هنوز مورد انسانی آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است

رئیس آزمایشگاه‌های مرجع کشوری آنفلوآنزا با اشاره به اخبار منتشر شده درخصوص مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بخش‌هایی از کشور، گفت: ویروس آنفلوآنزای میان پرندگان هنوز به انسان‌ها سرایت نکرده است، ویروس در صورتی می‌تواند به انسان منتقل شود که تغییراتی در آن به وجود آید.

دکتر طلعت مختاری آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آنفلوآنزایی که در پرندگان مشاهده می‌شود از نوع H5N8 است و تنها در ایران هم دیده نشده در کشورهای اروپایی، قزاقستان و شوروی نیز دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه این ویروس‌ها از طریق پرندگان مهاجر به کشورهای مختلف می‌رسد، اظهار کرد: در ایران هم گزارشاتی مبنی بر وجود ویروس در پرندگان وحشی داریم. هنوز مورد انسانی گزارش نشده است اما مسئله مهم این است که چون ویروس آنفلوآنزا تغییر می‌کند، همیشه این نگرانی وجود دارد که آیا این تغییرات ممکن است به نوعی باشد که سبب انتقال ویروس به انسان هم شود یا خیر.

وی افزود: از این جهت تمام کشورهای دنیا باید پس از شناسایی چنین ویروس‌هایی اطلاعات ژنومی آن را با سازمان جهانی بهداشت و سایر کشورها درمیان بگذارند تا پایش اطلاعات صورت گیرد که مشخص باشد آیا امکان انتقال ویروس به انسان وجود دارد یا خیر؛ بر اساس آخرین اطلاعات، پرندگان بسیاری از کشورهای اروپایی درگیر بیماری شدند. 

وی افزود: معمولا ویروس انفلونزای پرندگان به راحتی به انسان منتقل نمی‌شود و معمولا ویروس‌های حیوانی با تغییراتی به انسان منتقل می‌شوند و سپس از انسان به انسان هم منتقل می‌شوند؛ بنابراین افرادی بیشتر در معرض خطر هستند که با این پرندگان مهاجر در ارتباط باشند.

وی درباره بروز آنفلوآنزای فصلی با توجه به سردتر شدن هوا، تصریح کرد: خوشبختانه با رعایت نکات بهداشتی به دلیل کرونا، از انتقال سایر ویروس‌های دستگاه تنفسی هم جلوگیری شده است. حتی در نیم‌کره جنوبی هم که از زمستان گذر کردند، بروز آنفلوآنزا بسیار کم بوده است.

گفتنی است پیش از این مدیرکل دفتر حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفته بود:« در حال حاضر سازمان دامپزشکی مرگ پرندگان مهاجر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در سه استان تایید کرده است که یکی از آن ها تالاب میقان در استان مرکزی و دیگری تالاب میل در استان اردبیل است. همچنین در یکی از نقاط تالابی در استان مازندران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش است.»

وی همچنین تاکید کرده بود که «تمامی لاشه های پرندگان مرده جمع آوری و به صورت بهداشتی دفع شده است.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.