همه رکوردهای فروش “استاد” و آن چه منتقد‌ها و کارگردان‌اش درباره‌اش گفتند / پرونده “کافه سینما” درباره جنجالی‌ترین فیلم سال-۱

 کافه سینما- «مرشد»، آخرین توقفگاه در سفر سینمایی اعجاب برانگیز پل توماس اندرسن، توانست رکورد فروش یک فیلم هنری در سینماهای آرت هاوس [سینماهایی که فیلمهای هنری امریکایی و فیلمهای خارجی زبانی که در مقیاس انبوه پخش نمی شوند را نمایش می دهند] را بشکند؛ اتفاقی که در اولین روز اکران محدود این فیلم در سینماهای نیویورک و لس آنجلس رخ داد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، این فیلم به رکوردی جدید در فروش یک روزه در یک سینمای هنری رسیده است. اکران محدود و اولیه «مرشد» در مجموع پنج سینمای نیویورک و لس آنجلس، فروشی حدودا ۲۴۲ هزار دلاری را در پی داشته که میانگین آن در حدود ۴۸ هزار دلار به ازای هر سینما می شود.

این رکورد پیش از این در اختیار «پادشاهی طلوع ماه»، ساخته وس اندرسن، بود که سال گذشته و در جریان نمایش روز نخست توانسته بود میانگین فروشی ۴۳ هزار دلاری را در هر سینما به دست آورد.

«مرشد» واکاوی زندگی رهبری کاریزماتیک دارای هواداران ویژه است که اقتباسی آزاد و کمرنگ از زندگی موسس فرقه ساینتولوژی، ال. ران هابارد، هم به شمار می رود. با توجه به این افتتاحیه خیره کننده، دور از انتظار نیست که این فیلم رکورد فروش در هفته اول نمایش را نیز، که با حدود ۱۳۰ هزار دلار به ازای هر سینما در اختیار «پادشاهی طلوع ماه» است، بشکند.

توفیق تجاری فیلم مکملی است بر طوفانی کم نظیر که اخیرا و در دو جشنواره مهم و بین المللی ونیز و تورنتو شاهد آن بوده ایم.

همین چند روز پیش بود که اندرسن جایزه شیر نقره ای جشنواره ونیز را برای بهترین کارگردانی گرفت و دو ستاره فیلم، فیلیپ سیمور هافمن و یواکین فونیکس، به طور مشترک برنده جایزه بهترین بازیگر مرد آن جشنواره معتبر شدند.

نمایش اولیه فیلم در سان فرانسیسکو، با شور و شعف کم سابقه‌ی تماشاگران همراه بود و منتقدین را هم به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. اِی.اُ اسکات، منتقد نیویورک تایمز، فیلم را «گیرا، مبهوت کننده و رویهم رفته شگفت انگیز» خواند و بازی هافمن در نقش لنکستر داد، رهبری خود محور، را بسیار ستود تا آنجا که در یادداشت خود نوشت که هافمن «استعداد و دقت یک پیانیست در کنسرتی بزرگ» را دارد.

در یادداشتی معتدل تر، آنتونی لین، منتقد نیویورکر، چنین نتیجه گرفت: «ما باید در برابر «مرشد» تعظیم کنیم؛ چون این فیلم چیزهای زیادی برای احترام گذاشتن به ما می دهد». فیلم رابطه‌ی عمیق بین لنکستر داد و فردی کوئل (با بازی یواکین فونیکس) را ترسیم می کند. کوئل قهرمان جنگ نیروی دریایی امریکاست که پس از پایان جنگ جهانی دوم به وطن بازگشته است و با فشار روانی پس از جنگ و مشکلات اساسی ناشی از مصرف الکل دست و پنجه نرم می کند.

همزمان با بسط دادن وجوه شخصیتی کوئل در فیلمنامه، اندرسن خود نیز در یک آزمون شخصیتِ ساینتولوژی شرکت کرد و از زبان این شخصیت به سوالات پاسخ داد. مساله ای که به نوبه خود، او را هر چه بیشتر شیفته‌ی موسس فرقه ساینتولوژی کرد که از درون آن شخصیت لنکستر داد بیرون آمد.

«من همیشه ال. ران هابارد را به عنوان یک شخصیت، دوست داشته ام؛ شخصیتی با ابعاد فرا زمینی که بسیار خلاق هم بود.» اندرسن در قسمتی از مصاحبه با [روزنامه] سان فرانسیسکو کرونیکل گفت و در ادامه افزود: «زندگی او به گونه ای شگفت انگیز، آکنده از وجوه مختلف بود؛ چنان که یک روز از زندگی او با سالها زندگی انسانی دیگر برابری می کرد.»

علی رغم آنچه که گفته شد، اندرسن اصرار دارد که «مرشد» فیلمی درباره ساینتولوژی نیست. او در همان مصاحبه اذغان داشت: «واقعا نمی خواستم که بیش از حد وارد جزئیات زندگی ال. ران هابارد شوم، که چنین به نظر برسد که دارم قصه زندگی او را روایت می کنم؛ صرفا از آن به عنوان سکوی پرتابی استفاده کردم تا وارد مقوله ای دیگر شوم.»

«مرشد» تنها و تنها می تواند اعتبار یکی از محترم ترین کارگردانهای مولف در هالیوود را افزایش دهد.

اندرسن در طول شش فیلم بلندی که ساخته، تنوعی غیرمعمول و تمایلی کم نظیر به ریسک پذیری را از خود نشان داده است؛ هر چند که تمام این فیلمها هم در گیشه موفق نبوده اند، اما فیلمهایی بوده اند که تحسین سینما دوستان را برای کارگردانش به ارمغان آورده اند.

محدوده فیلمهای او طیف وسیعی را در برمی گیرند؛ از ظهور و افول انسانها در صنعت فیلمسازی در «[کلوب شبانه] بوگی نایتز» در سال ۱۹۹۷، تا کمدی آدام سندلری «عشق پریشان» در سال ۲۰۰۲، تا واکاوی حماسی او درباره یک غول نفتی دیوانه با بازی دانیل دی-لوییس در «خون به پا خواهد شد» در سال ۲۰۰۷٫

«مرشد» از تاریخ ۲۱ سپتامبر (اول مهر) به صورت گسترده در سینماهای امریکا اکران خواهد شد.

کافه سینما به نقل از گاردین ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲

Tags:


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.