همه یادمان‎های خوب بر معماری استوارند

۱۶خردادماه،

عباس مشهدی‎زاده:

مجسمه‎ساز برجسته کشورمان گفت: تنها از طریق نگاه معمارانه است که می‎توان پاسخ مانایی برای خلق یادمان‎ها پیدا کرد.

عباس مشهدی‌زاده مجسمه‎ساز با سابقه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین دربارهٔ ساخت یادمان و سابقه و کیفیت این شاخه از مجسمه‌سازی در ایران گفت: با آنکه ساخت بناها و مجسمه‎های به منظور یادمان یک واقعه یا فرد در غرب سابقه‎ای طولانی دارد، در ایران شاید کمتر از یکصد سال باشد که چنین موضوعی مطرح شده است.

وی ادامه داد: در مدرنیزاسیونی که از یکصد سال قبل در ایران آغاز شد، نمونه‎های متعددی بنای یادبود ساخته شد اولین آنها آرمگاه فردوسی در توس است که بهزاد طاهرزاده آن را ساخت. بعدها مهندس هوشنگ سیحون شاگرد آندره گدار نیز روی آن یادمان کار کرد و آنچه اکنون به عنوان مقبره فردوسی وجود دارد اثر اوست است.از دیگر آثار مهندس سیحون می‎توان به یادمان بسیار باشکوه نادرشاه افشار درخراسان اشاره کرد که البته پیکره فاخر نادرشاه که در آن نصب شده است اثری از زنده یاد استاد ابوالحسن خان صدیقی است. به علاوه عمارت سعدیه اثر مهندس محسن فروغی فرزند محمد علی فروغی نیز تا حدودی کار موفقی است.

این معمار و مجسمه‌ساز با بیان اینکه دوست‎داشتنی‌ترین یادمان ساخته شده در ایران آرمگاه حافظ اثر آندره گدار است گفت: گدار یک فرانسوی معمار و باستانشناس بود و فرهنگ ایران را نیز به خوبی می‎شناسد به همین سبب توانسته است اثری خلق کند که هیچ ایرانی باور نکند ساخته دست یک اروپایی است. البته او همین کار را به خوبی در مورد ورودی موزه ملی و همینطور در سخت کتابخانه ملی نیز انجام داده است.

مشهدی‎زاده با بیان اینکه آثار موفق در زمینه یادمان‎ها همیشه به معماری گره خورده‎اند افزود: این نگاه و منظر بیشتر به توانی معمارانه نیاز دارد. متاسفانه در سال‎های اخیر هم طراحان و هم مسئولان موضوع ساخت یادمان را کوچک و حقیر گرفته‎اند و حاصل این نگاه همان چیزهایی است که ما به عنوان یادمان در شهرهایمان می‏‌بینیم.

وی ادامه داد: نمونه‎های خوبی که در ابتدا نام بردم همگی از معماری بهره‎برده بودند. نگاه ما به اثری که قرار است برای یک فرد بزرگ یا قهرمان ملی و مذهبی و فرهنگی ساخته شود باید محتوایی و مبتنی بر روحانیت و معنویت باشد.‌

این هنرمند بنای ساخته شده برای ۱۱ سپتامبر در آمریکا را مثال زده و گفت: این اثر که ارتفاع چندانی ندارد به مانند آبشاری یکپارچه و در دسترس و کاملا مدرن است چشم‌انداز فرهمند را پدید آورده است که هر بیننده را شگفت‌ده می‌کند. در خارج کارهایی که ساخته می‎شود ریتم و تکرار قشنگی دارد و عظمت و زیبایی در آن لحاظ شده است تا هر بیننده‎ای را به خود جذب کند. متاسفانه ما به این موضوعات دقت نکرده‌ایم و آثاری که به عنوان یادمان در این سال‌‏ها ساخته‎ایم درخور آن موضوعات عالی نبوده‌اند.

مشهدی‎زاده در پایان تاکید کرد: نگاه من، تکیه بر معماری است زیرا تنها از طریق نگاه معمارانه است که می‎توان پاسخ مانایی برای خلق یادمان‎ها پیدا کرد.

انتهای پیام/
۶۵/۳۲
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.