همراهی مردم با برنامه های مالیاتی نیازمند تحقق عدالت مالیاتی است

احمد علیرضابیگی روز شنبه در دیدار با مدیران امور مالیاتی استان، با بیان این که عدالت مالیاتی جزو اهداف دولت محسوب می‌شود، افزود: آن چه موضوع وصول مالیات را قوام می‌بخشد جلب اعتماد مردم است و مردم باید احساس کنند که مالیات‌ های دریافتی از آنها در مسیر توسعه کشور استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید اطمینان خاطر پیدا کنند که در روند محاسبه مالیات، سلیقه‌های شخصی دخالت ندارد، گفت: باید با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نرم‌افزارهای مناسب به نحوی که سلیقه شخصی افراد کمترین دخالتی در آن نداشته باشد، مقررات یکسانی برای همه افراد در کشور اعمال شود و مردم احساس کنند که هیچ موضوعی در امور مالیاتی پنهان و پوشیده نیست.

علیرضابیگی شفاف سازی مقررات و قوانین و حذف بعضی از تعرفه‌ها را زمینه ‌ساز تجارت آزاد و فارغ از رانت دانست و افزود: این موضوع یک انتخاب نیست بلکه یک مسیر گریزناپذیر است.

وی با تاکید بر این که نقش و سهم امور مالیاتی در عرصه اقتصاد کشور باید به شکل وسیعتری خود را نشان دهد، گفت: در شرایط موجود نقش سربازان اقتصادی در این زمینه بیشتر به چشم می‌خورد و لازم است اصل و اساس فعالیت‌های اقتصادی کشور، بر تلاش مدیران و کارشناسان اقتصادی قرار گیرد.

علیرضابیگی با بیان این که موضوع مالیات جزو برنامه‌های اصلاح امور اقتصادی منظور شده است، افزود: دولت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر توانسته بخشی از درآمدهای مالیاتی را به سمت اداره کشور هدایت کند، ولی گام‌ های اساسی در این زمینه در پیش رو دارد.

وی اظهارکرد: در استان آذربایجان شرقی اقدامات خوبی برای توسعه اقتصادی و توانمندسازی بخش خصوصی انجام شده و این موضوع موجب احساس امنیت فعالان اقتصادی و استقبال و رغبت نسبت به فعالیت‌های اقتصادی در این استان شده است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان این که استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی مفهومی ندارد، به تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام سلطه اشاره کرد و افزود: تکیه بر اقتصاد بدون نفت در شرایط کنونی یک ضرورت محسوب می‌شود و شرایط پیش آمده می‌تواند امکان مناسبی برای مقابله موثر با محدودیت‌ها فراهم کند.

وی همچنین سهام عدالت را یکی از اقدامات اساسی دولت برای توزیع ثروت ملی بین نیازمندان جامعه و جلوگیری از اختصاصی‌ سازی این ثروت دانست و افزود: آذربایجان شرقی هم در موضوع پرداخت سود سهام عدالت و هم مدیریت تعاونی‌های وابسته به این بخش، جایگاه برتری نسبت به استان‌های دیگر دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم در این دیدار وصولی درآمدهای سه ماهه اول استان را یک هزار و ۳۰۷ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۸۷ درصد این رقم بابت درآمدهای مالیاتی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد.

رضا حسینی با اعلام این که میزان درآمدهای وصولی استان در سال ۱۳۹۰، هشت هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال بود، افزود: از این میزان پنج هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال مربوط به درآمدهای استانی، دو هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال درآمد های ملی و بقیه مربوط به درآمدهای خاص است.

وی همچنین رقم درآمدهای مصوب استان در سال جاری را هفت هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد از این درآمد مربوط به درآمدهای مالیاتی است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی هم با بیان این که کاهش اتکا به درآمدهای نفتی ضامن شکوفایی اقتصاد کشور است، گفت: سالم‌ترین و بهترین راه برای اداره امور کشور، پرداخت مالیات است.

رسول رسولی با بیان این که مردم استان در سال گذشته پنج هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال مالیات پرداخت کردند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال مالیات توسط مردم استان پرداخت شود.

۷۲۳۲/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۸۱۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.