همه چیز دربارهٔ پایگاه اینترنتی نذری‌یاب!

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

شرق نوشت: داستان ما داستان «موزه» و «گنج‌یاب» است. آنقدر که تبلیغ گنج‌یاب این‌ور و آن‌ور می‌بینیم هیچ خبری از تبلیغ موزه‌ها که اصلی‌ترین نگه‌دارنده‌های همان گنج‌ها می باشند، نیست. حالا این داستان را می‌شود همین‌جا هم دید، یک پایگاه اینترنتی کوچک و نقلی اما کامل و مجهز برای پیدا کردن «نذری»‌های ماه محرم!
 
 
در ادامه این مطلب آمده است: باورش هم بسیار سخت نیست. یک راهنما با نقشه دقیق و منو و این توضیح که در فلان روز محرم، در فلان محله تهران، چه غذایی نذر می‌شود. از قیمه و حلیم و باقالی‌پلو با گوشت گرفته تا شله‌زرد و کاچی و شربت!
 
Nazriyab.com امسال دومین سالی است که فعال شده و به‌ همین‌ سبب مو لای‌ درز آدرس‌هایی که دارد نمی‌رود! این را داوود مظفری که یکی از طراحان پایگاه اینترنتی است به می‌گوید. او که خودش تجربه کار طراحی پایگاه اینترنتی را دارد، ایده اولیه این پایگاه اینترنتی را ظرف چند دقیقه با دوستش، آرمان طاهریان که او هم یک طراح پایگاه اینترنتی است، مطرح می‌کند و حاصل کار می‌شود پایگاه اینترنتی «نذری‌یاب»؛ یک پایگاه اینترنتی شسته‌ و رفته بر پایه «گوگل‌مپ» با همه جزئیات نذری‌های تهران، اصفهان و مشهد از روز اول محرم تا پایان ماه صفر.
 
پس از طراحی، پایگاه اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌شود، نزدیکی‌های محرم است و استقبال آنقدر بالا می‌رود که تا یک‌ میلیون‌ نفر از این پایگاه اینترنتی در سال قبل بازدید می‌کنند اما در داخل پایگاه اینترنتی نذری‌یاب، چیزهای عجیبی دیده می‌شود که شاید اگر این پایگاه اینترنتی نبود، دسترسی به این میزان اطلاعات واقعا سخت می‌شد.
 
در حال حاضر برای محرم امسال، در پایگاه اینترنتی نذری‌یاب، ۱۴۹ آدرس نذری در شهر تهران ثبت‌ شده و جالب اینجاست که بخش عمده این نذری‌ها در شمال‌ تهران می باشند. شهرک‌غرب، سعادت‌آباد و بخش‌های شمالی خیابان شریعتی از پرنذری‌ترین مناطق تهران می باشند و در عوض محله‌های پایین‌دستی چون راه‌آهن، عبدل‌آباد و … یا نذری ندارند یا در این پایگاه اینترنتی به ثبت نرسیده که احتمال بسیار، فرض دوم قوی‌تر است.
 
طراحان این پایگاه اینترنتی می‌گویند که روش اصلی کار با نذری‌یاب این‌طور است که هر فرد، خودش می‌آید و اطلاعات محل و نوع نذری‌اش را در این پایگاه اینترنتی ثبت می‌کند و به‌ همین‌ سبب، ۱۴۹ آدرسی که از سال قبل در پایگاه اینترنتی مانده، کاملا تاییدشده می باشند چراکه لااقل یک بار تجربه‌شان را پس داده‌اند.
 
ایرانی‌ها از هر مرام و مسلکی که باشند، عاشقان نذری می باشند و این به نقل از جامعه‌شناسان، هم ریشه در آداب و رسوم اجتماعی دارد و هم در اعتقادات مذهبی آدم‌ها اما پیوند چنین فعالیت‌های سنتی‌ با تکنولوژی همیشه عجیب و غریب بوده. حالا این اعجاب بیشتر و بیشتر شده است چرا که نذری‌یابی اینترنتی همان‌طور که می‌تواند یک امکان فوق‌العاده از بهره‌وری اینترنتی باشد، یک کار نامتعارف برای مخاطبان اصلی نذری نیز هست. در آیین ما، نذری یک اقدام خداپسندانه برای آنهایی است که می‌خواهند از خوان نعمت خود به تهیدستان و بی‌بضاعتان انفاق کنند اما وقتی چنین مراسم باشکوهی با تکنولوژی گره می‌خورد، وضع عوض می‌شود و گویی وسیله، خود نوعی هدف شده و یافتن گنج اهمیت پیدا می‌کند نه میراث فرهنگی پشت شیشه‌های موزه!
 
«نذری‌یاب»، این روزها باز هم در شبکه‌های اجتماعی دست به‌ دست می‌چرخد و احتمالا بسیار زود، بازدیدکنندگانش رکورد پارسال را بزنند. این در حالی است که در اینترنت هنوز هیچ پایگاه اینترنتیی برای «بیمارستان‌یابی»، «اورژانس‌یابی»، «موزه‌یابی»، «پارکینگ‌یابی» و بسیار دیگر از نیازهای روزانه شهروندان وجود ندارد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.