همه آنچه برای کامبوزیا پرتوی مخابره کردیم + فیلم

صبح ۴ آذر ماه خبر درگذشت کامبوزیا پرتوی ما را به خاطرات دوران کودکی مان بُرد؛ ترانه های “گلنار” و “گربه آواز خوان” را زمزمه کردیم و از جاده “کافه ترانزیت” گذشتیم و دوباره به “بازی بزرگان” رسیدیم و دل مان برای “من ترانه پانزده سال دارم” که فیلم نامه اش را این هنرمند نوشته بود، تنگ شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، کامبوزیا پرتوی که متولد  ۱۸ اسفند سال ۱۳۳۴ در روستایی به نام رستم آباد در گیلان بود امروز ۴ آذر ماه از دنیا رفت، او درباره زندگی‌ خانوادگی‌اش در کودکی گفته بود: “شرایط خانوادگی به سامانی داشتم. پدرم کارمند بود. کتاب زیاد می‌خواند. با وجود این که در روستا بودیم روزنامه و مجله برایمان می‌آمد و پدرم هم هر بار که سفر می کرد با خودش چند تا کتاب می‌آورد.

برای این کارگردان، «رشت» معنای سینما  را داشت و درباره‌اش در فیلمی که موزه سینما منتشر کرد،گفته است:‌ کانون پرورش فکری را از طریق فیلم‌های آقای کیارستمی می‌شناختم و چند فیلم دیگر از کسانی مثل آقای بیضایی. فیلم «سفر» برای ما نوجوان آن زمان بسیار فیلم تفکربرانگیزی بود. فیلم «لباسی برای عروسی» آقای کیارستمی را در آن زمان خیلی دوست داشتم و بعد هم «مسافر» و «تجربه» که همه را دنبال می‌کردم. حتی وقتی خواست فراتر از این‌ها کار کند، هم فیلم «گزارش» را می‌توانم بگویم که خیلی زیبا بود و آن را دوست داشتم.

کامبوزیا پرتوی که فیلم‌های خاطره‌انگیزی برای کودکان ساخته، تاکید داشت:‌ ما بچه‌ها را برای دیدن فیلم تربیت نکردیم، تربیت آن‌ها همان کارتون‌های تلویزیون بود. اما در بحث‌هایی که داشتیم واقعاً احساس می‌شد بچه‌های ما هیچ چیز ندارند. کم کم انگار این تعهد ما شد که باید فیلم کودک بسازیم.

در ادامه فیلم مصاحبه این کارگردان سینمای ایران را می توانید،ببینید

در ادامه مروری داریم بر اخباری که از کامبوزیا پرتوی امروز ۴ آذر ماه مخابره کردیم.

صبح ۴ آذر ماه خبر رسید؛ کامبوزیا پرتوی که به دلیل عمل قلب به بیمارستان رفته بود و آنجا کرونا گرفته بود، از دنیا رفت؛ خبر درگذشت را اینجا بخوانید.

در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی، کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران در پیام تسلیتی از فقدان این فیلم نامه نویس نوشت و ما هم مرور کردیم بخشی از آخرین مصاحبه اش را که به بهانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان چندی قبل با ایسنا داشت که در این لینک قابل مشاهده است.

پوران درخشنده در حالیکه از درگذشت کامبوزیا پرتوی بشدت اندوهگین بود، گفت: باورم نمی‌شود او رفته باشد چراکه پر از عشق به زندگی بود.

متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.

مجید مجیدی گفت: کامبوزیا پرتوری رفت و ما حتی نمی‌توانیم او را با شکوه به خانه ابدی بدرقه کنیم.

متن کامل یادداشت این کارگردان را اینجا بخوانید.

فرهاد توحیدی و کامبوزیا پرتوی پیش از اینکه به عنوان فیلمنامه‌نویس همکار شوند، در دانشکده هنرهای دارماتیک هم دانشکده‌ای بودند.  

فرهاد توحیدی که از درگذشت پرتوی متاثر است، در گفتگویی با ایسنا هم از روزهای خوش دانشکده یاد می‌کند، هم از انتشار اولین داستان پرتوی در هفته نامه «کتاب جمعه» شاملو و هم از پروژه‌های ناکام سینمایی‌شان می‌گوید.  

متن کامل صحبت های این فیلم نامه نویس را در این لینک بخوانید.

پس از درگذشت این کارگردان پیام های تسلیت مختلفی منتشر شد و غزل شاکری و ماهور احمدی از فقدان خالق گلنار نوشتند.

کامبوزیا پرتوی فردا ۵ آذر ماه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.