هنر غنی قم محروم و مظلوم واقع شده است

ایسنا/قم یک استاد نگارگری گفت: با وجود اینکه هنر در استان قم بسیار قوی و غنی است اما در میان مردم و مسئولان شهری بسیار مظلوم و محروم واقع شده است.

ابراهیم عامری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در بررسی جشنواره‌های کشوری به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها نگارگری بلکه تمامی عرصه‌های هنری استان قم از جمله گرافیک، تایپوگرافی، خوشنویسی و تصویرسازی دارای مقام‌های کشوری و حتی جهانی هستند، اساتید برجسته‌ای در هنر کشور وجود دارند که از استان قم در عرصه‌های کشوری و جهانی شناخته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در گروه نگارگری استان قم سبکی با عنوان سبک قم به گروه نگارگری کشور معرفی شده است که اکنون سبک تعدادی از اساتید، هنرجویان و کسانی که با آن‌ها کار می‌کنیم سبک قم است و این یکی از عواملی هست که نشان دهنده قدرت بالای استان قم در بخش نگارگری است.

استاد نگارگری در خصوص جایگاه هنر در استان قم اضافه کرد: با وجود این که هنر در استان قم بسیار قوی و غنی است اما در میان مردم و مسئولان شهری بسیار مظلوم و محروم واقع شده به قدری که انجمن هنرهای تجسمی استان قم محل مستقلی برای خود ندارد و عوامل این انجمن سالانه برای ادامه کار باید مکان جدیدی با اجاره بالاتر پیدا کنند.

عامری‌فر تصریح کرد: تعداد نمایشگاه و جشنواره‌هایی که در استان قم برگزار می‌شود بسیار کم است و در حال حاضر تنها برنامه‌های موجود در استان جشنواره دوسالانه هنرهای تجسمی است گالری‌هایی که در استان وجود دارند نیز هزینه سنگینی برای ورودی‌های خود قرار داده‌اند که هنرمندان نمی‌توانند آن را بپردازند و آثار خود را نمایش دهند.

وی افزود: در استان هیچ جایی برای اجرای آثار و نمایش اثر وجود ندارد و موزه‌ای با عنوان موزه هنرهای معاصر نیست تا هنر هنرمندان نمایش داده شود فقط یک موزه در سطح استان است که به موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) وابسته است و تمام این عوامل باعث می‌شود که هنر در قم محروم و مظلوم واقع شود.

این استاد نگارگری اضافه کرد:حمایت از سوی مسئولین وجود ندارد خصوصا در باب جشنواره‌ها اطلاع‌رسانی به صورت بسیار ضعیفی اتفاق می‌افتد این امر باعث کاهش انگیزه هنرمندان و هنرجوهای شهر قم می‌شود و نتیجه آن به وجود آمدن ضعف در سطح هنر استان خواهدبود.

وی در باب استقبال شهروندان قمی از فراگیری رشته‌های هنری گفت: هنرجوهای فراوانی سالیانه از شهرهای متعدد از جمله اصفهان‌، تهران و رودهن در کلاس‌های اساتید بزرگ قم که محل برگزاری آن‌ها در خود استان قم است حاضر می‌شوند اما تعدادهنرجوهای بومی قم بسیار کم است.

عامری‌فر در مورد کاربردهای هنر نگارگری گفت: از هنر نگارگری می‌توان در صنعت بافت فرش، بسته‌بندی کالاهای صادراتی از جمله سوهان، طراحی نماهای ساختمان و دیوارنگاری‌های شهری، طراحی جلد کتاب و همکاری با ناشران موجود در سطح کشور و حتی جهان استفاده کرد.

وی افزود: اهل صنعت و صنعتگران با دیدن آثار اساتید قم به خصوص استاد فقیهی به این امر روی آوردند که هنر نگارگری را در بسته بندی محصولات خود به کار گیرند.

عامری اضافه کرد: سالانه نمایندگان زیادی از کشورهای مختلف برای خرید سوهان به قم سفر می‌کنند که بیشتر این افراد بسته‌های خود را براساس طراحی و رنگ مورد پسند خود انتخاب می‌کنند که اکثرا نگارگری‌های اساتید قم از جمله استاد اسدالله فقیهی است.

وی در پایان عنوان کرد: از مسئولان شهری خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قم و شهرداری تقاضا می‎‌شود تا در دیوارنگاری‌های سطح شهر و استان قم از هنر اساتید استفاده کنند و نگارگری‌های هنرمندانه این اساتید را جایگزین المان‌های ساده شهری کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.