هم‌کدسازی به استان مرکزی نرسیده معلق شد;سرنوشت قبوض تلفن چگونه می‌شود؟

۰۸خردادماه،

هم‌کدسازی که حذف هزینه‌های جابه‌جایی بین شهری را در قبوض تلفن ثابت به ارمغان می‌آورد، ۱۲۰ میلیارد تومان به مخابرات زیان تحمیل می‌کند که هنوز نحوه جبران آن از سوی دولت مشخص نیست و همین سببی برای معلق شدن اجرای این طرح بوده است.
 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طرح هم‌کدسازی خطوط ثابت مخابراتی از جمله پروژه‌های تأکید شده از سوی دولت در راستای اجرای هرچه سریع‌تر است و علی‌رغم اینکه چنین اقدامی هزینه‌های بسیاری برای مخابرات به ارمغان می‌آورد اما همچنان تأکید دولت بر اجراست.
طرحی که اجرای آن به نقل از مدیر عامل مخابرات برای این شرکت ۱۲۰ میلیارد تومان ضرر مالی دارد، مدت‌هاست در شهرستان البرز عملیاتی و به تازگی به استان قم نیز کشیده و با موفقیت اجرایی شده است.
لازمه اجرای چنین پروژه‌ای در کل کشور که به واسطه آن شماره‌ تمامی خطوط هشت رقمی می‌شود و به دنبالش نیز هزینه جابه‌جایی و بین شهری حذف می‌شود، تأمین محلی برای جبران هزینه‌های مخابرات است.
مدیر کل روابط عمومی مخابرات ایران با اشاره به اینکه طرح هم‌کدسازی استان قم را نیز بر مبنای وعده مسئولان در جبران هزینه‌ها جلو بردیم و مبنا را تعامل در پیشبرد این طرح گذاشتیم، به تسنیم گفت: با هم‌کدسازی درآمد مخابرات از بخش هزینه‌های بین شهری کاسته می‌شود در حالیکه هنوز مشخص نیست، این کاهش درآمد که در واقع پوشش هزینه‌هاست از چه طریقی باید جبران شود.
وی عنوان کرد: وزیر ارتباطات از جبران این ضرردهی توسط دولت خبر داده بود اما تا به امروز محل تأمین این منابع مشخص نشده است و مخابرات نیز تا مشخص نشدن چگونگی جبران این هزینه‌ها، کار را معلق نگاه می‌دارد.
زارعیان در پاسخ به این سوال که آیا دستور وزیر ارتباطات بر اجرای هم‌کدسازی تمامی استان‌ها ظرف یک ماه و نیم آینده در تضاد با این تصمیم مخابرات نیست؟، گفت: پیش از بیان این موضوع، سخن از جبران هزینه‌ها به میان آورده بود که هنوز محل تأمین مشخص نیست و ما استان قم را نیز بر مبنای همین حرف‌ها پیش بردیم و هزینه آن را متقبل شدیم.
مدیر روابط عمومی مخابرات ایران همچنین معتقد است که آبونمان هیچ ارتباطی با هزینه‌های این بخش ندارد و بعضی گمان می‌کنند با اجرای این طرح قرار است آبونمان افزایش یابد در حالیکه مخابرات پیش از این درخواست افزایش آبونمان را با توجه به رشد هزینه‌های ارتباطاتی و تورم داشته است و برای اجرای این پروژه نیز باید محل تأمین هزینه‌ها به صورت مجزا، مشخص شود.
وی با بیان اینکه استان مرکز در حال حاضر آماده اجرای هم‌کدسازی است، اذعان کرد: تا زمانیکه محل جبران هزینه‌ها مشخص نشود روند اجرای کار نیز علی‌رغم آمادگی بر اجرا معلق خواهد بود اما مخابرات این آمادگی را دارد که با قول مساعدی از سوی وزیر مبنی بر تعامل دو سویه در اجرا، کار را مجددا دنبال کند.
از آنجاییکه دولت مصرانه درصدد پیشبرد این طرح است و وزیر ارتباطات هم تأکید کرده که اجرا هیچ هزینه‌ای را به مشترکان تحمیل نمی‌کند، تنها یک راه در جلوی پای دولت خواهد بود و آن هم چیزی جز جبران هزینه‌ها نیست اما تمام موضوع هم به اینجا ختم نمی‌شود و باید گفت که مخابرات پیش از این درخواست افزایش آبونمان و تغییر در فرمول تعرفه تلفن ثابت را داشته است و نتیجتا مشترکان افزایش قیمتی را در قبوض خود خواهند داشت اما اینکه این افزایش چه زمانی و در راستای کدام یک از این موارد اعمال شودف هنوز مشخص نیست.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.