همکاری آمریکا و اسرائیل در طراحی ویروس “فلیم” علیه برنامه هسته ای ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اعلام این مقامات آشنا با عملیاتی که دیروز طی گزارشی مشروح توسط واشنگتن پست منتشر شده، این اقدام با مشارکت سازمان امنیت ملی آمریکا، سازمان سیا و نیروی نظامی رژیم صهیونیستی صورت گرفته که دربرگیرنده استفاده از نرم افزار مخربی چون ویروس استاکس نت برای اختلال در تجهیزات غنی سازی هسته ای ایران بوده است.

یکی از مقامات عالی رتبه اطلاعات آمریکا با اشاره به این که این مسئله مرتبط به آماده شدن برای مبارزه با نوع دیگری از یک اقدام مخفیانه است، افزود، عناصر فلیم و استاکس نت بخشی از حملات گسترده تر است. گردآوری اطلاعات سایبر علیه برنامه هسته ای ایران راهی برای از بین بردن این برنامه خواهد بود.

براساس اظهارات چندین مقامات غربی و آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، فیلم (Flame) اولین بار پس از آنکه ایران مجموعه ای از حملات سایبر را به صنعت نفت خود شناسایی کرد، معرفی شد. این خرابکاری با هدایت اسرائیل در یک عملیات یک جانبه ای صورت گرفته که ظاهرا تلاش می کرد همدستان آمریکایی خود را کنار بگذارند.

در این میان گمانه زنی در این رابطه وجود داشت که واشنگتن نقشی در توسعه فلیم (Flame) داشته است، اما همکاری در رابطه با این ویروس میان ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پیشتر مورد تأیید قرار نگرفته بود. محققان امنیت تجاری هفته پیش گزارش دادند که فلیم (Flame) دربرگیرنده برخی از  کدهای بدافزار استاکس نت بوده که پیشتر علیه ایران طراحی شده بود.

کارشناسان، همپوشانی شواهد را چون DNA این بدافزارها را پروژه های موازی دانستند که با یک نهاد اداره می شود.

سخنگویان سازمان سیا و سازمان امنیت ملی آمریکا و دفتر رئیس اطلاعات ملی و همچنین سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن از اظهار نظر در رابطه با این مسئله امتناع کرده اند.

این ویروس در میان پیچیده ترین ویروسها بوده و قطعات خرابکارانه این بدافزار پیش از این معرفی شده است. کارشناسان اظهار داشتند که این برنامه با هدف حمله به شبکه های بسیار امن طراحی شده بوده است.

فلیم خود را به عنوان یک آپ دیت نرم افزاری عادی مایکروسافت جلوه می داد؛ این ویروس سالها به واسطه یک برنامه پیچیده از شناسایی شدن فرار کرده است.

تام پارکر مقام ارشد فناوری فیوژن ایکس، یک شرکت امنیتی که کارشناس شبیه سازی حملات سایبری کشورها است، گفت: طراحی این ویروس مسئله ای نیست که اکثر محققان امنیتی از مهارت انجام آن برخوردار باشند.

وی با اشاره به این که خود نیز نمی داند چه کسی پشت طراحی این ویروس بوده است، گفت: می توان این طراحی را از پیشرفته ترین ریاضیدانهای سایبر چون افرادی که در سازمان امنیت ملی کار می کنند انتظار داشت.

براساس اظهارات مقامات آشنا با عملیات سایبر آمریکا و کارشناسانی که کدهای آن را بررسی کرده اند، فلیم دست کم ۵ سال پیش به عنوان بخشی از تلاشهای طبقه بندی شده با اسم رمز “بازیهای المپیک” ایجاد شد.

این حملات سایبر تلاشهای خرابکارانه دو کشور را از جمله ایجاد نقص در تسهیلات هسته ای ایران تقویت می کرد.

ایالات متحده برای توسعه این ابزارها به دو سازمان جاسوسی خود اتکا کرده است. سازمان امنیت ملی که عمدتا به استراق سمع الکترونیکی و قابلیت های شکستن رمز شهرت دارد تواناییهای بسیاری برای توسعه کدهای کینه توزانه دارد که می تواند علیه ایران به کار رود. سازمان سیا فاقد پیچیدگیهای سازمان امنیت ملی در ساخت بدافزار است اما به صورت عمقی در این حمله سایبری سهیم بوده است.

مرکز عملیات اطلاعات سازمان سیا دومین سازمان است. این مرکز کارشناس نفوذ رایانه ای است که نیازمند ارتباط نزدیک با هدف است، به طوری که به عنوان مثال، به جاسوسها یا عوامل ناآگاهی نیاز دارد که با فشار دادن یک دکمه عملیات را اجرایی کنند.

هر دو سازمان اطلاعات به دست آمده از بدافزارهایی چون فلیم را تحلیل می کرده و به توسعه سلاحهای جدید خود ادامه می دادند تا اینکه حملات اخیر فاش شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.