هویج ایرانی یا زردک دارای اثرات ضد میکروبی قوی است

۲۵م دیماه ،
ممتاز نیوز : دکتر ˈنسرین حاجی سید جوادیˈ در گفت وگو با ایرنا افزود : هویج گیاهی است از خانواده چتریان است که دارای چندین زیر گونه و رقم است . منشا اصلی هویج از افغانستان است و از این طریق به هند و چین راه پیدا کرده است . هم اکنون در اصفهان و نائین نوعی از هویج وجود دارد که به نام هویج ایرانی یا زردک نامیده می گردد که فقط در فصل زمستان قابل برداشت است .

وی خاطرنشان کرد : خواص هویج ایرانی با هویج فرنگی در بسیاری جهات مشابهت دارد. مثل وجود ماده کاروتن که در بدن به ویتامین Aتبدیل می گردد.اما میزان قند این نوع از هویج بیشتر از هویج فرنگی و آهن آن حدود سه برابر بیشتر است .

به گفته وی از این رو هویج ایرانی برای جلوگیری از کم خونی پیشنهاد می گردد .این نوع هویج به سبب داشتن کلسیم و فسفر فراوان برای تحکیم استخوان ها بسیار مفید است.

وی اظهار داشت : متاسفانه در حال حاضر مصرف این نوع هویج در کشورمان بسیار محدود است و بیشتر به مصرف خوراک دام می رسد .این در حالی است که هویج ایرانی یا زردک به خصوص برای کودکان و نوزادان بسیار مفید است و می توان آن را به صورت رنده شده و یا پخته در طبخ غذاها استفاده کرد و یا آب این هویج را خورد .

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نینا سلیمانی:

    چه جالب!!در مورد زردک چیز زیادی نمیدونستم ولی اینجا (تو خوزستان ) دزفولیا زردک رو مخصوص خودشون میدونن و ادعامیکنن که منشأ زردک تودزفوله و اونا پرورشش میدنن اصلا معروفش کردن به زردک دزفول!!!!!!!!!!!!!!! می بینین تورو خدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینجا دزفولیا همه چیزو بهزور به خودشون متعلق میکنن!!!!!!!!!!!

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.