هنرمندان ایران در رومانی چه می‌کنند؟

اخبار,اخبار فرهنگی,هنرمندان ایران

با پایان یافتن اولین دور نمایش آثار هنرمندان ایران، نمایشگاه دوم پروژه‌ی «فضاهای زندگی» در رومانی افتتاح می‌شود..

دوشنبه‌ی هفته‌ی پیش، نمایشگاه «فضاهای زندگی» پس از سخنرانی دکتر «ریکا وارارلیای» در شهر سانتا جورجه رومانی افتتاح شد و به مدت یک‌ماه در مرکز هنر ترانسیلوانیا برپا خواهد بود. هشتم مردادماه نیز نمایشگاه دوم این پروژه در شهر اولازتلک رومانی از کارهای ورک‌شاپی افتتاح می‌شود.

او ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم با بهترین کیفیت، آثار را ارائه کنیم و حتی چیدمانی‌هایی را از ایران به اینجا آورده‌ایم. دو پرفورمنس نیز از هنرمندان ایرانی در روز افتتاحیه اجرا شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,هنرمندان ایران

 
این هنرمند درباره‌ی سخنرانی‌اش در مرکز هنر ترانسیلوانیا نیز گفت: پیش از افتتاح نمایشگاه، یک سخنرانی درباره‌ی هنر محیطی ایران داشتم که بازخوردهای خوبی بین هنرمندان و حاضران در جلسه داشت.

 

هدف من و دوستان رومانیایی از برگزاری این سخنرانی، برقراری گفت‌وگو و نگاه تخصصی به این هنر بود.

 

ارائه‌ی هدفمند آثار کمک زیادی به روند رو به جلوی این هنر در ایران خواهد داشت و هنرمندان سایر کشورها با جدیت بیشتری به این هنر توجه خواهند کرد.

مکتبی ادامه داد: ما از هفته‌ی پیش، به شهر «اولازتلک» و «قلعه دنیل» برگشتیم و به‌صورت رسمی ورک‌شاپ‌ها را با حضور هنرمندانی از رومانی و مجارستان آغاز کرده‌ایم.

 

این برنامه در ادامه‌ی ورکشاپ‌های سالانه است که پیتر آلپار با عنوان «ناپ» (Nap) در کشور رومانی برگزار می‌کند و امسال با حضور هنرمندان ایرانی برگزار شد.

 

هنرمندان خوبی از مجارستان و رومانی به جمع ما اضافه شدند و امکانات خوبی برای کار در اختیار هنرمندان قرار گرفت.

او اظهار کرد: دو شب ایرانی و مجارستانی در مدت برگزاری این نمایشگاه داشتیم که در هر کدام از این شب‌ها، غذاهای مخصوص ایران و مجارستان آماده شد و همراه با موسیقی خاص هر دو کشور همراه بود.

 

این حرکت بسیار نمادین بود، اما مورد توجه همه‌ی هنرمندان قرار گرفت. همچنین هر شب دو تا سه هنرمند به معرفی آثار خود می‌پردازند و تا امروز گفت‌وگوهای مفصلی درباره‌ی کارها داشته‌ایم.

مکتبی همچنین به برپایی اختتامیه‌ی نمایشگاه اول و افتتاح نمایشگاه دوم این پروژه اشاره کرد و گفت: هشتم مردادماه، دومین نمایشگاه از کارهای ورک‌شاپی هنرمندان ایران، رومانی و مجارستان افتتاح می‌شود و در پایان، اختتامیه‌ای برای کل پروژه خواهیم داشت. کاتالوگ نمایشگاه و ورکشاپ نیز تا یک‌ماه آینده چاپ خواهد شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,هنرمندان ایران

 
این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی روند یک ساله‌ی آماده‌سازی نمایشگاه و برگزاری ورک‌شاپ‌ها، توضیح داد: من همراه آقای پیتر آلپار، زحمتی یک ساله برای آماده‌سازی نمایشگاه، انتخاب کارها و جذب اسپانسر کشیدیم. قصد ما ارتقای سطح کیفی هنر محیطی در ایران و رومانی بوده است. فکر می‌کنم آنقدر که باید وظیفه‌ی خود را انجام داده‌ایم و امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه نیز استفاده‌ی لازم را از سطح و کیفیت این برنامه ببرند.

مکتبی با اشاره به فعالیت اسپانسرها، افزود: بیشتر هزینه‌های این نمایشگاه توسط سه سفارت نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین پرداخت شده که از آن‌ها سپاسگزارم.

 

همچنین هزینه‌های اقامت ما در رومانی برعهده‌ی «آتیلا راتز» و «لی‌لا راتز» مدیر هتل «قلعه دنیل» بود که در طول برگزاری ورک‌شاپ‌ها و نمایشگاه لطف زیادی به ما داشتند.

 

موزه هنرهای معاصر تهران و موزه ملی سکلر نیز کمک‌های فروانی برای برگزاری هرچه بهتر این پروژه داشتند که از مدیران هر دو موزه صمیمانه قدردانی می‌کنم.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,هنرمندان ایران

 

نمایشگاه هنر محیطی ایران با عنوان «فضاهای زندگی» ۳۰ تیرماه در مرکز هنری ترانسیلوانیا در شهر سانتا جورجه رومانی افتتاح شد و به‌مدت یک‌ماه در این گالری برپا خواهد بود.

در این نمایشگاه، آثاری از ۲۸ هنرمند ایرانی از جمله احمد نادعلیان، نوشین نفیسی، کوروش گلناری، آنه محمد تاتاری، محمود مکتبی، شهرناز زرکش، مینوش زمردی‌نیا، پریسا رجبیان، عاطفه خاص، عاطفه آرانی، مجتبی رمزی، کریم الله‌خانی، مهدیه دهقانی، فرشته عالم‌شاه، حامد مشمولی، سیاوش امیری راد، شیرین محسنی‌نسب، آسیه محمدیان، فرشته زمانی، فرزانه نجفی، گروه پنج باز، گروه هنر زمین، گروه لو آرت، حمید خندان، حمید نورآبادی، مهتاب قائمی منش و تارا گودرزی به‌نمایش گذاشته شده است. همچنین ریحانه امید قائمی – مستندساز ایرانی – فیلم مستندی از این برنامه خواهد ساخت.

آثار این نمایشگاه در دو مرحله توسط محمود مکتبی و دو داور مجارستانی به نام‌های پیتر آلپار و دکتر ریکا وارالیای، داوری و انتخاب شده‌اند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.