هند و پاکستان در باره بلند ترین نقطه مرزی به تفاهم خواهند رسید

به گزارش ایرنا، ‘ای.کی.آنتونی’ روز چهارشنبه در نامه ای خطاب به پارلمان هند، ضمن اعلام این مطلب نوشت: هند و پاکستان در باره راه حل ‘سیاچن’ به توافق رسیده اند، اما هیچ توافقنامه ای در جریان گفت وگوی اخیر قائم مقام وزرای خارجه دو کشور به امضا نرسیده است.

وی در این نامه ابراز امیدواری کرد که ادامه گفت وگو بین دو کشور منجر به امضای توافق نامه برای حل موضوع سیاچن شود.

نیروهای هند و پاکستان از سال ۱۹۸۴ در ارتفاعات ‘سیاچن’ که به عنوان مرتفع ترین و سردترین منطقه مرزی و جنگی دنیا به شمار می رود مستقر هستند.

در سال ۲۰۰۳، دو کشور آتش بس در دو جبهه جامو و کشمیر اعلام کردند، اما با این وجود، تعداد بیشتری از نیروها به دلیل سرما و شرایط دشوار آب و هوایی جان خود را از دست داده و همچنان متحمل تلفات می شوند.

هزینه آرایش و استقرار نیروهای مرزی هند و پاکستان در این منطقه که گاهی دمای آن به دهها درجه زیر صفر می رسد و بادهای کشنده و هوای غیر قابل پیش بینی در این ارتفاعات از مهمترین انگیزه های دو کشور برای حل مساله مرزی ‘یخچال سیاچن’ است.

سیاچین در شرق ‘دومین قله بلند جهان’ موسوم به ‘کی دو'(K-2) قرار دارد و استقرار گروه هایی از نظامیان دو کشور در این ناحیه که شش هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد هزینه و تلفات زیادی را به نظامیان هند و پاکستان وارد می کند.

مشکل یخچال سیاچن ناشی از جنگ ۱۹۷۱ زمانی است که در آن خط مرزی موقت میان دو سوی کشمیر تعیین شد، اما این منطقه در نظر گرفته نشد، زیرا این ارتفاعات منطقه ای غیر مسکونی شمرده می شد.

آساق **۲۱۶۵**۵۸۹**۱۵۳۷**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۷۹۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.