هند در اجرای خط لوله ایران-پاکستان مشارکت کند

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران:

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران از دهلی نو خواست تا تصمیم خود را درباره ساخت خط لوله واردات گاز ایران نهایی کند.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، سید عباس عراقچی از دهلی نو خواست تا تصمیم خود را برای مشارکت در اجرای پروژه ساخت خط لوله گازی ایران-پاکستان-هند موسوم به خط لوله صلح نهایی کند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: پروژه ساخت خط لوله ایران-پاکستان در حال اجراست و همه کشورهای منطقه می توانند از این پروژه استفاده کنند.

وی با بیان این که مشارکت در این پروژه به هند بستگی دارد، افزود: ایران و پاکستان در حال کار روی اجرای خط لوله ایران-پاکستان هستند.

این مقام ارشد همچنین با بیان این که ایران در اجرای این پروژه مصمم است، اظهار کرد: بخش ایرانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تقریبا تکمیل شده و تهران در حال کمک به پاکستان برای تکمیل بخش پاکستانی این خط لوله است.

وی بر این باور است که این خط لوله برای کل منطقه ظرفیت دارد.

هند پیش‌تر علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح اعلام کرده بود، اما قیمت گاز و تامین امنیت مسیر این خط لوله گازی در خاک پاکستان تنها موضوع هایی هستند که با وجود نیاز مبرم هند به انرژی، موجب تاخیر در انجام مذاکره و حضور این کشور در این پروژه گازی شده است.

پاکستان حدود ۷۰۰ کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز ۳۰۰ کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین (۲۰۲۴ میلادی) روزانه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب و سالانه ۷٫۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند./ش


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.