همسر خوب باید این‌جوری باشد!

اردیبهشت ۱۴۰۳

توی دین‌مان برای همسربودن الگو داریم. یعنی به ما راه را نشان داده‌اند که اگر زمانی خواستید ازدواج کنید و زوجی برای خودتان انتخاب کنید و همسر کسی شوید می‌توانید از الگوی همسری دینی استفاده کنید. توی این الگو چیزی که خیلی مهم است مهارت‌های ارتباطی است.

نه این‌که به طور مستقیم در فلان آیه یا بهمان حدیث و روایت آمده باشد که مهارت‌های ارتباطی را فرا گیرید؛ نه! بلکه یک سری شاخص و معیار داده‌اند و گفته‌اند که باید از سال‌ها قبل برای رسیدن به آن‌ها برنامه داشته باشید تا بتوانید در زندگی مشترک راحت‌تر به آن‌ها برسید. توی همین مهارت‌های ارتباطی مهم‌ترینش، مهارت کلامی است.

 یک نفر آدم بالغ و عاقل باید وقت بگذارد تا در این زمینه ماهر و استاد شود. منظورمان از استاد یعنی که از پس زندگی خودش بر آید. حالا این‌که چطور می‌شود توی این مهارت‌ها استاد شد، یک سری به همان الگوی دینی که خدمت‌تان عرض کردیم می‌زنیم تا با هم مصداق‌های همسری را مرور کنیم:

-زبان را هر طور بچرخانیم، می‌چرخد؛ پس چه بهتر که به نرمی و خوبی بچرخد. توی دوران مجردی‌تان یاد بگیرید که از کلمات محبت‌آمیز استفاده کنید تا وقتی ازدواج می‌کنید، دادن پسوندهایی مثل «جان» برایتان از کندن کوه سخت‌تر نباشد!

توی روابط خانوادگی‌تان سعی کنید از کلمات محبت‌آمیز و نرم استفاده کنید یا حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که جلوی آینه بایستید و خودتان را عزیزم و نازم و … جان خطاب کنید، تا یاد بگیرید برای خطاب به همسرتان استفاده کنید!!! حواس‌تان باشد کسی مچ شما را حین انجام این کار نگیرد!

-تمرین کنید وقتی عصبانی هستید و کارد بزنند خون از رگ‌هایتان بیرون نمی‌زند، کم زیان حرف بزنید یا بی زیان! اما پیشنهاد ما این است که فعلا! اصلا حرف نزنید. این جوری تمرین می‌کنید که توی بالا و پایین زندگی مشترک‌تان چه جوری خشم‌تان را کنترل کنید.

-همیشه ما را به سکوت به جا تشویق کرده‌اند، لابد چیزی در آن هست که هی آدم را به آن سفارش می‌کنند، دیگر! یاد بگیرید که نه تنها موقع خشم بلکه مواقع دیگر مثل این‌که کسی حرفی می‌زند و شما دوست دارید حالش را بگیرید یا موقعیت‌هایی این چنینی، سکوت کنید.

-همین سکوتی که به جایش خوبست، وقتی سر جای خودش نباشد می‌تواند به راحتی ۲ نفر را از هم دور کند، چه جوری؟!! بگذارید ازدواج کنید آن وقت می‌فهمید که گاهی آدم هیچ مشکلی ندارد ها ولی حرفی برای گفتن هم ندارد، همین حرف نداشتن گاهی سکوت سنگینی می‌شود که شما را از همسرتان دور می‌کند.

مصداقش توی زندگی مجردی، وقتی است که با کسی تازه آشنا شده‌اید و خیلی نمی‌شناسیدش! چه کار می‌کنید؟! باید بگردید دنبال علاقه‌مندی‌هایش و آنها را بیابید و دربارهٔ آن‌ها حرف بزنید! بروید یاد بگیرید که چطوری می‌شود علاقه‌مندی‌های آدم‌ها را در آورد!یا حق…/خراسان


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.