هوش مناطق گرمسیری کمتر است

۲۴اردیبهشت،

یکی از اموری که سبب تمایز اشخاص از یکدیگر می شود، هوش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، گاه در زندگی با اشخاصی مواجه می شویم که توانایی منحصر به فردی در انجام تکالیف از خود نشان می دهند به گونه ای که در حیرت فرو می رویم که این اشخاص چگونه به این قابلیت ها دست یافته اند.
هر چند که تأثیر عوامل محیطی، خانوادگی، آموزش و امکانات و … را نمی توان در انجام بهتر امور کتمان کرد بی شک یکی از مهمترین عواملی که سبب موفقیت بیشتر در انجام امور و تمایز اشخاص از یکدیگر می شود، هوش است.
امروزه روانشناسان بر این باورند که هوش پدیده ای ارثی و محیطی است و با توجه به بعد محیطی هوش و اینکه هوش تا سنین ۱۴ تا ۱۶ سالگی در اثر مساعد بودن و فراهم نمودن یک سری عوامل افزایش می یابد، به تعدادی از عوامل مؤثر در هوش اشاره می شود.
جمعیت خانواده و ترتیب تولد: بین افزایش تعداد فرزندان خانواده و کاهش متوسط هوش فرزندان رابطه وجود دارد به طوری که متوسط هوش در بین خانواده های پرجمعیت پایین تر از متوسط هوش در خانواده های کم جمعیت است و اینکه بنابر تحقیقات انجام شده هوش و سطح پیشرفت تحصیلی در فزندان اول بالاتر از فرزندان دیگر است به طوری که گفته می شود بیشتر اشخاص باهوش جزو فرزندان اول خانواده می باشند.
پایگاه شغلی و اجتماعی و اقتصادی والدین: با افزایش سطح شغلی والدین، سطح هوش فرزندان به طور متوسط افزایش می یابد، سطح شغل، تحصیلات و میزان درآمد پدر و مادر با متوسط هوش فرزندان ارتباط دارد، باید توجه داشت تفاوت بین متوسط هوش کودکان در رابطه با پایگاه اجتماعی اقتصادی خانواده از یک سو نشانگر تأثیر عوامل وراثت در هوش و از سوی دیگر نتیجه شرایط مناسب خانوادگی برای رشد و پرورش توانایی های ذهنی کودکان است.
محل سکونت: به طور متوسط هوش کودکان مناطق روستایی پایین تر از مناطق شهری است به طوریکه کودکان محله های فقیرنشین و پرجمعیت در مقایسه با کودکان محله های اعیان نشین به طور متوسط هوش پایین تری دارند.
آب و هوا: اشخاص در مناطق گرمسیری هوش کمتری نسبت به مناطق معتدل دارند که این امر عمدتاً به دو سبب است یکی اثر سوء تغذیه در مناطق گرمسیری و دیگر به دلیل کم بودن انگیزه برای فعالیت های ذهنی است.
تغذیه: تغذیه ناقص در پیش از تولد و بعد از آن بر رشد هوش اثر می گذارد کمبود مواد پروتئینی، انواع ویتامین ها و برخی مواد معدنی بر رشد دستگاه عصبی و در نتیجه هوش تأثیر منفی می گذارد.
گفتنی است، هر چند مسئله هوش به عنوان یک ویژگی اساسی تفاوت های فردی را در بین انسان ها سبب می شود اما این پدیده کاملاً ارثی نبوده و می توان با در نظر گرفتن بسیاری از عوامل هوش را ارتقاء بخشید اما باید در نظر داشت اگرچه هوش بالا می تواند زمینه ساز موفقیت و پیشرفت شود اما همانگونه فرد باهوش بدون تلاش نمی تواند موفق شود اشخاص دارای هوش متوسط و عادی می توانند با تلاش و کوشش موفقیت های بسیاری را برای خود رقم بزنند./ف
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.