همه چیز دربارهٔ عینک‌های خوش‌تیپی +قیمت

۱۴فروردین۱۳،

یک عده به خاطر مد و قیافه گرفتن، یک عده‌ هم به خاطر سلامت چشم‌شان. خلاصه این‌که، عینک آفتابی وسیله مفیدی است که گاهی استفاده از آن ضروری می‌شود. اما پناه بردن به انواع غیراستاندارد و تزئینی آن یک اشتباه اساسی است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران ، وسط آن همه نوری که از خورشید به زمین می‌رسد، یک پرتو قوی از امواج فرابنفش هم وجود دارد که کارش، فرو رفتن در قرنیه و درآوردن اشک شماست! این امواج تا سال ۱۷۵۲ میلادی، تلفات چشمی می‌داد! تا این‌که در این سال، یک بابایی به نام «جیمز اسکات» دورِ دوتا شیشه دودی را یک تکه سیم پیچید و این‌طوری سند اولین عینک آفتابی را به اسم خودش زد! از آن سال به بعد، خیلی‌ها از این اختراع استفاده کردند؛

یک عده به خاطر مد و قیافه گرفتن، یک عده‌ هم به خاطر سلامت چشم‌شان. خلاصه این‌که، عینک آفتابی وسیله مفیدی است که گاهی استفاده از آن ضروری می‌شود. اما پناه بردن به انواع غیراستاندارد و تزئینی آن یک اشتباه اساسی است.

چون این عینک‌های الکی، فقط شدت نور را کم می‌کنند و سبب می‌شوند مردمک چشم برای بهتر دیدن، گشاد شود و این‌طوری چند برابر حالت عادی، امواج فرابنفش به چشم‌تان وارد می‌شود. اگر می‌خواهید دنیا را بدون رنگ آبی، احتمالا پلاریزه و البته کمی ملایم‌تر و از پشت یک عینک شیک ببینید، با بسته اطلاعاتی ما همراه شوید.

چه فریمی به من می‌آید؟

فریم عینکی که به ترکیب صورت و رنگ پوست نیاید، اصولا انتخاب بد و بی‌خودی بوده است! نکات زیر را از ما داشته باشید:

اگر صورت‌تان گرد است، مثل قرص ماه! بروید سراغ فریم‌های مستطیلی که حسابی به روی ماه‌تان می‌نشیند.

اگر صورت‌تان بیضی است، باید به شما تبریک بگویم! صورت‌ بیضی، بهترین حالت و فریم برای انتخاب عینک است. چون به صورت‌های بیضی همه نوع فریم و قاب عینک می‌آید و شما می‌توانید هر فریمی را که دوست دارید، انتخاب کنید. فقط ترجیحا از عینک‌هایی که فریم و قاب ظریفی دارند، استفاده نکنید.

اگر وقتی رفقا به شما از دید ۳بعدی نگاه می‌کنند، یاد مکعب یا مکعب مستطیل می‌افتند! فریم‌های بیضی بهترین انتخاب برای شما است. چون انحنا و حالت خمیدگی که این عینک‌ها دارند سبب می‌شود که صورت شما از حالت مربع شکل خارج شود.

اگر پوست‌تان سفید است پیشنهاد ما این است که از رنگ‌های جیغ مثل قرمز، قهوه‌ای استفاده کنید. البته آبی و مشکی هم بدک نیستند.

اما اگر پوست‌تان تیره است بهتر است از رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی و خاکستری استفاده کنید… اگر هم خیلی به این مسائل اهمیت می‌دهید، بهترین کار، انتخاب فریم همرنگ موهایتان است.

عینک آفتابی قرار است چشمان شما را در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت کند. بر این اساس، فریم‌های ساده یک ایراد ساده دارند؛ خیلی‌ها می‌گویند شدت پرتو فرابنفشی که از کنار عینک به چشم می‌رسد، آن‌قدر زیاد است که گاهی انگار نه انگار که عینک زده‌اید. اگر چشم‌هایتان خیلی حساس است، از فریم‌هایی که به «کمربندی» معروف است، استفاده کنید. این فریم‌ها کاملا روی قوس صورت می‌نشینند.

دوستان عزیزی که ۳۶۵ روز سال باید عینک طبی روی صورت‌تان باشد، غصه نخورید. اگر دوست دارید عینک آفتابی هم استفاده کنید، ۲ راه حل وجود دارد:

دنبال شیشه‌های آفتابی متحرک بگردید که با گیره‌شان روی لنز طبی نصب می‌شوند و یا این‌که بروید یک عینک آفتابی انتخاب کنید و بدهید لنزش را طبی – دودی کنند. البته تا آن‌جا که ما خبر داریم، همه نوع فریم آفتابی، لنزش قابل تبدیل به طبی نیست. پس قبل از انتخاب حتما این را از فروشنده بپرسید تا بعدها به دردسر نیفتید.

از چه لنزی استفاده کنم؟

بستگی دارد کدام یکی را طالب باشید. تنها موردی که واجب است

و ربطی به طالب بودن یا نبودن شما ندارد، uv بودن لنز است.

جاذب فرابنفش (UV protect): این ویژگی اصلی یک لنز آفتابی است. یعنی داداش من، اگر لنزت uv نباشد، انگار عینکی روی چشم‌هایت نیست! لنز uv باید قدرت جذب ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه فرابنفش را داشته باشد.

بلوک مادون قرمز: این لنزها تا ۹۰درصد پرتو مادون قرمز را جذب می‌کنند. اما این‌کارشان فقط چشم را از داغ شدن نجات می‌دهند. چون مادون قرمز ضررش فقط انتقال گرما به چشم است.

بلوک نور آبی: این لنز‌ها رنگ‌شان زرد یا کهربایی است و چون نور آبی را جذب می‌کنند، قدرت تفکیک بیشتری به چشم می‌دهند. راست کار رانندگی در مه، اسکی، خلبانی و خلاصه‌ کارهای دقیق است.

پلاریزه: وقتی خورشید به زمین و اشیاء روی آن می‌تابد، مقداری از آن بازتاب می‌کند و برمی‌گردد که در همین مسیر، مقداری‌اش هم می‌رود در چشم ما و سبب خیرگی یا در حالت شدیدش کوری موقت می‌شود. لنزهای پلاریزه، این نور منعکس شده را جذب می‌کنند تا وارد چشم شما نشوند.

آینه‌ای: لایه‌ای نازک از فلز روی لنز قرار می‌دهند تا خاصیت آینه‌ای پیدا کند و این‌طوری نور خورشید را منعکس کند تا کمتر وارد چشم شود. بیشتر قهرمانان فیلم‌های اکشن از این عینک‌ها استفاده می‌کنند!

سایه روشن: این لنزها وقتی به کار می‌روند که شما هم می‌خواهید شدت نور کم باشد، هم روزنه‌ای برای دید طبیعی وجود داشته باشد. معمولا نیمه بالایی لنز را تیره‌تر و نیمه پایینی آن را روشن می‌سازند، برای همین به درد روزهای برفی یا به درد دریا نمی‌خورند.

فتوکرومیک: همین لنزهای ۲رنگ طبی‌اند که کمی تا قسمتی نقش عینک آفتابی را هم بازی می‌کنند. این لنزها جاذب فرابنفش می باشند اما چون شدت نور عبوری از آن‌ها خیلی زیاد است، معمولا به عنوان لنز آفتابی استفاده نمی‌شوند.

تست لنز هنگام خرید

۹۰ درصد عینک آفتابی، لنزش است! چند ترفند ساده وجود دارد که می‌توانید در محل، به اصلی یا به درد نخور بودن لنز پی ببرید!

عینک را جلو چشمتان بگیرید و به یک شکل مستطیلی مثل موزائیک کف مغازه نگاه کنید. حالا عینک را در جهات مختلف جابه‌جا کنید. اگر خطوط را در همه حالت‌ها یکنواخت دیدید و به طور مثال مستطیل تبدیل به ذوزنقه، بیضی یا مثلث! نشد، لنزتان به درد بخور است. اما اگر خطوط درهم رفتند و موزائیک را شبیه تابلو رعایت حق تقدم دیدید، جنس از بیخ به‌درد نخور است! البته همه این‌ها درصورتی است که چشم خودتان به صورت طبیعی، همه چیز را باباغوری نبیند!

برای تست پرتوفرابنفش یا همان خاصیت uv، فروشگاه‌ها دستگاه تست دارند اما روش‌های ساده‌تری هم وجود دارد. ساده‌ترین راه این است که از یک کنترل تلویزیون استفاده کنید؛ کنترل کولرگازی هم باشد، فرقی نمی‌کند. روش کار این است که کنترل را پشت لنز بگیرید و سپس یک دکمه را فشار دهید. اگر کنترل عمل کرد و فرمانی به دستگاهش داد، یعنی جنس مورد نظر بنجل تشریف دارند و شما باید سریعا مغازه مورد نظر را ترک کنید!

مَزَنه بازار

جالب است بدانید گران‌ترین عینک آفتابی جهان با قیمتی کمتر از ۴۰۰ هزار دلار (۸۰۰ میلیون تومان) برای برند «دی اند جی» است. 

اگر عینک را به اسم چینی به شما بفروشند، قیمتش از ۲۰هزار تومان آغاز می‌شود تا ۶۰هزار تومان که در بین این‌ها جنس خوب هم پیدا می‌شود. بعضی از عینک‌ها گارانتی دارند. بعضی‌ها هم که خانواده‌دارتر می باشند، شناسنامه دارند که اطلاعات فنی عینک در آن آمده است. عینک‌هایی که با مارک‌های معروف در ایران عرضه می‌شود، معمولا کپی‌های تحت لیسانس می باشند چون عینک‌های اصل، قیمت‌های خیلی بالایی دارند. این جدول مارک‌های معتبری است که اگر پاساژهای شهر را بگردید بهشان برمی‌خورید. البته همان‌طور که مستحضرید، قیمت‌ها به نوسان دلار هم بستگی دارد!

مارک حدود قیمت

(هزار تومان)

Vinli 70-180

Ray Ban 70-220

Adidas 80-250

Police 100-250

Vogue 100-250

Bulgari 145-380

Versace 180-400

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.