همپوشانی نهادهای فناوری اطلاعات گریبان‌گیر قوانین مرتبط با آن شده است

اغلب نهادهای فناوری اطلاعات، در نتیجه نزاع‌های دولتی ایجاد شدند که در نهایت منجر به این شد که همپوشانی آن‌ها گریبان‌گیر قوانین مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شود.

حجت الاسلام دکتر حمید شهریاری، عضو شورای عالی فضای مجازی کشور در بیان علل ایجاد این شورا به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران بیان داشت: بر اساس تجربیات گذشته، ساماندهی فعالیت شوراها و نهادها متولی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط یک مرجع عالی باید انجام می‌گرفت و هیچکدام از سران سه قوه نمی‌توانستند این ساماندهی را انجام داده و از حدود اختیارات آن‌ها خارج بود ؛لذا بر اساس قانون اساسی، مقام معظم رهبری تنها فردی بودند که می‌توانستند این شوراها را ساماندهی کنند.
وی با اشاره به نقاط ضعفی که منجر به شکل‌گیری شورای عالی فضای مجازی فراتر از سه قوه شد، گفت: یکی از این مشکلات، وجود حدود ۸ شورا و نهاد برای تصمیم‌گیری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود  که به صورت هم‌زمان نیز این نهادهای قانونی سیاست‌گذاری‌هایی را در این زمینه انجام می‌دادند و به دلیل این همپوشانی‌ها با تعارضاتی روبرو بودیم که در اغلب مواقع مشکل تدوین قوانین و اجرای آن‌ها پیش می‌آمد.
وی با اشاره به حضور شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی، شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی عتف، شورای افتا و کارگروه فاوا به عنوان شوراهای قانونی سیاست گذار در این بخش و تعارضات قانونی موجود، خاطرنشان کرد: اغلب این نهادها در نتیجه نزاع‌های دولتی ایجاد شدند که در نهایت منجر به این شد که همپوشانی گریبان‌گیر قوانین مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شود.
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی با تاکید بر اینکه شورای عالی فضا‌ی‌ مجازی تنها مرجعی است که بنا به حکم مقام معظم رهبری هر تصمیم‌گیری که داشته باشد، لازم است به آن جنبه قانونی داده شود، گفت: مقام معظم رهبری تنها فردی بودند که می‌توانستند شوراهای متعدد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کشور ساماندهی کنند که این امر با تشکیل شورای عالی فضای مجازی محقق شد.
 
***رتبه ایران در اکثر شاخص های ارتباطی بین المللی پایین است
 
دکتر شهریاری با اشاره به نقاط ضعف حاکم بر فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، فقدان دسترسی به اطلاعات و محتوای پاک و نبود پهنای باند کافی را از جمله این نقاط ضعف دانست و بیان داشت: مشکلات فعلی اینترنت به دلیل نبود محتوای کافی و نیز نبود پهنای باند مناسب گریبان ما را گرفته است که در این راستا لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات احساس می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه با اینترنت مخالف نیستیم، بلکه با فحشا و فساد مخالف هستیم، افزود: فقدان مرجع استاندارد و ناهماهنگی مقررات و همپوشانی و تعارضات سازمانی و مراکز داده از دیگر نقاط ضعفی است که پیش‌بینی می‌شود با حضور شورای عالی فضای مجازی حل و فصل شود.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر ضعف شدید ایران در مراجع بین‌المللی و از دست دادن فرصت استقرار ثبت سرورهای خاورمیانه در ایران تصریح کرد: پایین بودن رتبه ایران در اکثر شاخص‌های بین‌المللی و نیز فقدان شاخص و نرم‌افزار پالایش محتوا از دیگر مواردی است که باید در این عرصه رفع شود.
وی ادامه داد: تمامی کشورها در دنیا سیستم پالایش دارند و این موضوع جزء اولویت‌های هر کشور محسوب می‌شود، اما در کشور ما به دلیل نبود نرم‌افزار بومی پالایش محتوا با مشکلات بسیاری در این عرصه مواجه است.
دکتر شهریاری فقدان سرمایه‌گذاری ملی و عدم تخصیص سرمایه به این بخش را از دیگر نقاط ضعف فاوا عنوان کرد و گفت: ناکافی بودن محتوای بومی و ملی، نبود یک موتور جستجوی ملی و ناکافی بودن اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و فقدان آینده نگری از دیگر مشکلات این بخش است.
وی در پایان با اشاره به خنثی‌سازی حملات سایبری و محتوایی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاسیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، طراحی شبکه ملی اطلاعات و ایجاد دادسرای جرایم رایانه‌ای به عنوان مهم‌ترین اقدامات مثبت در حوزه فاوا طی سال‌های اخیر، گفت: حمایت از ضد بدافزار ایرانی و تولید مناسب در حوزه محتوای علوم انسانی و اجرای دولت الکترونیک و عدالت الکترونیک از دیگر اقدامات موثر در این بخش است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.