هنوز وعده های وزارت بهداشت و تامین اجتماعی برای کاهش قیمت داروهای کلیوی عملی نشده است

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : با وجودی که بنابه اعلام مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تامین اجتماعی قرار بود قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج کاهش و یا رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد اما هنوز این امر تحقق نیافته و قیمت ها بالاتر از قیمت های رسمی عرضه می گردد.

هرچند حدود یک ماه از اعلام کاهش قیمت ۵۰۰ قلم داروی بیماری های خاص و صعب العلاج توسط دستگاههای ذیربط می گذرد و بعضی از این قیمت ها کاهش یافته اما هنوز این تغییرات شامل اقلام دارویی بیماران کلیوی نشده و آنها داروی مورد نیاز خود را ۳ تا ۱۰ برابر گرانتر از قبل تهیه می کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ این در حالی است که معاونت دارو و غذای وزارت بهداشت بتازگی ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کاهش قیمت این نوع داروها در اختیار مراکز بیمه قرار داده تا این نوع داروها را با قیمت های سال ۹۱ در اختیار این بیماران قرار دهند.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، در حال حاضر کشور با کمبود دارو مواجه نیست ولی گزارش های میدانی از داروخانه های سطح شهر حاکی از آن است که بالا بودن قیمت دارو های مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج از جمله بیماران کلیوی بیشتر سبب نگرانی آنها شده است.

برخی از بیماران پیوند کلیه می گویند: بعد از مراجعه به داروخانه های سطح شهر برای تهیه داروی ساندیمون که مصرف روزانه آن برای جلوگیری از پس زدن کلیه پیوندی حیاتی است این دارو را باید تا ۱۰ برابر قیمت قبلی خریداری ‌کنند.

به گفته این بیماران، مسئولان داروخانه در پاسخ به اعتراض بیماران می‌گویند: دولت دیگر به نمونه خارجی این دارو یارانه نمی‌دهد، اگر داروی ایرانی می‌خواهید رایگان است اما ساندیمون خارجی با ۱۰ برابر قیمت قبلی عرضه می‌شود.

علی ملکی یکی از این بیماران گفت: در قبل برای مصرف هر ۲ ماه داروی ساندیمون خارجی ۱۷ هزار تومان پرداخت می‌کردم اما امروز داروخانه برای همان دارو معادل ۱۸۰ هزار تومان طلب کرده است.

وی افزود: قیمت هر عدد کپسول ساندیمون ۱۰۰ میلی گرمی قبلا چهار هزار تومان بوده ولی افزایش قیمت ها امکان خرید این دارو توسط این بیماران را غیرممکن کرده است.ملکی ادامه داد: از آنجا که مصرف داروی ایرانی برای بیماران کلیوی عوارض و تبعات شدیدی دارد لذا بیماران تبعات مصرف ساندیمون ایرانی را به آسانی نمی پذیرند.

حامد اشتری یکی دیگر از این بیماران گفت: بیماران پیوند کلیه برای خرید و پیوند کلیه پنج تا شش میلیون تومان هزینه می کنند بنابراین خطر استفاده از داروی ساندیمون ایرانی که پزشکان آن را پیشنهاد نمی‌کنند، پذیرفتنی نیست.

اشتری اظهار داشت: قبلا برای مصرف دو ماه این دارو ۲۱ هزار تومان پرداخت می ‌کردم ولی اکنون باید برای تهیه این دارو ۲۵۰ هزار تومان آن هم از داروخانه هلال احمر هزینه کنم.

رحیم منافی پدر دو بیمار پیوندی نیز معتقد است: دو فرزند پیوند کلیوی دارم و مجبورم برای تهیه داروی خارجی دو فرزندم برای یک دوره دو ماهه ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنم و در صورتی که بخواهیم داروی ایرانی مصرف کنم به نقل از پزشک معالج شان، کراتین را بالا می‌برد و و احتمال خطر برای سلامتی شان وجود دارد.

پیش از این معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، از تحقق وعده کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج خبر داده بود.دکتر رسول دیناروند گفته بود: بیماران خاص و صعب العلاج با خیال راحت داروهایشان را از داروخانه ها دریافت کنند.

وی گفت: براساس تفاهم نامه منعقده میان وزارت بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد از ابتدای مهر سهم پرداختی بیمه ها به گونه ای اصلاح شود که سهم بیمار کاهش یافته و مشابه سال قبل شود.

دیناروند گفت:‌ نزدیک به ۵۰ درصد داروهای بیماران خاص در تهران عرضه می گردد از این رو کمیته ای تشکیل و در داروخانه ها مستقر می باشند تا نحوه اجرای این کار را پیگیری کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: بیماران با خیال راحت و با قیمت های تازه داروهایشان را دریافت کنند.رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند، بیماران متابولیک و مبتلا به ایدز و سل به قیمت بسیار کم و حتی رایگان توزیع می گردد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.