هیجان ‌زده‌ام

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

جام جم آنلاین: امیرعلی دانایی در سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» نقش «فرخ» را بازی می‌کند. او با بازی در این سریال اولین تجربه بازیگری‌اش را کسب کرد.

با دانایی درباره بازی در این سریال به گفت‌وگو نشستیم.

شما پیش از بازی در سریال تلویزیونی کلاه پهلوی تجربه بازی در کارهای تبلیغات را داشتید. بنابراین با لنز و دوربین آشنا بودید. فکر می‌کردید روزی در اولین گام در عرصه بازیگری در یک سریال تاریخی با این حجم بازیگر بازی کنید؟ بازی در چنین سریالی برایتان دشوار نبود؟

از همان ابتدا هدف من در بازیگری بزرگ بود. علاقه‌مند بودم فعالیتم را با بازی در یک اثر خاص و بزرگ آغاز کنم. ضمن این‌که نقش اول هم باشد. برای این اتفاق خیلی صبر کردم و خدا را شاکرم که کمکم کرد چنین موقعیتی برایم فراهم شود. با توجه به این‌که از ابتدا هدفم بزرگ بود، حاضر نبودم از خواسته‌ام صرف نظر کنم. بنابراین اگر موقعیت کوچکی در بازیگری برایم فراهم می‌شد، قبول نمی‌کردم.

پس همیشه پیگیر بازیگری بودید؟

بله. همیشه به این فکر می‌کردم که نقش اول یک اثر خاص را بازی کنم، حتی وقتی که در زمینه تبلیغات کار می‌کردم به دنبال یک اثر ویژه بودم.

در سریال تلویزیونی کلاه پهلوی مونولوگ و دیالوگ‌های طولانی و سنگینی دارید. پیش از رفتن جلوی دوربین تا چه میزان خودتان تمرین می‌کردید تا با ذهن آماده سر صحنه حاضر شوید؟

مبنای کارم فیلمنامه کلاه پهلوی بود بنابراین فیلمنامه را می‌خواندم تا نسبت به صحنه‌هایی که قرار است تصویربرداری شود اشراف کامل پیدا کنم. یعنی این‌طور نبود که شب پیش از تصویربرداری دیالوگ‌هایم را حفظ کنم، چون می‌دانستم خیلی از دیالوگ‌ها وقت تصویربرداری تغییر می‌کند و براین اساس میزانسن هم عوض می‌شود. در مجموع به کلیت فیلمنامه و حتی نسبت به دیالوگ‌های بازیگر مقابلم هم شناخت داشتم.

این را هم بگویم حافظه خوبی دارم و به سرعت دیالوگ‌ها را حفظ می‌کردم.

ضمن این‌که هدایت ضیاء‌الدین دری هم خیلی موثر بود. او بخوبی بازیگران جوان و پیشکسوت را هدایت می‌کرد و مرتب به من به‌عنوان بازیگر نقش اول کار اعتماد به نفس می‌داد. او به من انرژی می‌داد تا راحت‌تر جلوی دوربین حاضر شوم. هدایت خوب کارگردان در بازی بازیگران خیلی موثر است. اگر کارگردان نتواند مدیر خوبی باشد، کار لطمه می‌خورد. اما ضیاء‌الدین دری شرایط ایده‌آل را برای بازیگران فراهم کرد و گروه را چنان هدایت کرد که کلاه پهلوی به اثری فاخر تبدیل شود.

«فرخ باستانی» در فرانسه و ایران با موقعیت‌های زیادی روبه‌رو است. آیا برای بهتر شدن نقش همزمان مطالعات تاریخی هم داشتید یا نه؟

بله، مطالعات تاریخی داشتم، اما مبنای من فیلمنامه جامع و بسیار قوی ضیاء‌الدین دری بود که ایشان زحمت زیادی برای نوشتن آن کشیده بود.

شما در کنار بازیگران مطرحی همچون رضا کیانیان، داریوش فرهنگ، امین حیایی و محمدرضا شریفی‌نیا بازی داشتید. حضور این بازیگران در سریال کلاه پهلوی برایتان نگران‌کننده نبود؟

نه، هرگز نگرانی نداشتم. به سبب اعتماد به نفسی که دری به من می‌داد، خیلی راحت بودم. ضمن این‌که من پیش از این‌که وارد دنیای تبلیغات شوم، فوتبالیست حرفه‌ای بودم و از بازی در مقابل تماشاگران واهمه نداشتم. همه اینها به من کمک کرد که بازی در سریال کلاه پهلوی هم برایم مشکل نباشد.

در فرانسه شاهد صحنه‌هایی هستیم که شما دانشجو بودید. با توجه به این‌که بخش‌های فرانسه در انتهای تصویربرداری سریال کلاه پهلوی ضبط شد، برایتان سخت نبود بعد از تجربه چند ساله و بازی در نقش فرماندار شهر سامان به گذشته بروید و نقش یک دانشجوی ساده را بازی کنید؟

ما چهار قسمت اول این سریال را در انتهای کار ضبط کردیم اما با توجه به این‌که در طول شش سال تصویربرداری کلاه‌پهلوی با شخصیت فرخ زندگی کرده بودم. بنابراین با این شخصیت عجین شده بودم. به این مساله فکر نکردم که حالا در فرانسه باید چه تغییراتی در رفتارم ایجاد کنم. همه بازی‌ام در سریال تلویزیونی کلاه پهلوی غریزی بود. این طور نبود که با خودم بگویم چطور باید راه بروم یا دفترچه‌ای داشته باشم که رفتارهایم را در صحنه‌های مختلف یادداشت کنم. راهنمایی کارگردان سبب شد با نقش فرخ در طول این سال‌ها زندگی کنم و بدانم وقتی او فرماندار یا دانشجو است باید چگونه رفتار کنم.

با توجه به این‌که در اولین فعالیت بازیگری‌تان یک گام محکم برداشتید. آیا قصد دارید بازیگری را به شکل جدی‌تر دنبال کنید؟

بازی در سریال کلاه پهلوی هم از ابتدا برایم کاملا جدی بود.

قصد ندارید، در رشته بازیگری تحصیلات دانشگاهی داشته باشید؟

نه، تحصیلات من مهندسی صنایع است و می‌خواهم همین رشته را تا مقطع دکتری ادامه بدهم. هر ثانیه بازی جلوی دوربین کلاه پهلوی برایم یک تجربه ارزشمند بود و به اندازه تحصیلات دانشگاهی فنون بازیگری را آموختم.

اکنون که سریال کلاه پهلوی را می‌بینید، نظرتان چیست؟

بشدت هیجان‌زده هستم. وقتی در دفتر همراه دوستان سریال را می‌بینم، لذت می‌برم. فوق‌العاده سریال را دوست دارم.

در چند قسمتی که از پخش این سریال گذشته، آیا پیشنهادی برای بازی داشته‌اید؟

بله، خیلی زیاد. مشغول خواندن چند فیلمنامه هستم. با توجه به این‌که قطعی نشده، هنوز نمی‌توانم خبری بدهم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.