همه چیز درمورد شوره سر + درمان

۰۶م اسفند ،

شوره‌سر که به‌عنوان پوسته‌سر هم شناخته می‌شود، پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ورقه شدن پوست سر می‌شود.

ممتازنیوز: از لحاظ تعریف کلی می‌شودگفت: «شوره‌ سر پوسته‌های سفید یا خاکستری بین موهای پوست سر است که به سبب لایه‌برداری بیش از اندازه یا طبیعی پوست خارجی سر به وجود می‌آید.»اما این ماجرا چگونه اتفاق می‌افتد؟سلول‌های پوست ما همیشه خودشان خود را نوسازی می‌کنند. 

هنگامی که سلول‌های پوستی روی سر قسمت‌های قدیمی را نوسازی کردند به قسمت‌های سطحی آن فشار می‌آورند و آن را از پوست سر جدا می‌کنند. برای اشخاصی که شوره‌سر دارند این نوسازی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود، یعنی پوسته مرده بیشتری ایجاد شده و سبب می‌شود شوره سر بیشتر به چشم بیاید. در صورتی که پوست سر به‌طور مکرر در معرض گرما و آب و هوای گرم باشد هم سبب به‌وجود آمدن شوره سر می‌شود.

قارچ و ایجاد شوره

شوره سر می‌تواند به صورت مزمن (طولانی‌مدت) یا در نتیجه انجام بعضی فعالیت‌های خاص باشد. ممکن است اشخاصی که دچار شوره سر می باشند، روی پوست سر خود سوزش یا قرمزی هم داشته باشند. پوسته‌ریزی بیش از اندازه می‌تواند به سبب بیماری‌هایی مانند پسوریازیس یا نوعی عفونت قارچی یا حتی شپش سر هم باشد.

ممکن است بعضی اشخاصی که مبتلا به شوره‌سر می باشند، دچار مشکلات اجتماعی و عدم اعتماد به نفس شوند. از این رو شاید درمان آن هم به دلایل جسمی و هم به دلایل روانشناسی دارای اهمیت فراوانی باشد.

تعداد قابل توجه اشخاص مبتلا به شوره‌سر، نشان می‌دهد وقتی سن بالاتر می‌رود، شوره نیز افزایش می‌یابد. برآورد شده است ۵۰ درصد اشخاص در اروپای غربی و شمال ایالات‌متحده از شوره سر رنج می‌برند. 

شوره‌سر در آقایان نسبت به خانم‌ها و همچنین کسانی که پوست چرب دارند، رایج‌تر است. بعضی از پژوهش‌ها نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از نمک، شکر و ادویه هم می‌تواند سبب تشدید شوره‌سر شود. و آخرین نکته اینکه شوره‌سر با ریزش مو ارتباطی ندارد.

شامپو بزنید، نترسید

یک باور قدیمی این است که بعضی از مردم فکر می‌کنند شوره‌سر به سبب خشکی بسیار پوست سرشان به‌وجود می‌آید. بنابراین سعی می‌کنند با نشستن موها با شامپو یا شست‌وشوی کمتر آن با این مشکل مقابله کنند. آنها بر این باورند که شست‌وشو با شامپو این مشکل را حادتر می‌کند. این یک باور قدیمی است و حقیقت ندارد. شوره سر با خشکی پوست تفاوت دارد که آن هم با شست‌وشوی مکرر مو با یک شامپوی مناسب برطرف می‌شود.

نوع وخیم شوره‌سر

این بیماری نوعی وضعیت پوستی است که پوست را ملتهب و ورقه‌ورقه می‌کند. التهاب پوستی شوره‌ای در پوست سر نوع شدیدی از شوره‌سر است. وقتی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیشتر اشخاص به آن شوره‌سر می‌گویند. وقتی کودکان دچار آن شوند، به آن Cradle Cap گفته می‌شود. التهاب پوستی شوره‌ای نسبت به سایر شوره‌های پوسته‌های بزرگ‌تر و چرب‌تری ایجاد می‌کند. این بیماری نه‌تنها پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر می‌کند.

علامت یا نشانه؟

علامت چیزی است که گاهی بیمار آن را حس می‌کند و شرح می‌دهد، در حالی که نشانه آن چیزی است که سایر اشخاص مانند پزشکان به آن توجه می‌کنند. برای نمونه، شاید خواب‌آلودگی یک علامت باشد در حالی که بزرگ شدن مردمک چشم‌ها می‌تواند یک نشانه باشد.

نشانه عمده شوره‌سر یا التهاب پوستی شوره‌ای در پوست سر، دانه‌ها یا تکه‌های سفید روی پوست سر و روی موهاست. اگر این شخص لباس تیره‌ای پوشیده باشد، وقتی پوسته‌ها روی شانه‌های او بریزد بیشتر جلب توجه خواهد کرد. ممکن است در پوست سر احساس خارش و سفتی وجود داشته باشد یا ایجاد جراحت کند. 

آخرین نیوز


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.