هنرمندان آذربایجان تولد ۶۰ سالگی یدالله صمدی را جشن گرفتند

۲۳ آبان ،

با برگزاری یک مراسم بزرگداشت:

سینما پرس ـ گروه تلویزیون: کانون هنرمندان آذربایجان، همزمان با شصتمین سالگرد تولد «یدالله صمدی» کارگردان سینما و تلویزیون، مراسم بزرگداشتی برای این هنرمند برگزار کرد.

به گزارش تفسیری خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در این مراسم که در سینما فردوسی تهران برگزار شد، جمع بسیاری از هنرمندان آذربایجانی فعال در عرصه سینما، تلویزیون، موسیقی، ادبیات، شعر و… حضور داشتند و به اجرای برنامه های فرهنگی ـ هنری پرداختند.

اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه عاشیق ها و به صورت موسیقیایی آغازگر این برنامه بود و در ادامه، چهره های فرهنگی ـ هنری حاضر در برنامه به معرفی فعالیت های این کانون و نیز تلاش های صورت گرفته توسط یدالله صمدی در جهت اعتلای فرهنگ و هنر آذربایجان پرداختند.

در این مراسم پُرشور، چندین بار موسیقی محلی آذربایجانی با ارکستر زنده اجرا شد و دو بار گروه رقص محلی «خان چوبانی» به روی صحنه رفت که اجرای این رقص محلی با استقبال حاضران همراه شد.

این مراسم با حضور هنرمندان آذری زبان همچون: کیهان ملکی، جلیل فرجاد، رحمان مقدم، افشین نخعی، اتابک نادری،رابعه اسکویی، پرستو صالحی،علیرضا خمسه و… همراه بود. بعضی همکاران یدالله صمدی همچون: سهراب خسروی (تدوین گر) و افشین نخعی ( بازیگر) سریال شوق پرواز نیز در این مراسم حضور داشتند. در بخشی از مراسم هم فیلمی کوتاه درباره فعالیت های یدالله صمدی در سینما و تلویزیون پخش شد که توسط «سعید کریمی» دستیار قدیمی وی کارگردانی شده بود.

نکته قابل توجه توجه این برنامه، اجرای برنامه از سوی مجری با زبان «آذری» بود و همه میهمانان نیز هنگام حضور در پُشت میکروفن به زبان آذری سخن می گفتند. در پایان مراسم نیز کیک
جشن تولد صمدی با حضور «اکبر عبدی» هنرمند پیشکسوت عرصه بازیگری بریده شد.

یدالله صمدی متولد سال ۱۳۳۱ در مراغه است. وی در اغلب ساخته هایش به فرهنگ آذری و استفاده از قصه های اصیل آذربایجان توجهی ویژه نشان داده است. فیلم «شهرآشوب» با موضوع زندگی درباره عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان ایرانی و فیلم های «اتوبوس»، «ساوالان»، «دمرل»،«تکمچی» و «سارای» بعضی از ساخته های وی با موضوع و مضمون فرهنگ بومی آذربایجان است که در هنگام نمایش با استقبال مواجه شده اند. وی برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۳ و برنده جایزه بهترین فیلم نامه نویسی از جشنواره فجر در سال ۶۹ است. پیش از این در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر از این هنرمند تقدیر شده بود.

انتهای پیام/ ب. ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۴۶۴


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.