هویت بنیادین جنبش غیرمتعهدها مبارزه با نظام تک قطبی است

‘محمد شیخان’ درباره نقش مهم این جنبش در صحنه بین‌المللی گفت: اعضای جنبش عدم تعهد به عنوان بخش مهم و اکثریت جامعه جهانی، مسولیت‌های بسیار سنگینی در این برهه از تاریخ به عهده دارند.

وی افزود: در شرایطی که عده قلیلی از دولتها به وسیله زور، قدرت، ثروت و تزویر به حقوق سایر ملت ها تجاوز کرده و به بهانه اجرای دمکراسی، ویرانگی، خرابی، تجاوز، جنگ و خونریزی را در کشورها دنبال می‌کنند، اعضای جنبش عدم تعهد می‌توانند با اعلام مواضع محکم و مناسب از منافع ملتها دفاع کنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، معاون اطلاع رسانی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران با بیان اینکه حضور فعال، جلوگیری از تداوم زورگویی‌ها و مانع شدن از تجاوز قدرت‌های بزرگ می‌تواند به این جنبش اصالت و هویت ببخشد، تصریح کرد: حاکم بودن این نوع نگرش و رویکرد می‌تواند بخشی از آلام وجدان‌های پاک جامعه جهانی را التیام داده و دردها و رنج‌های مردم ستمدیده جهان را کاهش دهد.

وی افزود: در شرایطی که نظام سلطه با محوریت آمریکا قصد بسط و گسترش سلطه خود بر جامعه جهانی را دارد، اعضای جنبش عدم تعهد ‌باید با همبستگی و اتحاد یکجانبه‌گرایی، نظام سلطه را به چالش کشیده و افق‌های روشن مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی و معنوی را پیش روی ملل جهان قرار دهند.

شیخان با بیان اینکه بیش از دو سوم کشورهای جهان عضو این جنبش هستند، گفت: تصمیمات این جنبش می‌تواند به نفع صلح، آرامش و عدالت و در جهان بسیار تأثیرگذار باشد.

معاون اطلاع رسانی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، تاکید کرد: امروز ملت‌های آزاده و عدالت‌طلب از اعضای این جنبش مبارزه با یکجانبه‌گرایی و تبعیض را مطالبه داشته و علاقه‌مندند برای تصحیح این روند، کشورهای عضو نقش فعال و مؤثری را ایفا کنند.

شیخان با بیان اینکه هویت بنیادین جنبش عدم تعهد در این برهه از زمان مبارزه با نظام تک قطبی است، افزود:‌ نقش‌آفرینی فعال نظام رسانه‌ای در این عرصه می‌تواند، تجلی واقعیت اراده ملل را تبیین کند.

وی با بیان اینکه با سقوط کمونیسم، نظام سلطه به دنبال تحمیل نظام تک قطبی بر جهان است و این مساله مسولیت کشورهای عضو جنبش را از گذشته جدی‌تر می‌کند، گفت: کشورهای عضو جنبش باید دیکتاتوری تک قطبی چند کشور جنگ طلب را با اتحاد و همبستگی خود زیر سوال برده و مانع از اشغالگری ها و جنایت آنان شود.

شیخان تصریح کرد: شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران می‌تواند فرصتی باشد تا اعضای این جنبش با مشورت و همفکری، بحران‌های موجود را ریشه‌یابی کرده و برای هر حل آن تصمیم اساسی بگیرند.

وی دوری از اخلاق و معنویت را سرمنشأ بسیاری از کج روی ها در جامعه جهانی امروز دانست و خاطر نشان کرد: بدون اخلاق و توجه به معنویت که در پرتو توجه به معنویات الهی حاصل می‌شود، نمی‌توان عدالت، آزادی و حقوق بشر را در جهان نهادینه کرد.

معاون اطلاع رسانی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد ادامه داد: امروز مدعیان دروغین حقوق بشر به واسطه دوری از اصول الهی هرگز نمی‌توانند پرچمدار صلح و آزادی و عدالت در جهان باشند و اگر حقوق انسانها برای آنها اصل باشد بی‌عدالتی، بداخلاقی، تجاوز و جنگ دیگر معنایی نخواهد داشت.

شیخان اظهار امیدواری کرد: ترویج اندیشه دینی انسانی برای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای برون رفت از وضعیت فعلی جهان یک ضرورت اساسی باشد و اجلاس تهران فرصتی مهم برای تحقق این موضوع بنیادین است.

سیام **۱۷۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۱۲۸۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.