همراهی فرابورس با روند متعادل بورس

بازار فرابورس دومین روز هفته را نیز با رونق نسبی از سر گذراند، اگرچه حجم و ارزش معاملات روز گذشته این بازار در مقایسه با روز شنبه کاهش محسوسی را تجربه کرده است. اما باز هم فرابورس در فضای مثبت معاملاتی و رونق توام با رشد قیمت سهام بورس تهران را همراهی کرد.

بازار دیروز فرابورس شاهد دادوستد بیش از ۲۳ میلیون اوراق بهادار به ارزش بیش از ۱۳۵ میلیارد ریال بود که در ۵۳۱۱ دفعه صورت پذیرفت. در این روز سهام شرکت‌های قند شیروان و ذوب‌آهن اصفهان به عنوان سهام پیشرو بازار با اقبال خریداران روبه‌رو شدند، تا جایی که قند شیروان شاهد مبادله تعداد ۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۶۵ سهم خود به ارزش ۴/۱۹ میلیارد ریال بود و توانست بیشترین ارزش بازار را کسب کند. در همین حال ذوب‌آهن اصفهان با مبادله ۱۰ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۱۴۸ میلیون سهم به ارزش ۱۷ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.

مقایسه آمارها نشان می‌دهد روز گذشته سهام دو شرکت یادشده، به ترتیب با ۲۶/۳ درصد و ۲۸/۱ درصد رشد قیمت همراه بود.

در همین حال دیروز سهام باغمیشه با ۵ درصد افزایش قیمت، بیشترین میزان رشد قیمت را در بازار به ثبت رساند. در این میان «بالاس»، «شراز» و «ودی» نیز به ترتیب با ۹۹/۴ درصد، ۹۸/۴ درصد و ۵/۴ درصد رشد قیمت در رده نمادهای پیشرو بازار قرار گرفتند.

یادآور می‌شود روز گذشته در پی انتشار اطلاعیه‌ای از سوی «شراز» در سامانه کدال مبنی بر امکان تعدیل مثبت EPS این شرکت، بازار فرابورس شاهد صف خرید سنگینی از سوی خریداران در این نماد بود.

از سوی دیگر «کشرق» با ۵۶/۴ درصد کاهش قیمت، بیشترین افت قیمت سهام را به خود نسبت داد. همچنین کمترین میزان ارزش معاملات ۲ میلیون ریال و کمترین حجم معاملات نیز ۲ هزار سهم بود که هر دو به بیمه نوین تعلق داشت.

از ۶۹ نمادی که روز گذشته در بازار فرابورس مبادله شدند ۳۵ نماد با کاهش قیمت و ۱۹ نماد نیز با افزایش قیمت همراه شدند، این در حالی است که ۱۵ نماد بدون تغییر ماندند.

همچنین دیروز نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری خوارزمی، بازگشایی شد و خریداران تا قبل پایان مهلت پذیره‌نویسی نسبت به پرداخت بهای اسمی مهلت دارند.

همچنین روز گذشته نماد اوراق گواهی سپرده عام انصار به دلیل پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه و سیمان مجد خواف برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده متوقف شد.

از سوی دیگر قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود یک درصد کاهش داشت و در مرز ۶۱ هزار تومان مبادله شد.

در بازار ابزارهای نوین مالی هم بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره امید با جابه‌جایی ۱۰ هزار و ۵۶۰ برگه داشت.

ادامه رقابت برای خرید بلوک گلستان
روز گذشته ۱۰۰ درصد از سهام شرکت صنایع تبدیلی گلستان به قیمت پایه هر سهم ۸۳۴ ریال در فرابورس عرضه شد که به دلیل رقابت در دقایق پایانی تا قیمت ۸۵۵ ریال ادامه رقابت به امروز موکول شد.

بر این اساس توسعه کشت و صنعت ملی به وکالت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری مدار، کشت و صنعت گرگان و فرآورده‌های غذایی، ۲۱ میلیون سهم یعنی معادل ۱۰۰درصد از سهام شرکت صنایع تبدیلی گلستان را به صورت یکجا و نقد به نرخ پایه هر سهم ۸۳۴ ریال در بازار فرابورس عرضه کرد که ادامه رقابت به امروز موکول شد.

از سوی دیگر معامله بلوک ۹۸/۹۹ درصد از بلوک شرکت صنایع شیر سرو بی خزان متعلق به سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین که روز شنبه ۲۴ تیردر بازار سوم فرابورس عرضه شده بود، قطعی شد.

بنابر این گزارش، تعداد سهام مورد عرضه ۱۲ میلیون و ۲۹۸ هزار سهم معادل ۹۸/۹۹ درصد از سهام این شرکت به قیمت هر سهم هزار و ۱۰۷ ریال و ارزش ۱۳/۶ میلیارد ریال بوده است.

مجید اسکندری/دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.