همه چیز در مورد ورزش مناسب

برای دستیابی به سلامتی افراد باید روزانه ۴۵ دقیقه ورزش کردن را در برنامه زندگی خود بگنجانند به این ترتیب که بایستی پنج دقیقه ابتدایی ورزش کردن به نرمش، پنج دقیقه بعد به گرم کردن اختصاص یابد.

یک جراح و فوق تخصص قلب معتقد است؛ ورزش یکی از ارکان سلامتی است و باید در تمام روزهای هفته گنجانده شود.

دکتر معصومعلی معصومی در گفت و گو با ایسنا، ضمن گرامیداشت روز تربیت بدنی و ورزش ابراز داشت: اهمیت ورزش در زندگی افراد به عنوان یکی از ارکان اصلی دستیابی به سلامتی انکار ناپذیر است و می تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه مناسب در پیشگیری از ابتلا به بیماری مختلف موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه ورزش نکردن یک فاکتور خطر محسوب می شود، تصریح کرد: انجام ورزش های روزانه به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد از احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی و برخی سرطان ها می کاهد.

معصومی با اشاره به اینکه ورزش به اندازه خوابیدن و غذا خوردن اهمیت دارد، اذعان داشت: فعالیت های روزمره کاری را نمی توان جزء ورزش قلمداد کرد زیرا ورزش باید در زمان فراغت و با آمادگی کامل جسمی و روحی انجام گیرد.

این جراح و فوق تخصص قلب کرمانشاهی، گفت: برای دستیابی به سلامتی افراد باید روزانه ۴۵ دقیقه ورزش کردن را در برنامه زندگی خود بگنجانند به این ترتیب که بایستی پنج دقیقه ابتدایی ورزش کردن به نرمش، پنج دقیقه بعد به گرم کردن اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه ورزش اصلی باید به میزان ۳۰ دقیقه و از انواع حرکت های گردشی باشد، افزود: دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی تند، تردمیل و … از جمله حرکت های گردشی هستند.

معصومی دویدن و کوهنوردی از انواع حرکات انقباضی دانست.

وی در ادامه در مورد نوع ورزش سخن گفت و اذعان کرد: ورزش اصلی باید نه خیلی ارام باشد که آن را احساس نکنیم و نه خیلی تند باشد که فرد دچار تنگی نفس شود.

معصومی در مورد شیوه محاسبه حداکثر ضربان قلب مجاز گفت: برای این منظور سن فرد را از عدد ۲۲۰ کم می کنیم بدین ترتیب عددی که بدست می آید حداکثر ضربان مجاز برای ورزش کردن فرد است به عنوان مثال ضربان یک فرد ۴۰ ساله باید حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ برسد.

این جراح و فوق تخصص برجسته قلب کرمانشاهی در ادامه تاکید کرد: پنج دقیقه آخر ورزش کردن باید به سرد کردن اختصاص یابد.

وی بهترین زمان ورزش کردن را دو ساعت بعد و یک ساعت قبل از زمان غذا خوردن دانست.

معصومی تاکید کرد: مدت، شدت و زمان ورزش اصلی ترین فاکتورهای یک ورزش مناسب هستند.

وی درپایان به بیماران قلبی توصیه کرد ورزش را در مراکز باز توانی و تحت کنترل گروه های ورزشی انجام دهند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.