همزمان با سفر مالکی به تهران، اردوغان بار دیگر مالکی را هدف قرار داد

در سومین روز تبادل اتهامات میان مقامات ارشد ترکیه و عراق، اردوغان سخنان اخیر المالکی را “نمایشی” خواند.

به گزارش سایت شکبه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی خبری در استانبول در واکنش به سخنان اخیر نخست وزیر عراق این سخنان را “نمایشی” خواند و تاکید کرد که همچنان در کنار عراقی‌ها ایستاده است.

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول سخن می‌گفت، تصریح کرد: ما از طریق وزارت امور خارجه به اظهارات نوری المالکی، نخست وزیر عراق پاسخ دادیم، اگر ما به وی برای سخن گفتن بهانه بیشتر بدهیم در واقع به او فرصت داده‌ایم که خود را نشان دهد، نیازی نیست که ما نیز به وی کمک کنیم خود را مهم جلوه دهد.

اردوغان ادامه داد: در بدترین شرایط همواره ترکیه در کنار عراق بوده است، آنکارا میان شیعه و سنی هیچ تفاوتی قائل نیست و المالکی نیز باید بداند که مواضع وی نمی‌تواند ما را از برادران عراقی‌مان دور کند.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از نخست وزیر عراق خواست تا سیاستی را دنبال کند که در آن همه گروه‌های عراقی بتوانند در روند سیاسی عراق سهیم باشند.

در این بیانیه آمده است: نصیحت آنکارا به المالکی این است که فورا سیاست‌های خود را تغییر دهد و احترام به قانون اساسی عراق را در پیش بگیرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود آورده است: المالکی به جای اینکه در خارج به دنبال دلایل مشکلات سیاسی عراق بگردد، بهتر است سیاست درهای باز را در کشور اجرا کند؛ به گونه‌ای که همگان بتوانند در روند سیاسی کشورشان شرکت کنند.

در همین حال یاسین مجید، نماینده پارلمان و عضو ائتلاف دولت قانون که ریاست آن را المالکی برعهده دارد، در کنفرانسی خبری سخنان اخیر اردوغان را دخالت آشکار در امور داخلی عراق خواند و گفت: سنی‌های عراق یتیم نیستند که اردوغان بخواهد به نیابت از آن‌ها سخن بگوید، این مساله برگه خطرناکی است که اردوغان نباید با آن بازی کند.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.