هنر تنها نیازمند مادیات نیست/وسایل سیاه بازی سعدی افشار به سنگلج اهدا شد

۰۸اردیبهشت،

نصیریان در مراسم هفتمین روز درگذشت سعدی افشار:

پیشکسوت تئاتر کشورمان گفت: هنر فقط نیازمند مادیات نیست بلکه نیازمند حمایت‌های معنوی هم هست. زمام‌داران مملکت باید به سالن‌های کنسرت و تئاتر سر بزنند.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مراسم هفتمین روز در گذشت زنده‌یاد سعدی افشار شنبه ۷ اردیبهشت با حضور جمع کثیری از هنرمندان در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

علی نصیریان پیشکسوت تئاتر در خصوص این هنرمند سیاه باز گفت: سعدی یکی از استعدادهای منحصر به فردی بود که از دوره استعدادهای خودجوش تئاتر تخته‌حوضی برخواست، هنر فقط نیازمند مادیات نیست بلکه نیازمند حمایت‌های معنوی هم هست. زمام‌داران مملکت باید به سالن‌های کنسرت و تئاتر سربزنند.

وی ادامه داد: سهم فرهنگ از بودجه و اعتبارات عمومی بسیار کم است. چرا باید تنها یک سعدی افشار داشته باشیم که آخرین استعداد خودجوشی بوده که برای امرار و معاش فعالیت می‌کرد.

محمود عزیزی نیز در این مراسم بیان کرد: سعدی یکی از پرماجراترین تئاتری‌های ماست که از پایین‌دست‌ترین اقشار جامعه آمد و به قلب تک تک اشخاص جامعه راه پیدا کرد.

وی عنوان کرد: سعدی تاثیرات قابل توجهی بر جوانان امروزی گذاشته‌، جوانانی که به سمت استفاده از تکنیک نمایشی او می‌روند و مردم هم به خوبی از این نمایش‌ها حمایت می‌کنند چون از دوره مشروطه به این سو نمایش سنتی ایران با قلب و جیب مردم راه خود را طی کرده و به امروز رسیده‌ است.

در ادامه این مراسم مهدی صفاری به نمایندگی از نسل جوان سیاه‌بازی و تخته‌حوضی به روی صحنه آمد و گفت: نسل ما تخت حوضی را ندیده اما دیگران از روند رشد آن برای ما گفته‌اند. ما قول می‌دهیم که سیاه‌بازی را ادامه دهیم تا راه سعدی افشار ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: در یک سال قبل که بیشتر در خدمت عمو سعدی بودم از او احترام گذاشتن به بزرگتر و نگه داشتن حرمت صحنه را آموختم. او به ما یاد داد که صحنه حرمت دارد و نباید بی‌دلیل تماشاگر را خنداند!

در پایان مراسم رضا رضامندی و نوه سعدی افشار روی صحنه آمدند و رضامندی بیان کرد: تصمیم گرفتیم لباس‌های سعدی افشار و وسایل سیاه‌بازی‌اش را به تماشاخانه سنگلج تقدیم کنیم. شنیده‌ایم که شهردار تهران می‌خواهد ساختمان مجاور این تماشاخانه را واگذار کند تا موزه تئاتر تأسیس شود.

انتهای پیام/۵۴/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.