هنرمندان از شب یلدا می‌گویند

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

شب یلدا از آیین‌های باستانی ایرانیان است که تاکید خاصی بر گردهم آمدن، جشن گرفتم و شکر نعمت ایزد کردن، دارد. سنتی که در عصر حاضر نیزهمچنان ادامه دارد.

به گزارش هنر آنلاین، شب یلدا در آیین باستانی با رسومی خاص مورد توجه بوده و در طول این سالها این آیین‌ها کمی تغییر یافته است اما سه اصل جشن گرفتن، گردهم آمدند خانواده‌ها و شکر نعمت پروردگار همچنان باقی است و در این شب که آخرین روز از فصل پاییز و طولانی ترین شب سال است؛ ایرانیان و وابستگان فرهنگی ایرانی گردهم می آیند و این شب را جشن می گیرند.

جمع شدن تمام اعضاء خانواده مهم‌ترین ویژگی شب یلدا است

داوود رشیدی، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان با بیان اینکه از شب‌های یلدا خاطرات بسیار خوب و فراموش نشدنی دارد، جمع شدن تمام اعضاء خانواده در کنار یکدیگر را مهم‌ترین ویژگی این شب می‌داند.

این کارگردان و بازیگر باسابقه با اشاره به اینکه برگزاری شب یلدا برای مردم ما همیشه اهمیت ویژه‌ای داشته، دربارهٔ مهمترین ویژگی شب یلدا گفت: به نظر من جمع شدن تمام اعضاء خانواده در کنار یکدیگر مهم‌ترین ویژگی این شب است. ضمن اینکه در این شب بسیاری از اقوام و آشنایان که شاید بخاطر مشغله‌های کاری از حال یکدیگر خبر نداشته باشند به بهانه این شب از حال هم خبردار می‌شوند.

این هنرمند مطرح تئاتر در ادامه با اشاره به اینکه شنیدن قصه از زبان بزرگترهای فامیل را در شب‌های یلدا بسیار دوست داشته و خاطرات خوبی از شب‌های یلدا در سال‌های قدیم در ذهن دارد، افزود: جشن‌هایی مانند شب یلدا نشان‌دهنده جایگاه والای خانواده در فرهنگ ایرانی‌ها دارد و نشستن دور یک سفره، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه و انار و همچنین شنیدن قصه و تجدید دیدار با اقوام و آشنایان در شب یلدا، فرصت خوبی است که همه باید از آن استفاده کنند.

شب یلدا برای ایرانیان بسیار با ارزش است

میلاد کیایی معتقد است، شب یلدا برای ایرانیان بسیار مهم است زیرا اهمیت آن به اندازه نوروز باستانی است و باید این سنت‌های با ارزش باستانی را پاس بداریم.

میلاد کیایی، نوازنده پیشکسوت سنتور در گفت‌وگو با هنرآنلاین دربارهٔ شب یلدا گفت: به طورکلی شب یلدا برای ایرانیان بسیار مهم است زیرا اهمیت آن به اندازه نوروز باستانی است و بسیار زیبا است که این شب را در کنار هم جشن می گیریم.
این نوازنده سنتور در ادامه بیان کرد: به نظر من سنت‌های ایران و ایرانیان بسیار با ارزش است و باید این سنت‌های با ارزش باستانی را پاس بداریم.

کیایی خاطرنشان کرد: به طور کلی در شب یلدا از موسیقی خاصی استفاده می‌کنند که هر قوم و طایفه‌ای یک نوع موسیقی دربارهٔ شب یلدا دارد که بسیار زیبا و شنیدنی است، همچنین آثار بسیاری توسط بزرگان موسیقی برای شب یلدا اجرا شده است که بیانگر ارزش و اعتبار این شب است.

این نوازنده پیشکسوت سنتور در ادامه تاکید کرد: به نظر من زیباترین و تاثیرگذارترین نغمه و موسیقی برای شب یلدا قطعه “دل شیدا” علی اکبر شیدا است که من به همه پیشنهاد می کنم به نوای این قطعه در این شب زیبا گوش بسپارند.

میلاد کیایی افزود: این اثر موسیقایی در مایه مخالف سه‌گاه است و علی اکبر شیدا توانسته به زیبایی شب یلدا را به تصویر کشد.

این نوازنده در پایان به شعر این ترانه اشاره کرد و گفت: از غم زلفت دل شیدا شکست/ شیشه می در شب یلدا شکست/ خال لبت مرده کند زنده را/ رونق بازار مسیحا شکست/ پیرهن عصمت یوسف درید/ از غم آن پشت زلیخا شکست/ کشتی ما بر لب دریا رسید/ خیر نبیند که دل ما شکست/ قیس به صحرای جنون جان بداد/ وحش بیابان خم دلها شکست/ بس که زدیم ریگ بیابان به پای/ خار مغیلان به کف پا شکست/ بس که جفا دید ز اغیار تو/ عهد ترا جامی شیدا شکست.

شاهنامه و حافظ‌خوانی آئین‌های شب یلدا

محمدحسین ناصربخت نیز به هنرآنلاین گفت: یکی از آئین‌های شب یلدا، جمع شدن خانواده‌ها در کنار هم و شاهنامه و حافظ‌خوانی است.

محمدحسین ناصربخت، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: یکی از آئین‌های شب یلدا جمع شدن خانواده‌ها در کنار هم و شاهنامه و حافظ‌خوانی است و بازی‌های سرگرم کننده است. یلدا یکی مراسم آئینی کهن است که تا به امروز ایرانیان آن را حفظ کرده‌اند. این یک مراسم آئینی میترائیسم است که تولد خورشید را در آن جشن می‌گیرند.

او در ادامه گفت: در این آئین مهری از فردای شب یلدا خورشید بزرگتر می‌شود. این مراسم آئینی در حیطه ایران برگزار می‌شد اما به غرب هم راه پیدا کرده است تا آنجا که تولد مهر و تولد عیسی تقریباً با هم همزمان شده و جشن‌های کریسمس هم در دوره زمانی یلدا برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.