همه باید در جنگ اقتصادی بسیج شویم/ موج گرانی گذرا است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله ‘ احمد جنتی ‘ در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: مشکل ویژه و جدی است واین جنگی است که دشمن با توجه به شکست خود در سایر جنگ ها، تلاش دارد حیثیت از دست رفته خود را با پیروزی در این جنگ به دست آورد .

وی با بیان این که از این مساله نباید عادی عبور کرد، ادامه داد: همانطور که در زمان جنگ، همه مردم حتی زنان بسیج شدند و در عقبه جنگ کمک می کردند امروز هم همه باید بسیج شوند .

خطیب جمعه تهران درباره دیدار مسوولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید واقعیت های را بپذیریم .

آیت الله جنتی با بیان اینکه طبق فرمایشات رهبر انقلاب، آرمانگرایی با واقعیت پذیری منافاتی ندارد، افزود: در طول ۳۳ سال گذشته، آرمان ها حفظ شده و واقعیت ها را دیده ایم و مشکلات را تحمل کرده و چالش ها را پشت سر گذاشته ایم .

وی با بیان این که این بحران مقطعی است و در هر دوره ای شرایطی فوق العاده پیش می آید، خاطر نشان کرد: در مقطعی، زلزله و در مقطع دیگری سیل ، وبا و گرسنگی و جنگ پدید می آید؛ بنابراین زندگی از این موارد اجتناب ناپذیر است و باید این موج را بشکنیم و تسلیم نشویم تا برموج غلبه کنیم و این شدنی است وباید باور کنیم وبرای من همانند خورشید روشن است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: با همت ها، اخلاص ها ، جهادها ، ایثارگری ها و شهادت طلبی های گذشته ۱۰۰ درصد می توانیم بر این بحران غلبه کنیم.

دبیر شورای نگهبان با بیان این که این امر نه تنها بحران اقتصادی است بلکه بحران سیاسی نیز هست، گفت: مساله آمریکا این است که می خواهد با شکست سیاسی کشور، سلطه خود را به منطقه برگرداند.

آیت الله جنتی با بیان این که اقدامات یاد شده – بسیج عمومی- باید انجام شود و شدنی است، از دستگاه های فرهنگی کشور خواست روی این موضوعات کار کنند چرا که تنها با خطبه خواندن اثر گذار نخواهد بود .

*** فکر نکنید کسی به فکر مردم نیست

وی با بیان اینکه برخی فکر می کنند مسوولان وضعشان خوب است وبه درد مردم رسیدگی نمی کنند، تصریح کرد: به شما می گویم ۱۰۰ درصد مسولین نه، ولی مسولین اثر گذار تا جایی که اطلاع دارم، بیکار نیستند وبا تشکیل جلسات درگیر حل دغدغه های مردم هستند که در راس آنها رهبر معظم انقلاب است؛ بنابراین فکر نکنید که کسی به فکر مردم نیست.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این موج گذرا است وماندنی نیست، فقط نیازمند مقاومت اقتصادی همانند مقاومت نظامی است ودر کنار آن باید توکل بر خدا وند داشت وچاره اش تنها این است که کارها را از جنبه توحیدی بنگریم .

آیت الله جنتی افزود: مدیر و مدبر عالم خداست، گرما وسرما ، خوشی و ناخوشی و مرگ و زندگی همه چیز در دست خداست؛ بنابراین باید توجهات خداوند را فراموش نکنیم و در دعا و کارها باید از وی مدد بخواهیم.

*** در مصرف‌ آب، برق و نیز در مهمانی ها و جشن ها صرفه جویی کنیم

امام جمعه موقت تهران با بیان این که باید صرفه جویی داشته باشیم، گفت: هنوز باور نکردیم که در شرایط جدی هستیم؛ پیش تر مقام معظم رهبری رعایت الگوی مصرف و همت مضاعف را مطرح کردند ولی آنطور که باید و شاید و نیز آنطور مورد انتظار بود، برخی عمل نکردند.

آیت الله جنتی افزود: اگر درمصرف آب، برق، خوراکی ها و نیز در مهمانی ها و جشن ها صرفه جویی کنیم، مشکل حل می شود؛ البته مهمانی خوب است ولی محدودیت هم باید باشد و غذا به اندازه پخته شود تا دور ریخته نشود وبهترین را ه صرفه جویی است.

وی همچنین اضافه کرد: در کنار صرفه جویی امر به معروف ونهی از منکر نیز باید باشد؛ در برخی از سفره های افطاری ریخت و پاش می شود و این افراط بوده و افراط هم حرام است؛ بنابراین در عزاها و عروسی ها باید جلوی ریخت و پاش گرفته شود و از طرفی نظارت عمومی هم باشد .

دبیر شورای نگهبان اظهارداشت: هر کس خلاف می کند باید به آن تذکر داده شود ودر زمانی که گرانی است، باید مصرف را کاهش داد .

امام جمعه موقت تهران گفت: البته برخی هم خودشان را گم می کنند و اقدام به ذخیره سازی می کنند، اگر بگویم این عمل گناه است مبالغه نکرده ام؛ مثلا وقتی می گویند شکر و قند گران است باید کمتر مصرف کرد و ذخیره سازی از کارهای غلط است که باید پرهیز کرد .

وی رسیدگی به اقشار محروم را ضروری دانست و افزود: برخی می خواهند روزه بگیرند و پسر و دختر نوجوان دارند و نیازمند سفره افطاری هستند؛ باید به دنبال این خانواده ها بگردیم.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد:‌ در گذشته، افراد گدا در منازل را می زدند ولی افراد آبرومندی هستند که حاضر هستند گرسنگی بکشند اما به کسی رو نزنند که باید به این افراد کمک کرد .

امام جمعه موقت تهران توجه به تولیدات داخلی را ضروری دانست و گفت: باید بیشتر از تولیدات داخلی استفاده کنیم؛ هرچند خاطرات بدی در گذشته داشتیم و بسیاری از مدیران و مسوولان جنس هایی را که تولید داخل بود، نمی خریدند تا از خرید اجناس خارجی حق دلالی دریافت کنند ودر حال حاضر نیز نمی دانم که چنین هست یا نه ولی باید به سمت خرید تولید داخلی رغبت کنیم وهمه بسیج شویم تا از بحران عبور کنیم.

*** مساله سوریه مطرح نیست، جنگ دشمنان بر سر مقاومت است

آیت الله جنتی درباره مساله سوریه گفت: مصیبتی که درست شده است وهمه دشمنان بسیج شده اند تا این کشور را از پای درآورند و عربستان و در راس آن آمریکا وقطر معلوم نیست چرا در امور داخلی کشورها دخالت می کنند.

وی تصریح کرد: مساله سوریه نیست بلکه مقاومت است وجنگ دشمنان بر سر این موضوعات است.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بحرین گفت: باید توجه کنیم که مسلمانان بحرین در چه شرایطی هستند ومرتب در برابر تیر و گلوله دشمن قرار دارند وشکنجه و زندانی می شوند.

آیت الله جنتی افزود: از خداوند می خواهیم شر دشمنان اسلام را از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای مختلف که برای تضعیف مسلمانان کمک می کنند، از سر شیعیان کوتاه کند.

*** خبرنگاران اخباری را ارائه دهند که روحیه مردم تقویت شود

وی همچنین با اشاره به سالروز خبرنگار ضمن تبریک این روز گفت: ای برادر خبرنگار! من فرصت ندارم با شما حرف بزنم ولی خبری که می دهید ببینید که اثر آن چگونه است ممکن است خبری بدهید و جالب هم باشد و تیتر شود ولی در جامعه موج بدی ایجاد کند و شایعه سازی کرده ومردم را نسبت به مسوولان و نظام بدبین کند؛ بنابراین این خبر را نزنید .

دبیر شورای نگهبان خطاب به خبرنگاران افزود: خبری بدهید که به درد مردم بخورد و آنها را خوشحال کند و موجب تقویت روحیه مردم و گرایش به ارزش های انقلاب شود .

خطیب جمعه تهران همچنین سالروز تولد امام حسن مجتبی و رحلت حضرت خدیجه (س) را گرامی داشت.

آیت الله جنتی همچنین با گرامیداشت سالروز رحلت آیت الله مشکینی و آرزوی علو درجات برای آن مرحوم و نیز گرامیداشت سالروز شهادت سرلشکر بابایی از خداوند متعال خواست تا این عزیز را با شهدای کربلا محشور کند.

وی همچنین انتخاب روز بسیج زنان را ارزنده توصیف کرد و گفت: هفت هزار زن شهید داریم که یاد آنها را گرامی می داریم و باید زنان جامعه در مورد موضوعات عفاف وحجاب فعالیت و فرهنگ سازی کنند .

امام جمعه موقت تهران مساله اکرام به ایتام را نیز مهم دانست وگفت : از بهترین اعمال، کمک به ایتام است و کمیته امداد آمادگی دارد در این مسیر اقدامات لازم را انجام دهد .

سیام**۱۰۵۳**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۱۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.