همه چیز باید شخصی باشد

جام جم آنلاین: زمانی که دانشجویان دانشگاه استادوآل پااولیست طرح‌های مربوط به خودروی مفهومی خود یعنی «سایدریوم» را برای شرکت اپل اماده می‌کردند هیچ گاه تصور نمی‌کردند تا آنجا مورد توجه مدیران ارشد این شرکت خودروساز قرار گیرد که حتی در دوران بحران شدید اقتصادی نیز به سرمایه‌گذاری روی آن فکر کنند.

این خودرو که البته به نظر نمی‌رسد تا یک دهه آینده خبری از تولید اولیه آن نیز باشد در رده خودروهای مفهومی لوکس با انعطاف‌پذیری خیره‌کننده سیستم‌های داخلی قرار می‌گیرد.

در کنار ظاهر اغواکننده و انحناهای چشم‌نواز بدنه، فضای داخلی این خودرو مجموعه‌ای خیره‌کننده از فناوری‌هایی است که انگار قرار است به واسطه آنها راننده و سرنشین پس از سوار شدن بر آن تمایلی برای خروج از آن نداشته باشند! مبنای اصلی در طراحی فضای داخلی این خودرو توجه به شخصی‌سازی بخش‌های مختلف است.

در حقیقت همه چیز از جمله صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر سرنشین با توجه به میل و علاقه خود، تغییراتی در وضعیت آنها ایجاد کند. صندلی‌های این خودرو از پنج بخش ساخته شده که با تغییراتی ساده، کل ساختار آنها تغییر می‌کند به طوری که صندلی از حالت یک سطح صاف تا وضعیت معمولی صندلی به وضعیت‌های مختلف در می‌آید.

نکته جالب لایه تشکیل‌دهنده سطح خارجی صندلی است که به جهت برخورداری از انعطاف لازم، منطبق با وضعیت‌های مختلف صندلی می‌شود. صندلی‌ها قابلیت چرخش داشته به طوری که سرنشینان می‌توانند رودرروی یکدیگر نیز بنشینند و اتاق کنفرانس مجهز به فناوری‌های برتر ارتباطاتی تشکیل دهند.

کنسول مرکزی «Siderium» قابلیت تبدیل به میز کوچک را داشته و حتی می‌توان از آن به عنوان یخچال و محل نگهداری نوشیدنی‌ها استفاده کرد. نکته خیره‌کننده این خودرو مربوط به درهای آن می‌شود.

درها از شیشه‌های هوشمند ساخته شده‌اند و سرنشینان می‌توانند رنگ آنها را به سلیقه خود تعیین کنند. در طراحی تمام چراغ‌ها و سیستم‌های نورپردازی بخصوص نورپردازی بخش خارجی از فناوری OLED ارگانیکی که مصرف انرژی بسیار کمی دارند استفاده شده است.

اما مکانیسم تامین انرژی مورد نیاز خودرو چگونه است؟ طراحان برزیلی فکر جالبی کرده‌اند به طوری که انرژی مورد نیاز به وسیله ریزسلول‌های خورشیدی تامین می‌شود که با رنگ خودرو ترکیب شده و به مجموعه باتری و چهار موتور برقی که در زیر خودرو و روی چهار چرخ نصب شده‌اند منتقل می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.