همراهان سعدی افشار در قله افتخار به خواب رفتند

۰۸اردیبهشت،

یادداشتی برای چاپلین قرن/

محمود فرهنگ یادداشتی را برای درگذشت سعدی افشار در اختیار هنرآنلاین قرار داد.

سرویس نمایش هنرآنلاین//محمود فرهنگ

جمعیت موج میزد، صدای خنده تماشاچی فضا را پر کرده بود تماشاچیان از حرکات و حاضر جوابی این بازیگر حیرت کرده اند هنرمندان بزرگ جهان همگی برای دیدن هنر نمایی او آمده اند. کف زدنهای پی در پی در وسط نمایش نشان از هنرنمایی این بازیگر می کند. مسئولین در پوست خود نمی گنجند و حسابی به این هنر بازیگر افتخار کرده و احساس غرور می کنند.

امروز روز این بازیگر بزرگ است. او هر چه داشته و تجربه کرده است دارد رو می کند تا شگفتی همگان را نسبت به هنرش و توانایی اش نشان دهد او دارد شگرهایش را به کار می بندد تا تمام بازیگران بزرگ در مقابل او سر تعظیم فرود آورند. کف زدن تماشاچی در اجراء بیشتر می گردد صدای خنده های تماشاچی از هنر نمایی بازیگر بزرگ به اوج می‌رسد.

ناگهان مردی با چشمان روشن وسط صحنه می رود و نمایش را قطع می کند هیچ کس جلوی او را نمی گیرد. نمایش قطع می گردد دو نفر از مسئولین گروه نمایش ایران به صحنه میروند، آن مرد بازیگر ریز نقش را در آغوش می گیرد و چشمانش از شوق اشک آلود می گردد و دائم به زبان فرانسوی تکرار می کند تو چارلی چاپلین قرنی مترجم گروه از فرانسه ترجمه می کند تا سعدی افشار بتواند حرفهای پیتربروک را متوجه شود.

بروک شوق انگیز و هیجان زده و به شکلی غیر منتظره از بازیگری برجسته و بزرگ حرف میزند و دائم کلمه چارلی چاپلین را به سعدی افشار می گوید. او سخن از ویژگی های بازیگر بزرگ می گوید و پی در پی از ویژگی این کمدین و برجسته این بازیگر بزرگ می گوید و تماشاچی سعدی افشار را تشویق می کند مردی سیه چهره و کوتاه قد حالا در فرانسه به عنوان بازیگری بزرگ دست پیدا کرده است . در بین سخنان بروک و مترجم دائم سعدی به دست مترجم می زند و می‌گوید خونه، خونه، بروک حرفهایش ادامه پیدا می کند اما دو کلمه خونه، دائم توسط سعدی تکرار می گردد که شاید مترجم یک بار ترجمه کند و به بروک بگوید خونه. بالاخره مترجم به سعدی افشار می فهماند که از دست او کاری ساخته نیست.

ولی آن شب همراهان سعدی افشار در قله افتخار به خواب رفتند و دائم خود را در اوج افتخار می دیدند و از سخن گفتند آن روز گذشت نه روز که او در جهان هنربه عنوان چارلی چاپلین قرن شناخته شد نه روزهای بعد و سالهای بعد او به آروزی کوچک خود یعنی داشتن خانه ای از خود نرسید تا اینکه خداوند از را دعوت کرد و به او خانه ای ابدی داد تا در ادامه زندگی خود در جهان باقی خانه ای همیشگی آرام گیرد که ما را در این جهان به فکر وا دارد تا زنده اند از آنان نام بریم نه در نبود ایشان. سعدی افشار در هنر ایرانی ما هنوز یکه تاز است. همان گونه که بروک گفت او چارلی قرن ما بود و هست و شاید نابغه ای در قرن ما باقی باشد در بازیگری و اکنون او در مقابل کارگردان جهان هستی هنر نمایی می کند که هنرش و اعمالش خانه ابدی او را رقم می‌زند.

روحش شاد و خداوند رحمتش کند.
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.