به گزارش خبرنگارموسیقی آریا، نشست خبری تور کنسرتهای “آن و آن” صبح امروز با حسین علیزاده و پژمان حدادی و بهرنگ تنکابی در تالار وحدت برگزار شد.
علیزاده با بیان اینکه ابتدا قرار بود، این نشست خبری در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، اظهار کرد: وقتی نام یک مکانی را “خانه هنرمندان” میگذارند و بنده نیز جزء هیات موسس آن هستم، حداقل نباید با ما مادی برخورد شود. این موضوع تا حدی بعید و باورنکردنی است؛ البته در این دنیا همه چیز قابل باور میشود.
وی با انتقاد از اینکه زمانی من جزء هیئت مؤسسه خانه هنرمندان بودم چرا درخواست هزینه کردهاند، گفت: خانه هنرمندان باشور و شوق گروهی از هنرمندان تأسیس شده است که من هم یکی از آن افرادم و برگزار نشدن نشست مطبوعاتی من در خانه هنرمندان برایم امری ناباورانه است.
این هنرمند درباره تور کنسرت شهرستانهای “آن و آن” توضیح داد: برای بنده شانس بسیار بزرگی است، که به تمام نقاط ایران سفر کنم و اجراهای خود را به روی صحنه ببرم. این چیزی است که قبل از انقلاب هم سابقهای نداشت و حداقل، کنسرتهای ما به تهران و شیراز ختم میشد.
این پژوهشگر و نوازنده تار کشورمان در خصوص برنامههای اجرایی خود تا تابستان سال جاری در شهرستانها، تصریح کرد: اهواز، بهبهان، بوشهر، تبریز، ارومیه، ساری، آمل، نیشابور، رودسر، سیاهکل و تهران از جمله شهرهایی هستند که در اردیبهشت، خرداد و تیرماه امسال به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
وی یادآور شد: قبل از انقلاب فقط در شهرهای تهران، شیراز و رشت اجرای برنامه داشتهام اما در حال حاضر اجرای برنامهها با حداقل امکانات و تعداد افراد کمتر گروه گسترش یافته است
وی اظهار تاسف کرد: در هیچ یک از شهرستانهای دیگر اجرایی نداشتیم؛ حتی در اصفهان که شهر هنر نامیده میشود. دریغ از یک سالن کنسرت. بنده به این نتیجه رسیدهام، که ما در معمولیترین شرایط، حتی در شهرستانهای کوچک و با امکانات کم هم میتوانیم کنسرت دهیم. یعنی حداقل برای شروع کافی است.
علیزاده افزود: در هر صورت نوع موسیقی که ما اجرا میکنیم، موسیقی سازی است و مانند موسیقیهای دیگری که به نام خواننده سنگینی میکند و موسیقی را از شکل واقعی خارج می کند، به گونهای که نوعی ساده پسندی را در جامعه رواج دهد، نیست.
این نوازنده پیشکسوت تصریح کرد: جا دارد برای موسیقی سازی اهمیت بیشتری قائل شویم؛ چرا که در شهرستانها نیز شنوندههای بسیار خوبی داریم و دوستی و عشق زیادی را به ما هدیه میدهند. باید بگویم از آنها مزد معنوی بسیاری میگیرم. این یکی از مسائل مهم هنرمندانی است، که موسیقی دغدغه اصلیشان است.
هفته جاری در دانشگاه هنر نشست خوبی درباره موسیقی داشتم که نتیجه آن تشویق و حمایت بیشتر از جوانان بود که این امر توجه مسئولان فرهنگی را در این زمینه طلب میکند، چرا که جوانان از نداشتن محل اجرا و حمایت نشدن انتقاد داشتند و جا دارد تا ما قدیمیترهای موسیقی از اجرای برنامههای جوانان موفق عرصه موسیقی در کنسرتهای خود استفاده کنیم.
علیزاده همچنین اعلام کرد: در شورای فنی ارکستر ملی ایران نیز مطرح شده است که حداقل ۱۰ دقیقه از هر اجرایی به اجرای آثار هنرجویان جوان اختصاص پیدا کند وباید بگویم با کمال میل سعی میکنم، هنرمندان جوان را در چنین برنامههایی مطرح کنم.
این هنرمند خاطر نشان کرد: اعضای جامعه و مسئولان باید قدر این جوانان را بدانند و آنها را حمایت کنند. چرا که کمکهای امثال من در همین حد است.
دریافتکننده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر اضافه کرد:زیباترین کنسرتهای من در شهرستانها برگزار میشود و از اجرای آخرین کنسرت سال گذشته خود در بندرعباس که با همکاری خوب نیروی انتظامی برگزار شد بسیار خوشحالم، چرا که توانستم عطر و بوی خالصتری در این اجرا احساس کنم.
علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سطح شنوندگان تهرانی از شنوندگان شهرستانی بالاتر است، توضیح داد: بنده به شدت با این نظر مخالف هستم. در سفرهایی که به شهرستانها میکنم، اکثر شنوندهها از نسل جوان هستند در ناخودآگاه برخی این تصور وجود دارد که شنونده تهرانی متفاوت بوده و نسبت به دیگران برتری دارد. اما این به هیچ وجه صحیح نیست.بنده کنسرتهایی را در شهرستان ها داشتم که نه تنها لازم نبود آنها را با ترفندهایی روی صندلی نگه دارم، بلکه خارج شدن از بین این شنوندگان برایمان مشکل بود.
او ادامه داد: شنوندههای شهرستانی در این کنسرتها آنقدر از خودشان مایه می گذارند و ما را تشویق میکنند که باعث شده بنده بهترین و زیباترین کنسرتهایم را در شهرستان سپری کنم. منظورم سطح کیفی کنسرت نیست، بلکه از حس خوبی که به بنده منتقل میشود، سخن میگویم.
این نوازنده سهتار در این باره به کنسرت اخیر خود در بندرعباس اشاره کرد، که احترامی بسیار، برای او و موسیقی قائل بودهاند.این هنرمند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مخاطب عام موسیقی آوازی را، بیشتر از موسیقی سازی میپسندد، گفت: در هر صورت موسیقی آوازی به خاطر تنوعی که دارد، مخاطب بیشتری را جذب میکند و اگر هم چهرههای شاخصی در زمینه موسیقی سازی دیده می شود، دلیلش سابقه طولانی آنها است. بنده هر موقع برای اجرای موسیقی سازی به صحنه رفتهام، با استقبال مخاطبان مواجه شدهام. ما نباید به خاطر مخاطب عام از مخاطب خاص بگذریم؛ چرا که همان مخاطب خاص است که راه فرهنگی را تعیین میکند. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تعداد مخاطب عام هم این روزها بیشتر شده است. وی افزود:معتقدم پایههای فرهنگی تمام شهرستانها در آینده ایران را میسازند و چه بسا جوانان مستعد در این شهرستانها کم نیستند و با فرصت دادن به آنها میتوان آینده بهتری را برای موسیقی رقم زد. نباید فعالیتهای فرهنگی تنها در تهران انجام شود، تهران مانند یک پاساژ است و باید از آن گذشت. مهماننوازی و رنگ و بوی فرهنگ غنیتر در شهرستانها بیشتر دیده میشود.علیزاده یادآور شد: در هر جای دنیا که موسیقی پاپ اجرا میشود، چندین هزار نفر به سالن اجرا میروند و از این موسیقی استقبال میکنند؛ اما زمانی که برای اجرای رسیتال پیانو و موسیقی کلاسیک از آنها دعوت میشود، سالنی کوچکتر را به این سبک موسیقی اختصاص میدهند. اما نباید بگوییم، چون مخاطب این سبک موسیقی کمتر است، باید آن را حذف کنیم. بلکه هنرمندان در تمام عرصههای موسیقی باید فعالیت داشته باشند و این حق انتخاب را به مخاطب بسپاریم.بخش دیگری از این نشست، به موضوع برگزاری کلاسهای آموزشی حسین علیزاده در شهرستانهای ایران اختصاص داشت .علیزاده در این باره عنوان کرد: در شش ماه گذشته، کلاسهایی در گرگان و تهران برگزار شده است و به زودی کلاسهای شیراز نیز برپا خواهند شد. البته برگزاری این کلاسها ارتباطی به کنسرتهای بنده ندارد. استعدادیابی و ایجاد بستری برای شاگردان و همچنین انتخاب شاگردان برگزیده، از اتفاقاتی است، که در این مکتب روی میدهد و در گامهای بعدی تصمیم میگیریم، که چگونه حمایتهای لازم از آنها صورت بگیرد. مبنی بر اینکه چرا این مسترکلاسها در شهرهای محدود برگزارمی شود، گفت: این کلاسهای آموزشی تنها در شهرهایی برگزار میشوند که داوطلب زیادی برای شرکت در کلاسها ثبت نام کنند و اگر هم تعداد آنها به حد نصاب نرسد، باید خود را به مراکز اعلام شده برسانند.این سفرهای بنده بهانهای برای استعداد یابی و انرژی گرفتن از این هنرجویان است، چرا که وقتی از کلاسها بر میگردم، دیگر خسته نیستم و شوق زیادی برای آموزش دارم.این هنرمند عرصه موسیقی در ادامه سخنانش بیان کرد: پایههای فرهنگی تمام شهرستانها و به طور کلی پایههای فرهنگی ایران را جوانان میسازند. شهرستانیها هیچ تفاوتی با تهرانیها ندارند که هیچ، بلکه گاهی خیلی چیزها را خالص تر و عمیقتر میبینند. در شهرستانها هنوز هم ارتباط راحتتر است و سنتها باقی مانده است؛ چیزهایی که شاید رفته رفته در تهران کمرنگ شدهاند.در بخشی از این مراسم، بهرنگ تنکابنی (مدیر روابط عمومی علیزاده) با بیان اینکه قرار بود، این نشست خبری در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، توضیح داد: روز ۲۴ فروردین، با مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان هماهنگ کردیم که این نشست، در آن مکان برگزار شود، اما چند روز قبل به ما اطلاع دادند که به دلیل برگزاری جلسه شورای مدیران خانه هنرمندان نمیتوانند این سالن را به ما اختصاص دهند و در صورت تغبیر تاریخ نیز خواستند مبلغ ۵۰۰ هزار تومان از ما دریافت کنند .او تاکید کرد: از همین جا اعلام میکنم، که دیگر با مجید سرسنگی، هیچ همکاری نخواهیم داشت و باید بگویم نباید با بزرگان موسیقی این گونه برخورد شود.فرزین تهیه کننده تور کنسرت “آن و آن”نیز در سخنان کوتاهی اظهار کرد: به علت مشکلات اقتصادی، اداری و… کنسرتها به تهران و چند شهرستان بزرگ خلاصه می شود، به گونهای که بسیاری از شهرستانها از کنسرت اساتید موسیقی محروم هستند. این انگیزهای شد، تا کنسرت شهرستانها را گسترش دهیم، با اینکه در شهرستانها مشکلات زیادی وجود دارد. تور کنسرت “آن و آن” که شامل هم نوازی حسین علیزاده و پژمان حدادی است، از ۱۷ اردیبهشت ماه در اهواز آغاز شده و در ۹ تیر ماه به تهران ختم میشود.بهبهان، بوشهر، تبریز، ارومیه، ساری، آمل، نیشابور، رودسر و سیاهکل از جمله شهرستانهایی هستند که حسین علیزاده در آنجا کنسرت برگزار میکند.علیزاده در ادامه افزود: باید توجه داشته باشیم، که امروز در هر شهرستان کوچکی، یک محیط دانشگاهی به وجود آمده و این اتفاق بزرگی است. ما نیز با سفر کردن به شهرستانهای متفاوت و دیدار با انسانهایی از هر رنگی، میفهمیم، چه کشور پهناوری داریم.در واقع موسیقی همان چیزی است، که همبستگی ما را بیشتر میکند.
خبرگزاری آریا