همکاری با دانشگاه های خارجی/ربات سه درچه آزادی تریپترون تا دی ماه ثبت می گردد

فروردین ۱۴۰۳

مکانی که در آن ربات های موازی غول پیکر، انسان نما و مسیر یاب در آن یافت می گردد جایی نیست جز آزمایشگاه تعامل ربات و انسان (تار) دانشکده علوم وفنون نوین دانشــگاه تهران.

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران، آزمایشگاه تعامل ربات و انسان در سال ۹۰ توسط دکتر مهدی طالع ماسوله راه اندازی شد و تاکنون در زمینه فناوری رباتیک، تنها آزمایشگاهی است که از جدیدترین فناوری ربات انسان نما برخورداراست.

دکتر مهدی طالع ماسوله، رئیس این آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه در زمینه ربات های موازی، سری، ربات های کابلی، انسان نما، مسیریاب و سیستم های تعبیه شده فعالیت می کند.

*تریپترون،چشم چابک و استوارت، ربات های آزمایشگاه تعامل ربات و انسان


وی با اعلام خبر فوق افزود: ربات تریپترون، ربات ۳ درجه آزادی انتقالی با شتاب ۸G می تواند حرکت کند و کاربرد آن در جابجایی اجسام است که این ربات از نوع ربات های موازی است و پژوهشگران این آزمایشگاه در حال توسعه این ربات با الگوریتم های تعاملی ربات و انسان هستند.

استادیار گروه مکاترونیک دانشکده علم و فنون دانشگاه تهران ادامه داد: چشم چابک دارای۲ درجه آزادی هست و در زمینه دوربین های مداربسته و تصویربرداری سریع کاربرد دارد و یک از ویژگی های آن موتورهای ثابت در این ربات اند.

رئیس آزمایشگاه تعامل ربات و انسان اظهار داشت: ربات استوارت از نوع ربات های ساخته شده است که دارای ۶ درجه آزادی و در شبیه سازی آموزش خلبان ها کاربرد دارد.


طالع ماسوله تصریح کرد: در مسابقات ایران اپن موفق به کسب مقام در لیگ های نمایشی شدیم و قرار است تا پایان سال جاری در کنفرانس های مهندسی مکانیک، برق، رباتیک و مکاترونیک شرکت کنیم.

وی تصریح کرد: ربات MRTQ، یک موبایل ربات است که برای الگوریتم های فازی، اجتناب از مانع و مسیریابی کاربرد دارد، همچنین ربات انسان نما Nao، ربات خریداری شده است و دارای ۲۵ درجه آزادی دارد و این بدین
معناست که می تواند ۲۵ حرکت مستقل می تواند انجام دهد و پژوهشگران این آزمایشگاه در حال توسعه این ربات در زمینه تعادل و پایداری هستیم.

Nao*
، ربات انسان نمای دانشگاه تهران

پیام قاسمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مکاترونیک دربارهٔ ربات Nao، در زمینه هوش مصنوعی، دارای حافظه قوی، دوربین ها و سنسورها است و آرمایشگاه تعامل ربات و انسان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران،از معدود مراکزی تحقیقاتی دارای نسخه ۴ ، NAO H25 است.


شرفیان دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد مکاترونیک دربارهٔ ربات E-puck یادآور شد: الگوریتم این ربات چرخدار اجتناب از مانع، مسیر یابی است و شبیه ساز ماشین های خودگردان، و در مقیاس خودروهای صنایع نظامی که برای شناسایی در یک مقیاس بزرگ و بدون سرنشین یا ربات های انبار دار در داخل کارخانه ها کاربرد دارد.

*همکاری با دانشگاه های خارجی در زمینه رباتیک

عضو هیئت علمی گروه مکاترونیک دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران به علاقه مندان رباتیک پیشنهاد کرد: اول علاقه خود را در زمینه های رباتیک مورد سنجش قرار دهند و بهتراست از دانشگاه و گرایش هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد و در مقطع کارشناسی اشخاص برای آشنایی بیشتر با این علم ،دروس اختیاری یادگیری ماشین، پردازش تصویر و بینایی ماشین را اخذ کنند.

طالع ماسوله خاطر نشان کرد: همکاری با دانشگاه های لاوال و ETS کانادا، مرکز تحقیقاتی (IRCCyN) دانشگاه نانت فرانسه و دانشگاهی اینسبروک اتریش و حضور در ۴۰ کنفرانس داخلی و ۱۰ ژورنال ISI، ثبت اختراع MRTQ، ثبت ربات تریپرتون تا اواخر دی ماه از مهمترین فعالیت های آزمایشگاه تعامل ربات وانسان (تار) است.

گزارش از: علی معرفی


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.