین آهی و عباس احمد پناهی را در راس مدیریت خود دید، همواره چوب اختلافات درونی این رشته و صد البته اشتباهات مدیریتی را خورد و در نهایت به این نقطه رسید که حاصل ۲ دوره حضور ملی‌پوشان کاراته ایران در رقابت‌های جهانی ژاپن و صربستان تنها کسب ۲ مدال نقره و برنز بوده است. در این شرایط سال گذشته یک بار دیگر راس فدراسیون کاراته دچار تغییر و تحول شد و صادق فرجی به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب شد تا امسال یکی از جدی‌ترین آزمون‌های خود را در پیش داشته باشد. علاوه بر رقابت‌های قهرمانی آسیا پیکارهای جهانی صربستان آوردگاه مهمی است که کاراته امسال در پیش دارد. در این شرایط سراغ حبیب‌الله ناظریان، رئیس اسبق فدراسیون و کسی که حالا به عنوان مدیر و همه کاره تیم ملی کاراته برگزیده شده است، رفتیم تا به بهانه آغاز اردوی تیم ملی بیشتر در جریان امور این رشته قرار بگیریم.

ناظریان با اشاره به برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی در اواسط فروردین ماه گذشته گفت: متاسفانه در جریان این رقابت‌ها و برخلاف انتظاری که ما داشتیم شاهد رقابت‌هایی با کیفیت پایین بودیم و این درست برخلاف توانایی‌هایی‌ است که ما در کاراته کاها سراغ داریم. البته دلایل مختلفی از جمله آشنایی نداشتن برخی کاراته‌کاها با قوانین جدید می‌تواند پشت این قضیه باشد. هر چند پیش از این رقابت‌های قهرمانی کشور نیز با قوانین جدید برگزار شده بود، اما همه مدعیان تیم ملی در قهرمانی ایران حضور نداشتند. علاوه بر این تعطیلات سال نو هم دلیل دیگری برای کیفیت پایین رقابت‌های انتخابی بود، چون برخی نفرات از شرایط آرمانی دور بودند.

وی با تاکید بر لزوم حرفه‌ای بودن ورزشکاران، ادامه داد: به هر حال نمی‌توان ادعای حرفه‌ای بودن داشت و آماتور فکر کرد. چنانچه می‌خواهیم دوباره خود را به سطح اول کاراته دنیا برسانیم چاره‌ای نداریم جز آن‌که خود را با مقررات روز این ورزش تطبیق داده و بیشتر از این از قافله کاراته‌ دنیا عقب نمانیم.

مدیر تیم ملی کاراته در پاسخ به این سوال که در چنین وضعیتی، چه شرایطی را برای آینده کاراته پیش‌بینی می‌کند، گفت: به هر حال ورزش چیزی جز برد و باخت نیست و ما نباید از کار کردن واهمه داشته باشیم. واقعیت کاراته ایران این است که در ۶ سال گذشته یعنی در ۲ دوره گذشته رقابت‌های جهانی، تنها یک مدال نقره و یک نشان برنز کسب کرده است و ما باید بر اساس واقعیت‌ها پیش برویم.

ناظریان با بیان این‌که هر کشور در هر رشته ورزشی در مقاطعی دچار افت می‌شود، گفت: با توجه به شرایط موجود، میانگین سنی تیم ملی به شکل ملموسی پایین آمده است. یک سری از نفرات دعوت شده به اردو که جوانانی۲۱‌‌ـ‌۲۰ ساله هستند در جریان رقابت‌های لیگ توانایی‌های خود را به رخ کشیدند و ما با نگاه آینده‌نگر، این نفرات را به اردوی تیم ملی دعوت کردیم تا در آینده این سرمایه‌گذاری و نگاه به جوانان، منافع تیم ملی را به دنبال داشته باشد.

رئیس اسبق فدراسیون کاراته با اشاره به دوری چند ساله خود از فدراسیون تصریح کرد: با وجود این‌که چند سالی با فدراسیون همکاری نداشتم، اما هیچ‌گاه از دنیای کاراته دور نبوده و به کار مربیگری مشغول بودم. با تغییر و تحولات صورت گرفته در فدراسیون، احساس کردم فضای همدلی برای موفقیت کاراته ایجاد شده است، در نتیجه وظیفه خود دانستم یک گوشه از کار را برعهده بگیرم. معتقدم کاراته ایران با همدلی و تلاش و کوشش بسیار بازهم می‌تواند به روزهای اوج خود برگشته و در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی با بیان این‌که طبیعی است هر قهرمانی روزی به پایان دوران قهرمانی خود می‌رسد، گفت: معتقدم تیم ملی جای شایسته‌ترین‌هاست و قهرمان تا زمانی قهرمان است که روی سکو باشد. چنانچه قهرمانی دوباره پیراهن تیم ملی را بخواهد باید باز هم سعی و تلاش خود را همچون گذشته انجام داده و توانش را به رخ بکشد و نباید توقع داشته باشد به صرف داشتن گذشته خوبش، دوباره به تیم ملی راه یابد. اساسا این نگاه اشتباهی است و من شخصا چنین رویکردی ندارم.

فرصتی دوباره برای باتجربه‌ها

اما چند روز پس از اعلام فهرست نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی و خط خوردن برخی ملی‌پوشان باسابقه شاهد انتقاداتی در این رابطه بودیم؛ انتقاداتی که در نهایت منجر به دعوت مجدد از ۷ کاراته‌‌کا (حامد اکبری، سعید فرخی، نادر جودت، مازیار الهامی، میلاد یاری، رضا عزیزی و مهدی دولی‌خانی) به اردوی تیم ملی شد.

ناظریان: نمی‌توان ادعای حرفه‌ای بودن داشت و آماتور فکر کرد. چنانچه می‌خواهیم دوباره خود را به سطح اول کاراته دنیا برسانیم چاره‌ای نداریم جز آن‌که خود را با مقررات روز این ورزش تطبیق داده و بیشتر از این از قافله کاراته‌ دنیا عقب نمانیم

ناظریان در این رابطه توضیح داد: به هر حال به دلیل آگاهی این نفرات از رویکرد جدید ما، فرصتی دوباره به آنها دادیم تا توانایی خود را ثابت کنند. قهرمانانی چون سعید فرخی، نادر جودت، مازیار الهامی و… هر چند در انتخابی ۱۸ فروردین دور از انتظار ظاهر شدند و آمادگی لازم را نداشتند، اما نباید با یکی ‌‌ـ‌ دو باخت، گذشته آنها را نادیده بگیریم. فراموش نکنیم که آنها سال‌ها عضو تیم ملی بوده‌اند و کارنامه موفقی در میادین بین‌المللی داشته‌اند. این نفرات در تماسی که با من داشتند درخواست کردند یک فرصت دیگر به آنها داده شود که با توجه به سوابقشان این امر پذیرفته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام بدعتی را در کاراته بنیان نمی‌گذارد، گفت: خیر. در رقابت‌های درون اردویی بعدی چنین اغماضی وجود ندارد و کادرفنی بدون در نظر گرفتن نام و سوابق افراد، بهترین‌ و آماده‌ترین‌ها را برای رقابت‌های آسیایی و جهانی گزینش خواهد کرد.

ناظریان با تاکید بر این‌که پس از نخستین اردوی تیم ملی که در قم دایر شد هیچ‌ کاراته‌کایی از تیم ملی خط نخورد، افزود: هدفمان این است که تا ۴۵ روز مانده به مسابقات قهرمانی آسیا، با همین نفرات به تمرینات خود ادامه بدهیم و پس از آن ۸۰ درصد ترکیب تیم اعزامی مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که بالاخره نفرات اعزامی به رقابت‌های قاره‌ای چه زمانی مشخص خواهد شد؟ گفت: با توجه به ابلاغ کمیته برگزاری مسابقه‌ها، ترکیب تیم ملی باید تا ۱۲ خردادماه برای شرکت در مسابقه‌های جهانی و لیگ «کاراته وان» که پس از این پیکارها برگزار خواهد شد، مشخص شود.

همه کاراته‌کاهای حاضر در اردوی تیم ملی

‌‌ـ ‌وزن ۵۵‌‌ ـ‌ کیلوگرم: مهدی حاتمیان (همدان)، وحید حسنی‌پور (گیلان)، مجتبی شکوهی (تهران)، رضا روشن (مرکزی)، محمد قاسمی (گیلان) و حامد اکبری (زنجان).

‌‌ـ‌ وزن ۶۰‌ ‌ـ‌ کیلوگرم: امیر مهدی‌زاده (قم)، علی گلابی (تهران)، علیرضا اجدادی (گیلان)، محمد غروبی (گیلان) و سعید علیپور (قم).

‌‌ـ ‌وزن ۶۷‌ ‌ـ‌ کیلوگرم: سعید احمدی (کرمانشاه)، حامد زیکساری (گیلان)، محمدرضا بخشی‌لو (مرکزی)، بهمن عسکری (قزوین)، شاهین جعفری (تهران) و مجید خسروی (مرکزی).

‌‌ـ ‌وزن ۷۵‌‌ ـ‌ کیلوگرم: محمدهادی داوودآبادی (قم)، ابراهیم حسن‌بیگی (تهران)، ناصر نجفی (قم)، محمد کیشانی (مرکزی)، سعید حسنی‌پور (گیلان) و سعید فرخی(تهران).

‌‌ـ ‌وزن ۸۴‌ ‌ـ‌ کیلوگرم: منصور حسن‌بیگی(تهران)، علی فداکار (تهران)، مهدی سلطانی (مرکزی)، امیر امیری (اصفهان)، عماد مژدهی (گیلان)، نادر جودت (البرز)، مازیار الهامی (زنجان) و میلاد یاری (کرمانشاه).

‌‌ـ ‌وزن ۸۴+ کیلوگرم: سامان حیدری (کرمانشاه)، ذبیح‌اله پورشیب (ایلام)، سجاد گنج‌‌زاده (تهران)، دانیال قره‌ویسی (کرمانشاه)، رضا عزیزی (البرز) و مهدی دولی‌خانی(تهران).

امید توفیقی / گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.