هنرمندان جوان تئاتر، در روز «جوان» از دغدغه های خود گفتند

۲۹خردادماه،

تئاتر یکی از هنرهای مورد توجه جوانان است، هرساله تعداد بسیاری از جوانان در این رشته فارغ اتحصیل شده و خواهان ورود حرفه ای به این عرصه می باشند که البته بعضی از جوانان در راه رسیدن به مقصود خود موفق شده و بعضی نیز…

 

آنچه مسلم است این است که تئاتر نیازمند نیروهای جوانِ خلاق، مستعد و کارآمد است. جوانان امروز استادان آتی این هنر می باشند، بنابراین از این منظر لزوم توجه، بها دادن و قرار دادن امکانات کافی به این قشر احساس می گردد. تعداد جوانان با استعدادی که در تئاتر کشور فعال می باشند کم نیست اما آیا امکانات به درستی در اختیار این اشخاص قرار می گیرد و آیا زمان آن فرا نرسیده که مسئولان کمی بیشتر به جوانان توجه کرده و به تناسب تک تک اشخاصی که در این حوزه فعال می باشند، امکانات مناسبی را در اختیار آنها قرار بدهند؟

 

به مناسبت روز جوان، فرصتی فراهم شد تا با بعضی از جوانان فعال و موفق در حوزه تئاتر گفت و گو کرده و نظرات آنها را در رابطه با وضعیت جوانان در تئاتر جویا شویم.

 

سید جواد روشن از کارگردان های جوان حوزه تئاتر در رابطه با جایگاه جوانان در عرصه تئاتر کشور بیان کرد: واقعیت این است که جامعه ما جامعه ای جوان است و به طبع آن بخش عمده ای از خانواده تئاتر را هم جوانان تشکیل می دهند، به نظر می آید حمایت هایی که تا کنون از جوانان صورت گرفته است  با توجه به تعداد فارغ اتحصیلان رشته تئاتر کافی نبوده است.

 

وی ادامه داد: بیشتر مشکلاتی که جوانان در این حوزه رو به رو می باشند، مشکلات سخت افزاری است زیرا تعداد بسیار، تقاضا برای کار بسیار اما در مقابل امکانات بسیار کم است.

 

روشن در رابطه با ار تباط میان جوانان با پیشکسوتان تئاتر گفت: یک زمانی این مرز بندی بیشتر از حالا احساس می شد اما در حال حاضر پیشکسوتان کمک بسیاری به جوانان کرده و در میدان دادن به آنها کوشا می باشند و از یک سو هم جوانان حس می کنند که تنها با استفاده از تجربه های پیشکسوتان است که می توانند سطح کاری خود را بالا ببرند.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تغییرات سیاسی که رخ داده است امیدورام روزبه روز شاهد اتفاق های خوبی برای تئاتر و پررونق شدن آن باشیم، و آرزومندم روزی برسد که جوانان بتوانند بدون دغدغه های معیشتی به فعالیت خود در این عرصه ادامه بدهند.

 

همچنین روح الله کمانی بازیگر جوان تئاتردرهمین رابطه بیان کرد: به نظرم مهمترین مشکل نه تنها برای جوانان بلکه برای همه اهالی تئاتر مشکل مالی باشد، من سال قبل در یک تئاتر ی حضور داشتم که هنوز دستمزد آن را دریافت نکرده ام.

 

وی ادامه داد: جوانانی که در تئاتر فعالیت می کنند امنیت شغلی ندارند، نمی دانم می توانم بگویم که تئاتر در حال انحطاط است یا خیر! امیدورام روزی فرا برسد که بتوانیم بگوییم تئاتر به عنوان یک ضرورت فرهنگی در جامعه جایگاه خود را یافته است.

 

در ادامه برکه فروتن کارگردان جوان تئاتر با اشاره به لزوم رابطه میان جوانان با پیشکسوتان تئاتر اظهار داشت: این ارتباط میان نسل جوان با پیشکسوتان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا پیشکسوتان گنجینه هایی از تجربه می باشند و زمانی که این تجربه با نیروی جوانی همراه شود می تواند نتیجه های بسیار خوبی را در بر داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: برای همه جوانانی که در حوزه تئاتر فعالیت می کنند آرزو دارم روزی فرا برسد که بتوانند تئاتر را به عنوان یک شغل داشته باشند، زیرا کسی که تئاتر کار می کند زمانی برای فعالیت های دیگر ندارد اما متأسفانه با وجود همه این سختی ها اهالی تئاتر قشر کم درآمدی می باشند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

 

 

 


سینماپرس
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.