هنری از جنس ایثار و شهادت+تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ شروع هنر دیوارنگاری که بعدها با عنوان نقاشی دیواری از آن یاد شد با کنده کاریهای انسان های نخستین بر روی دیوارها برای صحبت کردن با یکدیگر بود.
قدیمی ترین آثار نقاشی بدست آمده مربوط به حدود یک هزارسال قبل از میلاد بوده است البته این آثار به صخره های موجود در غارهای “‌دوشه” و “میدملاس” در منطقه کوهدشت لرستان پیدا شده است.
“ایرانیان” در دوره های مختلف هنرهای بسیاری را کشف کردند در حقیقت ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در آغاز هنر بوده است.
نقاشی دیواری امروزه به عنوان دیوارنگاره‌هایی با رنگ‌آمیزی های متفاوت در سطح شهر مطرح شده است در حقیقت این هنر (نقاشی دیواری) به سرعت جای خود را بر دیوار شهرها پیدا کرد و جزیی از زندگی روزمره مردم شد.
نقاشی دیواری از دهه‌ءهای بیست به بعد بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت در حقیقت این هنر از این دهه به بعد به عنوان هنری عمومی با فضا ، معماری شهر تلفیق شد.

تأثیر نقاشی های دیواری به اندازه ای شده است که گاهی اوقات ما را به یاد خاطرات تلخ و شیرین در زندگی‌مان می اندازد، گاهی اوقات به دیدن برخی نقاشی های دیواری به خود می بالیم و از اینکه در میهن اسلامی با آرامش زندگی می کنیم بسیار خوشحالیم.
نقاشی های دیواری که نشان دهنده فرهنگ ایثار و انقلابی بودن ایران است ؛رشد و شکوفایی نقاشی دیواری که نشان گر اعتقاد و ایمان مردم ایران اسلامی بوده است را باید پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بدانیم.

*هنری از جنس رشادت و حماسه

در کشورمان پس از انقلاب اسلامی ایران هنرهای تجسمی شهری از جمله نقاشی دیواری فزاینده ای پیدا کرد به عبارت دیگر پس از انقلاب اسلامی نقاشی دیواری جزء معدود هنرهایی بود که در زندگی روزمره مردم نقش تعیین کننده ای را پیدا کرد.

این هنر به قدری تأثیر گذار و تعیین کننده شد که در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
تصاویر رزمندگان اسلام ، جانبازان ، شهدای جنگ تحمیلی در قالب نقاشی دیواری به سرعت ارائه شد و نقش بسیاری در انتقال احساسات به مردم بدون هیچ نوشته ای را داشته است.
نقاشی دیواری در دوران هشت سال دفاع مقدس سبب شد تا مردم حداقل در طول مسیرهای روز از خود با نگاهی هرچند کوتاه به یاد رشادت های آنها بیفتند.

*آرامش امروز نتیجه رشادت و شهادت است

بعد از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس نیز همین نقاشی های دیواری که در برگیرنده تصاویر شهدای جنگ تحمیلی است یادآور خاطره و شهادت و شهادت آن سالهاست.
چهره های شهدای هشت سال دفاع مقدس برروی دیوار شهر برای آن است که به یاد آوریم که آرامش را که امروز در سایه آن به راحتی زندگی می‌کنیم نتیجه رشادت و شهادت همین شهدا است.
امروز دیوارهای شهرمان با ارزشهای بزرگ آراسته شده است ارزشهایی که بدون آن ها هیچگاه بدست نمی آمد.
 چهره های ارزشمندی از شهدای شصت سال دفاع مقدس بر روی دیوار شهر سبب شده تا نسل جدید با دیدن این تصاویر باور کنند که شهر و کشورمان بر پایه ایمان هایی شکل گرفته که امروز به عنوان امانت به دست ما سپرده شده است.

*آشناترین المانهای شهری

تصاویر شهدا را باید آشناترین سمبل و المان دانست چرا که بدون هیچ توضیحی هر مخاطبی را جلب می‌کند.
در حقیقت این نقاشی های دیواری نشان دهنده فرهنگ ایثار و شهادت در ایران زمین است که می تو اند هر کسی را اعم از ایرانی و غیر ایرانی را مجذوب خود کند.

تصاویر شهدای جنگ تحمیلی بر دیوارهای سطح شهر خودنمایی می کند و هدایت ما رابه یاد رشادتها و حماسه های آنها و دفاع شان از میهمن اسلامی می اندازد.
هر سال با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس شاهد رونمایی از تندیس و تصاویر شهدای جنگ تحمیلی هستیم و این کار بدان معناست که هیچگاه فراموشی نخواهیم کرد که امنیت و آرامش مان را مدیون خون شهدای هشت سال دفاع مقدس هستیم.
تندیس، تصاویر، نامگذاری خیابانهای وکوچه ها به یاد شهدای جنگ تحمیلی تلنگری است که نسل گذشته و امورز بدانند که راحتی در زندگی امروزمان را مرهون جان نثاری شهدا هستیم.
برای دیدن این قاب عکسهای بزرگ نشان از شهادت، ایثار، شهادت است نیازی نیست که به گالری یا نگارخانه ای مراجعه کنید تنها کمی بر تک تک دیوارهای شهر نگاه کنید و تصاویر جوانان برومند ایران اسلامی که برای دفاع از آب و خاک و میهن اسلامی مان به شهادت رسیدند.
در شلوغی شهر هم می‌توانیم این قاب عکسهای بزرگ را ببینیم تصاویر شهدای جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس یادآور هنر ایثار و شهادت است./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.