هنر خیالی نگاری ریشه در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان دارد

‘حمید شاه آبادی’ در مراسم یادبود استاد ‘محمد فراهانی ‘ هنرمند فقید خیالی نگاری با تجلیل از این نقاش متدین و فرهیخته، آثار هنری وی را یادآور لحظه های عاشورایی و بزرگداشت آیین های مذهبی و دینی دانست .

وی گفت:هنر خیالی نگاری هنری است که دست های چیره دست استاد فراهانی برای پاسداشت آن بسیار تلاش کرد و در حالی این استاد ما را ترک کرد که همواره نگران سرنوشت این هنر بومی، دینی و ملی بود.

شاه آبادی مردمی بودن را از برجسته ترین ویژگی های این هنر دانست و گفت: خیالی نگاری بی بدیل ترین هنری است که بر پایه ی اعتقادات، باورها، آمال و آرزوهای این ملت است و از این رو باید تمام تلاش ما برای حفظ این آثار و مفاخر باشد.

معاون هنری وزیرارشاد از هنر قهوه خانه ای و خیالی نگاری به عنوان آبشخور رویدادها، دردها، رنج ها و مجموعه ای از اعتقادات و باورها یاد کرد و افزود: باید برای حفظ هنری که موضوع آن حوادث و وقایع دینی، اسطوره ها، افسانه ها و داستان های به جای مانده از گذشته است، عزمی جدی داشت و نباید هنری که یک سوی آن هویت دینی ماست و سوی دیگر آن هویت ملی ماست، مورد غفلت واقع شود .

وی برگزاری دوره های آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی در تخصیص واحدهایی به نقاشی ایرانی را کافی ندانست و یادآور شد:باید رشته تحصیلی اختصاصی برای حفظ و اشاعه هنر خیالی نگاری در سطح دانشگاهی راه اندازی شود و معاونت امور هنری برای این منظور برنامه هایی را ارایه خواهد کرد.

مراسم یادبود استاد مسلم و پیشکسوت نقاشی خیال نگاری ایران ‘محمد فراهانی’، پنج شنبه شب در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمد فراهانی اواسط تیرماه امسال در سن ۷۶ سالگی در تهران درگذشت .

فراهنگ**۹۱۷۳**۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۹۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.