همه باید با مجلس همکاری کنند/ هدف ما کنترل کرونا در کوتاه‌ترین زمان با کمترین تلفات ممکن است

رئیس جمهور با قدردانی از حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که این مجلس از روز تشکیل در سال آینده، مجلس همه است و همگان نیز باید با آن همکاری کنند و البته مجلس هم موظف به همکاری با همه نهادهای نظام است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه(۴ اسفند) در جلسه هیات دولت اظهار داشت: در یکی از سخت‌ترین ایام حیات انقلاب اسلامی و در شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، ملت ایران برای تکریم نهاد انتخابات و دفاع از «حق انتخابِ» خویش، به پای صندوق‌های رای رفتند و برای سرنوشت خویش تصمیم گرفتند.

رئیس جمهور با بیان این‌که “ما باید نهاد انتخابات در ایران را زنده نگه‌داریم و صرف‌نظر از نتیجه و گرایش سیاسی منتخبان، از نفسِ حضور مردم تشکر می‌کنیم”،  ضمن تبریک به نمایندگان منتخب ملت، گفت: همان‌طور که رئیس جمهور نه تنها نماینده ۲۴ میلیون رای‌دهنده به خویش بلکه نماینده ۴۱ میلیون رای‌دهنده و همه ملت ایران است. از روز افتتاحیه مجلس یازدهم، مجلس هم نماینده نه فقط ۴۲ درصد رای‌دهنده، بلکه وکیل همه‌ی ملت ایران است.

دکتر روحانی گفت: مردم اکنون انتظار دارند که نمایندگان محترم به‌عنوان نماینده منافع ملی، مصالح ملی و حقوق همه ملت ایران عمل کنند. طبق قانون اساسی هر نماینده مجلس نه در برابر مردم حوزه انتخابیه خود که در برابر کل ملت ایران مسئول است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تدبیر و امید از آغاز، با دفاع از حق مشارکت، در پی گسترش رقابت در انتخابات بود و با وجود سخت‌گیری‌ها، در رایزنی‌ها چه در نهان و چه در آشکار برای رشد مشارکت سیاسی کوشید.

دکتر روحانی همچنین با قدردانی از تمامی کسانی که در اجراء و برگزاری این انتخابات تلاش کردند، گفت: از مجریان انتخابات و از همه کسانی که در سراسر کشور در برگزاری این انتخابات تلاش کردند و زحمت کشیدند ، باید سپاسگزاری کنم. از نیروهای انتظامی که امنیت را برقرار کردند و از اصحاب رسانه که به دقت و حساسیت، فضای انتخابات را منعکس کردند، قدردانی می‌کنم.

دکتر روحانی همچنین به موضوع بیماری کرونا اشاره و ضمن اعلام همدلی و همبستگی با همه مردم عزیز ایران و به‌خصوص شهروندان شهرهایی که چند تن از هم‌وطنان ما در آن‌جا جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند، به اقدامات گسترده دولت برای مبارزه و ریشه‌کنی این بیماری پرداخت و خطاب به ملت ایران اظهار داشت: ما اطمینان می‌دهیم که همه توان خود را به کار گیریم تا سلامت مردم تامین شود و از این‌رو، بلافاصله ستاد پیشگیری و مقابله را تشکیل داده و همه امکانات خود را بسیج کرده است.

رئیس جمهور با بیان این‌که همه دستگاه‌های دولتی، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی هر اقدامی را که لازم است برای سلامت عمومی انجام خواهند داد، گفت: هدف ما کنترل بیماری در کوتاه‌ترین زمان با کمترین تلفات ممکن است و مسئولیت و فرماندهی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اقدامات خودسرانه افراد یا دستگاه‌ها در این مساله به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کارگروه اقدام مالی (FATF) اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد FATF نظر دولت و مجلس مشخص بود و همه اقدامات اجرایی را انجام داد و لوایح چهارگانه از جمله دو لایحه پالرمو و CFT را نیز به تصویب رساند. قصد دولت، اعلام تصمیم جدی نظام در مبارزه با پول‌شویی و جرائم سازمان‌یافته و تامین مالی تروریسم بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: تلاش ما این بود اجازه ندهیم علی‌رغم این‌که پیشتاز مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تروریسم هستیم، توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض این اقدامات معرفی بشویم.

دکتر روحانی گفت: در هر حال FATF ، عدم تصمیم جمعی خارج از اختیار دولت و مجلس را بهانه قرار داده و مصوبه‌ای خلاف مصالح ملت ایران صادر کرد که همان‌گونه که انتظار می‌رفت موجب خرسندی آمریکا شد و توجیه‌گر تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی خواهد بود. اینک وقت آن است که آن‌ها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه خود باشند.

رئیس جمهور با بیان این‌که بانک مرکزی و دستگاه‌های اقتصادی و تجاری ما برنامه‌ریزی لازم برای تجارت در شرایط تحریمی انجام داده‌اند و تلاش می‌کنند آثار منفی آن بر اقتصاد و مبادلات بین‌المللی ما را به حداقل برسانند، گفت: البته محدودیت ‌تحریم‌های آمریکا خیلی شدیدتر و بیشتر از محدودیت‌های FATF می‌باشد ولی تلاش دولت برای آن بود که مصوبه FATF ، مجوزی به دولت آمریکا برای فشار بیشتر به طرف‌های تجاری ما ندهد.

دکتر روحانی تاکید کرد: این حق ملت بزرگ ایران و جمهوری اسلامی نبود و نیست که در حالی که پیشتاز مبارزه با تروریسم و پول‌شویی است، در لیست اقدام تقابلی یک نهاد بین‌المللی قرار گیرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.