همه موظفند امنیت سایبری را حفظ کنند

هدف سازمان فن‌آوری اطلاعات و مراکز زیرمجموعه آن توانمندسازی ارگان‌ها درجهت رفع اختلالات ایمنی درون مجموعه است و حتی امکان تبادل تجربه در مرکز ماهر نیز وجود دارد.

سعید مهدیون مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به این‌که امنیت در فضای سایبر مفهومی نسبی دارد و هیچ گاه به صورت صددرصد قابل پیاده‌سازی نیست، درباره این‌که آیا بهتر است امنیت برای سازمان‌ها به‌صورت بیرونی و توسط نهادهای مشخص محقق شود و یا در دل هر ارگانی بخش‌های امنیتی حضور داشته باشند، اظهار کرد: امنیت یک مفهوم مجرد نیست در حالی که همه موظف هستند سطوحی از امنیت را حفظ کنند.

وی گفت:‌ در فضای واقعی نیز وقتی ساختمانی تجاری و یا واحدی از طلافروشی ساخته می‌شود علیرغم این که پلیس در محیط حضور دارد اما خودش نیز تمامی موارد امنیتی را اعم از خریداری گاوصندوق، نصب دزدگیر و بیمه کردن اجناس را رعایت می‌کند.

مدیر عامل سازمان فن‌آوری اطلاعات درباره اتفاق رخ داده برای وزارت نفت درباره هک سایت‌های اینترنتی این وزارتخانه نیز گفت: این خیلی خوب است که مسوولان وزارت نفت ابراز می‌کند که بدون کمک‌گیری از تیم‌های خارجی درصدد رفع اختلالات هستند ما هم علاقه‌مندیم در اولین قدم تمام مشکلات امنیتی هر دستگاه در داخل همان دستگاه قابل حل باشد و این از توانمندی آن‌ها نشان خواهد داشت و هزینه‌های امنیتی را هم کاهش علاوه بر این که سرعت عمل را نیز ارتقاء می‌دهد.

او تصریح کرد: اما مبادله توانمندی‌هاست که توانمندی کلی را برای دستگاه‌های کشور به ارمغان می‌آورد یعنی به عنوان مثال وزارت نفت، نیرو و ارگان‌های دیگر دارای دستاوردهایی هستند که با اشتراک آن‌ها، توانمندی بینه‌ای در کشور در این حوزه شکل می‌گیرد.

مهدیون خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مرکز “ماهر” نیز همین مرکز تبادل تجربه است؛ هدف ما این است که خود ارگان مربوطه هر اختلال درون سازمانی را بتواند حل کند و به نوعی به توانمندی مورد نظر رسیده باشند اما مسلما جایی که دستگاهی از عهده هزینه رفع و شناسایی برنمی‌آید ما ورود می‌کنیم علیرغم این که اطلاع رسانی‌های لازم را ماهر به وزارتی همچون نفت انجام داده بود.

وی گفت: کار باید به جایی برسد که اگر ویروس‌هایی با سطح گستره عمومی به فضای مجازی وارد شدند، مرکز ماهر ورود پیدا کند در غیر این صورت خود ارگان‌ها باید اختلالات را برطرف کنند.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در حال حاضر بیش‌ترین نگرانی‌ها در ارتباط با سازمان‌هایی است که وزارت نفت با آن‌ها در تعامل بوده و این موضوع از خطر احتمالی در آینده نشان دارد، و آیا اقدامی در این باره انجام شده است؟ اظهار کرد:‌ علیرغم این که درباره این موضوع نمی‌توانم خیلی توضیح بدهم اما مرکز ماهر در این موضوع ورود پیدا کرده و حتی وارد عملیات شده است و حجم وسیعی از اطلاع‌رسانی‌ها را به تمام مراکز اطلاعاتی دستگاه‌ها داشته است.
۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.