هوشمندسازی مدارس از جیب والدین

۱۲م آذر ،

والدین در بعضی مدارس دولتی ملزم به پرداخت سالانه یکصد هزار تومان و در بعضی موارد ۱۲۰ هزار تومان برای هوشمندسازی مدارس به صورت نقدی و یا اقساط شده‌اند. این در حالی است که ۴۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس از محل اعتبارات قانونی اختصاص داده شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، هر سال همزمان با آغاز سال تحصیلی والدین بی شماری نسبت به روند دریافت پول با عناوین مختلف از سوی مدیران مدارس اعتراض دارند. این در حالی است که بنا بر قانون اساسی تعلیم و تربیت برای هر ایرانی باید به صورت رایگان باشد.
در سال تحصیلی تازه نیز به روال سالهای قبل والدین دانش آموزان مدارس دولتی شاهد فرم هایی می باشند که از سوی انجمن اولیا و مربیان طراحی شده تا این بار با عنوان هوشمندسازی مدارس، هزینه هایی را از آنها دریافت کنند.
تعدادی از والدین مدارس مناطق مختلف شهر تهران در تماس با خبرگزاری مهر نسبت به این موضوع اعتراض داشته و اعلام می کنند: «هر بار مدارس به بهانه های مختلف همچون برگزاری کلاس های فوق برنامه و یا تهیه کاغذ برای پلی کپی از ما پول دریافت می کنند.»
یکی از والدین که فرزندش در مدرسه راهنمایی در منطقه ۱۴ مشغول به تحصیل است، می گوید:« انجمن اولیا و مربیان در فرم تعریف شده ای خواهان دریافت یکصد هزار تومان از والدین برای هوشمندسازی شده است. نکته قابل تأمل، الزام والدین به پرداخت این هزینه است و در صورت نپرداختن آن ،کارنامه تحصیلی فرزندنمان به ما تحویل داده نمی شود.»
یکی دیگر از والدین که فرزندش در دبیرستانی در منطقه ۵ مشغول به تحصیل است، به خبرنگار مهر می گوید:« انجمن اولیا و مربیان از والدین درخواست کمک ۱۲۰ هزار تومانی نه تنها برای هوشمند سازی بلکه برای تهیه سایر اقلام مورد نیاز مدرسه مانند کاغذ پلی کپی کرده است. در حالیکه بنا بر قانون دریافت پول از والدین نباید به صورت اجباری باشد و تنها اشخاص در صورت تمایل می توانند کمکهای نقدی و غیرنقدی را به مدرسه داشته باشند. اما وقتی مدیر مدرسه اعلام می کند که کارنامه دانش آموز به شرط کمک های نقدی تحویل داده می گردد، به نوعی والدین را ملزم به پرداخت اجباری اینگونه هزینه ها می کنند.»

دریافت پول برای هوشمندسازی نباید اجباری باشد
اما در این میان یوسف نوری رئیس آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش در این زمینه می گوید:« هدف ما از هوشمندسازی مدارس ارتقای فرآیند یادگیری دانش آموز با وسایل هوشمند و مدرن است. گاه احتمال دارد انجمن اولیا و مربیان بعضی از مدارس، خواهان کمک های نقدی برای هوشمندسازی باشند، اما دریافت این هزینه ها نباید به صورت اجباری باشد.»
او با اشاره به اختصاص۴۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس از محل اعتبارات قانونی توضیح داد:« معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش به وظایف خود در بحث هوشمندسازی تا حد امکان عمل کرده است. بگونه ای که روند هوشمند سازی مدارس و بحث تجهیزات نیز روند رو به رشدی بوده و آمار ما از سه هزار و ۶۰۰ مدرسه هوشمند به ۲۶ هزار مدرسه رسیده است.»
به گفته این معاون وزیر، هوشمند سازی یکی از اجزای سند تحول بنیادین است که از سال قبل با توجه به تصویب سند هوشمند سازی مدارس روند پرشتابی گرفته است. به همین سبب مدارس برای سال تحصیلی تازه به ۴۴ هزار خط اینترنت و اینترانت متصل شده اند.

×× آموزش و پرورش حق ندارد هزینه هوشمندسازی مدارس را از والدین بگیرد
از سوی دیگر جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش معقتد است که آموزش و پرورش حق ندارد هزینه هوشمندسازی مدارس را به سبب تخصیص نیافتن اعتبار هوشمندسازی، به صورت اجباری از والدین دریافت کند.
او با بیان اینکه هنوز ریالی از اعتبارات هوشمندسازی مدارس به سبب عدم تحقق درآمد دولت تخصیص داده نشده است، توضیح می دهد:«بحث هوشمندسازی مدارس از مباحث بسیار جدی است. به همین سبب ردیف بودجه جداگانه ای از محل اعتبارات دولت به آن اختصاص داده شد. اما هم اکنون یک ریال از این اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی به آموزش و پرورش اختصاص داده نشده است و شاید به همین سبب آموزش و پرورش به سمت کمک های مردمی روی آورده است.»
این نماینده مجلس دربارهٔ اینکه انجمن اولیا و مربیان والدین را مجبور به پرداخت مبلغ یکصد هزار تومان برای هوشمندسازی مدارس کرده اند، می گوید:« براساس قانون اساسی نباید هیچ پولی به ازای تعلیم و تربیت از مردم دریافت شود. دریافت پول در قالب کمک های مردمی در شرایطی که والدین خود راضی به این کار باشد، اشکالی ندارد، اما آموزش و پرورش حق ندارد به صورت اجباری از والدین هزینه ای برای هوشمندسازی دریافت کند.»

×× بحران تدریس معلمان در صورت عدم هوشمندسازی کلاسهای ششم
کوچکی نژاد با اشاره به اینکه تا پایان امسال یک ریال از این اعتبارات برای هوشمندسازی اختصاص داده نمی شود، می گوید:« آموزش و پرورش باید تدابیر لازم را برای هوشمندسازی کلاس ها به ویژه کلاس ششمی ها بیاندیشد.چه، در صورت تامین نشدن تجهیزات مورد نیاز برای کلاس ششمی ها، معلمان این پایه دچار بحران تدریس شده و امکان آموزش درس فناوری اطلاعات را ندارند.»
عدم دریافت اجباری پول از والدین بارها و بارها از سوی وزیر آموزش و پرورش و سایر مدیران این وزارتخانه تاکید شده است. اما در شرایطی که این وزارتخانه اعتباری برای هوشمندسازی مدارس ندارد و از دیگر سو نیز نوسانات ارزی مشکلاتی را برای خرید تجهیزات برای کلاس ها ایجاد می کند، مجوز دریافت پول از والدین ناخودآگاه از سوی مدیران صادر می گردد و در این زمینه مدیران مدارس از دریافت هزینه های اضافی برای تجهیز کردن کلاس ها هیچ ابایی نخواهند داشت.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.