هنر جواهرسازی آذربایجان شرقی منحصر به فرد است

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ‘ویتانیس’ روز جمعه در بازدید از سرای امیر بازار تبریز اعلام کرد: هنر جواهرسازی در تبریز جالب و قابل توجه است, بطوری که این نوع هنر در کشورهای اروپایی و شمالی وجود ندارد.

وی در بررسی هنر جواهر سازی تبریز تاکید کرد: جواهرات در تبریز طراحی مدرنی داشته و ظرافت زیادی در ساخت آن ها به کار رفته است.

وی افزود: در بازار طلا فروشان جواهرات سنتی و مدرن در کنار یکدیگر و در تمام مغازه ها به چشم می خورد که نشان دهنده جامع بودن بازار تبریز برای پاسخگویی به تمام سلیقه های علاقه مندان است.

پژوهشگر گروه تحقیقاتی تجاری بامتیک بازار طلای ایران را با کشورهای شمالی مقایسه کرد و گفت: در کشورهای شمالی به دلیل نژاد مردم و سفید پوست بودن آنان بیش از طلا از نقره استفاده می شود.

ویتانیس ادامه داد: هنر جواهر سازی در کشورهای شمالی به نقاشی بر روی جواهر محدود می شود، در حالی که حکاکی و تراش کاری روی طلا در تبریز چشمگیر و زیباست.

این پژوهشگر با اشاره به اهداف سفر گروه تحقیقاتی بامتیک به ایران گفت: این گروه برای بررسی وضعیت تجاری، تاریخی و فرهنگی کشورهای جاده کهربا به ایران آمده است.

ویتانیس خاطر نشان کرد: سنگ قیمتی کهربا به وسیله یکی از مردان لیتوانی به رم، یونان و کشورهای شرقی رسید که یکی از اهداف گروه بامتیک بررسی جایگاه این سنگ در ایران است, چرا که این کشور با توجه به جایگاه و نقش ویژه اش در شاهراه جاده ابریشم و کهربا، بیش از کشورهای منطقه مورد توجه گروه قرار دارد.

پژوهشگر گروه تحقیقاتی تجاری بامتیک جاده کهربا با تاکید بر پتانسیل بالای ایران و آذربایجان شرقی برای تجارت و برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی اظهار کرد: گروه رسانه ای و تحقیقاتی بامتیک با پژوهشگران مختلفی در حوزه های تجاری، فرهنگی و تاریخی به ایران سفر کرده و در نظر دارد پس از جمع آوری اطلاعات و تحقیقات با گروه جدید دیگری در شش ماه آینده بار دیگر به ایران سفر کند.

۷۰۴/۵۸۷/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۷۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.