همه جنجالهای مرخصی یک روزه احمدی نژاد!

۲۳اردیبهشت،

حضور بحث برانگیز محمود احمدی نژاد در ساختمان وزارت کشور، همراهی او با رحیم مشایی و حمایت مستقیم از کاندیداتوی او در انتخابات ریاست جمهوری با واکنش های مختلف همراه بود. واکنش هایی که دامنه آن از اقدام غیر قانونی تا جرم و حتی بررسی کفایت رئیس جمهور هم پیش رفت.

به گزارش مجله مهر عصر داغ شنبه ۲۱ اردیبهشت، وقتی همه منتظر بودند تا در دقیقه های پایانی مهلت ثبت نام ، از آخرین کاندیداهای  انتخابات ریاست جمهوری هم رونمایی شود، دو چهره خبرساز انتخابات این دوره با هم و از دو سوی مخالف وارد ستاد انتخابات کشور شدند تا ثبت نام کنند.  یکی از این چهره ها «اسفندیار رحیم مشایی» بود.نزدیک ترین یار محمود احمدی نژاد. او برای ثبت نام امده بود. اما با یک همراه ویژه.  رئیس جمهور هم آمده بود تا در روزی که به قول خودش «مرخصی » گرفته بود، کاندیدای مورد حمایتش را همراهی کند. احمدی نژاد البته به این همراهی بسنده نکرد و پس از بلندکردن دست رحیم مشایی در مقابل دوربین ها، پشت تریبون مخصوص کاندیداهای ریاست جمهوری رفت، در کنار رحیم مشایی ایستاد و بعد در قامت یک حامی تمام عیار از کاندیدای مورد حمایتش سخن گفت:« امروز احساس وظیفه کردم که بعد از نزدیک به هشت سال، مرخصی گرفتم تا در برپایی مقدمات حماسه سیاسی حضور یابم؛ سه روز روزه و ۱۴ هزار صلوات برای این نقش آفرینی نذر کرده ام.». احمدی نژاد البته در ادامه سخنانش، حمایت خود از یک کاندیدای رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری را آشکارتر کرد:« مشایی همه قوت ها ی ملت ایران و برادر کوچکش احمدی نژاد را دارد و مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی.» 

از اعلام جرم تا بررسی کفایت

این اقدام رئیس جمهور اما بلافاصله با واکنش های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رسانه ها و حتی سخنگوی شورای نگهبان روبه رو شد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت و گو با یک پایگاه اینترنتی خبری گفت:«اقدام دیروز رئیس جمهور خلاف قانون بود.معنا ندارد که رئیس جمهور مرخصی بگیرد و بیاید در حمایت یک کاندیدا مصاحبه کند. اینکه به همراه رحیم مشایی آمده است مانند بعضی دیگر که نامزدهایی را همراهی کرده اند عیبی ندارد ولی اینکه در حمایت از او سخن بگوید و مصاحبه کند اصلا درست نیست. این اقدام به معنای واقعی تبلیغ رئیس جمهور برای یکی از نامزدها است.» پورمختار همچنین از ارسال گزارش این اقدام رئیس جمهور به شورای نگهبان هم خبر داد.

«نادر قاضی پور» هم یکی از تندترین واکنش ها به این حرکت را داشت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اخطار قانون اساسی اصل ۲۹ و اصل ۱۲۱ و اصل ۳ بند ۹ گفت:‌ «دیروز رئیس جمهور از امکانات دولتی استفاده کرده و در وزارت کشور همراه کاندیدای مطرح خود حضور یافته است و این یعنی اینکه برخورد ناشایست انجام داده است.در کدام یک از انتخابات رئیس جمهورهای قبلی همراه با کاندیدای انتخابات در وزارت کشور حضور می‌یافتند که ایشان این کار را کرد.احمدی نژاد شان و منزلت ریاست جمهوری را زیر سوال می‌برد. آیا وقت آن نرسیده است که عدم کفایت وی را اعلام کنیم؟»

قاضی پور البته اشاره ای هم به خانه نشینی سال ۹۰ رئیس جمهور کرد:« احمدی‌نژاد باید پاسخ دهد که دیروز برای چه مرخصی گرفته بود. آیا در این ۸ سال مگر ۱۱ روز خانه نشینی را برای خود در نظر نگرفته بود که الان می‌گوید برای اولین بار دارم مرخصی می‌گیرم.»

مقایسه مرخصی یک روزه با مرخصی ۱۱ روزه رئیس جمهور مورد توجه یک نماینده دیگر هم قرار گرفت.«علیرضا زاکانی» که خودش هم برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری هم ثبت نام کرده ادعای یک روز مرخصی رئیس جمهور را شوخی تلخی با افکار عمومی و دهن کجی بزرگی به قانون دانست که دخالت قوه مجریه را در انتخابات منع کرده است. زاکانی گفت:«شاید ایشان (احمدی نژاد) دچار فراموشی شده اند که در تقابل با حکم رهبری انقلاب قریب ۱۱ روز خانه نشینی کردند و بعد مدعی مرخصی شدند.»

«احمد توکلی» دیگر نماینده ای بود که اقدام احمدی نژاد را تقبیح کرد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «رفتار رئیس جمهور در وزارت کشور خیانت است. دیروز آقای رئیس جمهور بر خلاف سوگند خود مثل پادشاهان مستبد برای خود جانشین تعیین کرد و همه قوه مجریه را برای یک فرد خرج کرد.»

پای مرخصی یک روزه احمدی نژاد، بسیار زود به رسانه ها هم باز شد. صبح یکشنبه «دکتر واحدیان» که به عنوان حقوقدان با بخش خبری تحلیلی «پیک بامدادی» رادیو ایران گفتگو می کرد، همراهی رئیس جمهور و حمایت رسمی او از یک کاندیدا را جرم دانست. او گفت:«مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب سال ۶۴ که بعدها هم اصلاح شد،عمل مسئولین در برنامه های زنده تلویزیونی به شکلی که حمایت از یک کاندیدا باشد جرم است.»

از سوی دیگر روزنامه ها هم  واکنش های تندی به این اقدام داشتند.روزنامه کیهان در بخشی از ستون «گفت و شنود»روز یکشنبه خود در واکنش به نقل از احمدی نژاد دربارهٔ مرخصی اش  نوشت:«خواسته است بگوید قانون بی‌قانون! اصلا ایشان چند ماه است که برای تبلیغ مشایی در استان‌ها مرخصی گرفته و امور مردم را رها کرده است. چند روزنامه دیگر نیز تیترهای صفحه اول خود را به تحلیل قانونی بودن یا تخلف رئیس جمهور دربارهٔ اتفاق عصر روز شنبه اختصاص دادند.

شورای نگهبان: تخلف است؛ رسیدگی می کنیم

اما شورای نگهبان که وظیفه قانونی نظارت بر روند انتخابات و بررسی صلاحیت نامزدها را برعهده دارد هم به اقدام احمدی نژاد واکنش نشان داد. «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان دیروز یکشنبه گفت:« این موضوع امروز در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به جایگاه ریاست جمهوری، به اتفاق آرا اکثریت اعضا هیئت معتقد بودند که اقدام اخیر رئیس جمهور در معرفی یکی از اشخاص به عنوان نامزد انتخابات تخلف بوده و عنوان مجرمانه دارد و قرار شد که مراتب آن به قوه قضائیه اعلام شود.ما مراتب این موضوع را به قوه قضاییه اعلام کردیم که پس از آن تصمیم گیری بر اساس قانون و بر عهده دستگاه قضایی است. »

دولتی ها: کدام تخلف؟

در طرف مقابل، دولتی ها رفتاری متفاوت داشتند. رئیس ستاد انتخابات کشور، اولین کسی بود که تنها چند دقیقه پس از سخنرانی احمدی نژاد در حمایت از مشایی در وزارت کشور، خبرنگاران سراغش رفتند. «سیدصولت مرتضوی» در پاسخ به این سوال که «آیا حضور آقای احمدی‌نژاد در کنار مشایی و بالا بردن دست وی جلوی دوربین عکاسان غیرقانونی نیست؟» سکوت کرد و پاسخی نداد.

اما یک روز بعد، «غلامحسین الهام» از یاران نزدیک احمدی نژاد ، غیر قانونی بودن کار احمدی نژاد را رد کرد. الهام که سابقه حضور به عنوان یکی از حقوقدانان شورای نگهبان را هم در کارنامه خود دارد گفت:« با اشاره به ماده ۷۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که می‌گوید مسئولین اجرایی و نظارتی انتخابات حق تبلیغ یا صحبت له یا علیه نامزدی ندارند، گفت: آن ماده شامل ایشان نمی‌شود که در امر انتخابات مداخله کرده باشدآقای رئیس‌جمهور با ادبیات روشن اعلام کرد که من رئیس‌جمهور نیستم و مرخصی گرفته‌ام.»

الهام گفت: «بر اساس قانون انتخابات زمانی تبلیغات رسمی آغاز می‌شود که اسامی نامزدها اعلام شود. بعد از اعلام رسمی اسامی تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود که هیچکس نمی‌تواند بر اساس اصول قانونی مندرج در انتخابات عمل کند چرا که در غیر این صورت صدا و سیما اظهارات داوطلبانی که فقط ثبت نام می‌کند را منعکس می‌کند نوعی تبلیغات است.از این جهت خدشه‌ای در خصوص بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و یا قانون تبلیغات نداریم.»

در انتظار نظر قوه قضائیه

با این حال، پرونده این حرکت احمدی نزاد با اعلام سخنگوی شورای نگهبان به قوه قضائی ارسال شده و باید دید نظر قوه قضائیه چیست؟ هرچند به نظر می رسد احمدی نزاد و یارانش با علم کامل به قانون انتخابات و استفاده از خلا های قانونی احتمالی، با خیال راحت به وزارت کشور رفته اند تا حمایت علنی دولت از یک کاندیدا با بیان تنها یک جمله «امروز در مرخصی هستم» به یک کار عادی و قانونی تبدیل شود.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.