هنر نمایش با تقویت تئاتر دانشگاهی به بالندگی می رسد

‘محمدرضا خاکی’ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: بیش از دو دهه است که برخی هنرمندان و مسوولان میان تئاتر دانشگاهی و تئاتر حرفه ای تفاوت قائل می شوند، در حالیکه نه تنها این دو فرقی با یکدیگر ندارند بلکه تئاتر دانشگاهی در تمام کشورهای صاحب نمایش به عنوان قوی ترین پشتیبان تئاتر حرفه ای شناخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: همین نگاه متمایز سبب شده که تئاتر دانشگاهی و نمایش حرفه ای در کشور کمترین ارتباط معنایی و اجرایی را با یکدیگر داشته باشند و حتی در اغلب موارد شکل حمایتی از این گونه های نمایشی بسیار با یکدیگر تفاوت دارد تا حدی که تئاتر دانشگاهی به جز شکل جشنواره ای، کمتر اجازه ظهور و بروز در جریان اجرهای عمومی در کشور پیدا می کند.

کارگردان نمایش ‘روال عادی’، تئاتر دانشگاهی را آیینه تمام نمای آموخته ها و منبع بی پایان تجربه های متعدد و خلاق در زمینه هنرهای نمایشی دانست و گفت: مخلوط شدن دانش و عناصر خلاقه، روحیه هنرمند را جلا می دهد و باعث رشد حرفه ایی او و در نتیجه هنر نمایش در کشور می شود.

وی ادامه داد: اما در کنار این اصل واضح، کمتر شاهد اجرای آثار خلاقانه از سوی دانشجویان و نیروهای دانشگاهی در بدنه تئاتر حرفه ای هستیم.

خاکی افزود: اغلب این استعدادها در بهترین حالت می توانند در جشنواره ها و یا اجراهای محدود در سالن های کمتر شناخته شده و به بازتاب داشته های خود بپردازند که در نتیجه کمتر دیده می شوند و ادامه این روند، هنر نمایش را از وجود جریان های تازه نفس خالی می کند.

این مدرس تئاتر، همکاری هنرمندان حرفه ای و اساتید دانشگاه با دانشجویان را از اساسی ترین شرایط هدایت صحیح استعدادهای دانشجویی در آثار نمایش دانشگاهی دانست و گفت: ذیل این حمایت، همکاری و تعامل می توانیم شاهد تقویت عناصر تئاتر دانشگاهی مانند جسارت و خلاقیت در تئاتر حرفه ای باشیم که حاصل آن درخشش و اعتلای هنر نمایش ایران در صحنه های داخلی و بین المللی است.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۵۷۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.